Nye sko --> Skinnebensbetændelse.


Aagaard1000
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg har aldrig løbet meget før. Jeg har spillet meget fodbold og løbet cirka en gang om ugen. Tidligere har jeg aldrig haft nogle problemer.

Nu har jeg så fået nye sko. Jeg fik lavet en løbestilsanalyse og fandt ud af at jeg pronerede en hel del. Det har jeg ikke været klar over før og det har ikke givet mig nogle bensmerter. Selvfølgelig nåede sælgeren den konklusion, at det var den allerdyreste sko til 1600 kr. som passede mig bedst.

Jeg valgte at punge op, da jeg tænkte at det er vigtigt med gode løbesko, når man gerne vil øge sin træningsmængde.

Inden jeg smuttede ud af butikken, fortalte sælgeren mig at jeg godt kunne regne med lette bensmerter i starten, men at det bare var et spørgsmål om tilvænning.

Jeg har nu løbet i skoene i over en måned og jeg får bare mere og mere ondt. Jeg løber de første 3 kilometer uden smerte, men så begynder jeg at kunne mærke smerten. Sådan har det været lige fra jeg prøvede skoene første gang. Jeg bliver derfor nødt til at stoppe og gå hjem efter bare 3 kilometer.

Dette er meget irriterende, da jeg føler at min fysiske form kunne klare meget mere.

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre nu. Skal jeg fotsætte med at træne, også selvom det gør ondt (smerten fortager når jeg bliver ordentlig varm)? Skal jeg nedsætte min træningsmængde og bare vente på at det bliver bedre? Skal jeg helt tage en pause? Skal jeg brokke mig i butikken jeg købte skoene i?

Jeg håber I kan hjælpe,

- Anders.

Link to comment
Share on other sites

Hey

Umiddelbart lyder dit problem som det typiske for nye løbere, nemlig for hårdt udlæg! :smile:

Når du ikke tidligere har løbet ret meget motionsløb, er opstarten til en større og mere intensiv træningsmængde en rigtig stor belastning for muskler, led og sener. Særligt hvis du løber på asfalt eller beton (fortov). Det er faktisk ofte den sikre vej til en omgang skinnebensbetændelse og andre overbelastningsskader i benene.

Du kan ikke umiddelbart overføre bevægelsesmønster og belastning fra fodbold til motionsløb. På en fodboldbane løber du mange små intervaller på et blødt underlag, mens du ved motionsløb løber med en mere eller mindre konstant belastning (puls) og på et hårdt underlag.

Det skal du give din krop og særligt ben mulighed for at vænne sig til!!

Uden at have fået oplysninger om hvor meget og hvor langt du løber, underlaget du løber på, samt nogle oplysninger om alder mv. vil jeg skyde på, at du skal sætte mængden af løbeture ned i en periode og så langsomt bygge op igen. Det vil også være en god ide at holde en pause på en uges tid, inden du starter op igen. Du kan sagtens lave andre former for cardio i mellemtiden.

Desuden er det meget, meget vigtigt at du sørger for en rigtig god opvarmning inden løbeturen (glemmes ofte). Desuden kan du selv gøre noget ved problemet ved at "massere" dit skinneben med is efter løbeturen og at lave "vippetræning" på et trappetrin eller på et vippebræt.

Har du mulighed for at løbe på bløde skovstier eller lignende, vil det også kunne gøre underværker for dine ben.

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hej Kåre!

Mange tak for svaret. Det lyder bestemt fornuftigt.

Lige et hurtigt tillægsspørgsmål: Skal man stoppe træningen med det samme smerten viser sig eller bare fortsætte til man er varm?

Jeg tror måske jeg har haft for høje forventninger til mine bens præstation ved regulær løbetræning. Jeg har været helt oppe og løbe omkring 10 kilometer to gange om ugen ved siden af almindelig styrketræning og fodbold - også selvom det gjorde lidt ondt. Det er bestemt for meget når man stadig er i tilvænningsprocessen.

Vi fodboldspillere har jo somme tider den uvane med at smerter bare skal løbes væk.

Jeg tror jeg tager op i fitnesscenteret i dag og prøver at løbe 2 x 15 minutter på løbebånd, som er et meget blødere underlag, i et stille og roligt tempo. Det må være en god måde at vænne benene til belastningen fra løb.

Jeg vil derefter, når jeg kommer hjem, prøve at massere det med is. Det har jeg aldrig hørt om at man kan gøre før nu.

Hvis andre har noget ekstra at tilføje, er dette selvfølgelig stadig ønskværdigt.

Mange tak for hjælpen,

Anders.

Link to comment
Share on other sites

Hey

Har ikke læst alt, så kan være det er nævnt, men lav nogle øvelser, som styrker dine ankler, knæ og skinneben.

Stræk ud ved at stå med det forreste af foden på et trappetrin og lav hælen falde ned. 30 sek hver fod. Så den anden vej: knæl som du beder og fald langsomt bagud indtil du mærker strækket forrest på skinnebenet. Styrk dine muskler ved at vippe foden frem og tilbage mens du holder i den med en elastik.. cykelslange, fitnessbands eller anden elastisk modstand.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Lige et hurtigt tillægsspørgsmål: Skal man stoppe træningen med det samme smerten viser sig eller bare fortsætte til man er varm?

Du skal sørge for IKKE at komme i den situation, hvor det begynder at gøre ondt. Så du skal simpelthen helt holde pause og bygge din træning langsomt op fra bunden - eller som du selv foreslår, løbe småture på løbebånd eller på et blødt underlag.

Er der evt. en cindersbane rundt om en af fodboldbanerne i nærheden, så er sådan én også perfekt, da de er opbygget i et stødabsorberende materiale.

I forhold til massage med is, så er det behandling af den inflammation (betændelse) som du har i benet. Du kan godt massere med is, selv om du ikke har været ude at løbe.

Ved du ikke noget om korrekt massage, virker et koldt omslag (en pose frosne ærter i et håndklæde) cirka på samme måde.

Du kan i øvrigt også købe diverse salver til behandling af inflammation i Matas og på apoteket (blandt andet en salve ved navn Ibutop). Dem har jeg ingen erfaring med, men har hørt andre tale positivt om dem!

Den virkelige behandling af din skinnebensbetændelse er at lave vippeøvelser, der styrker muskulaturen i dit underben. Stil dig ud på kanten af et trappetrin (så kun det forreste af foden hviler på trinnet) og vip op og ned - stille og roligt.

I starten kan du gøre det med begge fødder på en gang - men du kan også gøre det med én fod ad gangen, hvilket selvfølgelig gør belastningen hårdere.

Vippebræt gør det samme - de har sikkert et hvor du træner.

Vippeøvelser hjælper både med til at kurere din skinnebensbetændelse og er med til at hindre at du får det igen.

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

I forhold til massage med is, så er det behandling af den inflammation (betændelse) som du har i benet. Du kan godt massere med is, selv om du ikke har været ude at løbe.

Hvorfor vil du kuldebehandle når man ikke er varm? Kuldebehandling er til når skaden lige er opstået til at nedsætte blodgennemstrømningen i musklen, og dermed mindske inflamationen. Kulde er kun til at mindske skaden, når den lige er opstået, ikke til at behandle efterfølgende.

Når man ikke er varm, og skaden ikke er akut, bør man nok varmebehandle istedet for, for at øge blodgennemstrømningen, og dermed hjælpe på helingsprocessen.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du kuldebehandle når man ikke er varm? Kuldebehandling er til når skaden lige er opstået til at nedsætte blodgennemstrømningen i musklen, og dermed mindske inflamationen. Kulde er kun til at mindske skaden, når den lige er opstået, ikke til at behandle efterfølgende.

Når man ikke er varm, og skaden ikke er akut, bør man nok varmebehandle istedet for, for at øge blodgennemstrømningen, og dermed hjælpe på helingsprocessen.

ikke hvis der er tegn på inflammation

Link to comment
Share on other sites

Det er sådan set også præcis det jeg skriver :wink:

Men når man er kold flere timer efter man har været ude at løbe, er der næppe en inflamation igang.

massage stimulerer inflammation, derfor ismassage i stedet for først massage og så is

Link to comment
Share on other sites

massage stimulerer inflammation, derfor ismassage i stedet for først massage og så is

Massage stimulere blodgennemstrømningen, fordi du varmer musklem op, og det hjælper dermed på restitutionen. Massage skulle ikke gerne stimulere inflamationen. Det ville det selvfølgelig gøre hvis du masserer mens en inflamation er igang, hvilket ikke ville være at foretrække...

Is nedkøler, og dermed mindsker blodgennemstrømningen til musklen. Selve is-"massage" må jeg dog erkende jeg ikke kender så meget til. Jeg kan læse mig til det handler om at køre en isterning rund om den pågældne skade, fordi det efterfølgende skulle øge blodgennemstrømningen. Men hvorfor ikke starte blodgennemstrømningen med det samme, istedet for at køle det ned først, det forstår jeg ikke helt.

Is er til skader når de opstår. Varmebehandling bruges efterfølgende mens du restituere.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du kuldebehandle når man ikke er varm? Kuldebehandling er til når skaden lige er opstået til at nedsætte blodgennemstrømningen i musklen, og dermed mindske inflamationen. Kulde er kun til at mindske skaden, når den lige er opstået, ikke til at behandle efterfølgende.

Når man ikke er varm, og skaden ikke er akut, bør man nok varmebehandle istedet for, for at øge blodgennemstrømningen, og dermed hjælpe på helingsprocessen.

Hey

Fik formuleret mig lidt hurtigt og ufyldestgørende - beklager :blush:

Det jeg egentlig mente var, at trådstarter udmærket kan behandle med is, når/hvis smerten opstår - også selv om han ikke lige har været ude at løbe.

Jeg har selv i forbindelse med skinnebensbetændelse oplevet at få smerter lang tid efter skadens opståen på grund af nogle uhensigtsmæssige bevægelser og hvor mine ben ikke var varme efter motion. I de tilfælde har jeg kuldebehandlet, hvilket har været yderst effektivt - hvilket jeg også har en sportsmassørs ord for. Så det er altså en udvidelse af den helt klassiske forståelse af I'et i RICE-princippet, der normalt retter sig mod tiden umiddelbart efter at en skade er opstået.

Men ellers er det selvfølgelig helt rigtigt at varmebehandlinger også er gode.

Ismassage - egentlig bare et smart ord for at man nedkøler det skadede sted med masserende bevægelser - dette indbefatter IKKE tryk som ved normal massage.

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share