Sergentens Log


Mhebbe
 Share

Recommended Posts

Så blev det min tur til at oprette en log. Formålet er primært at få skrevet mine træningspas ned, samt at få noget feedback undevejs.

Mine Stats:

M

23 år

192 cm

90 kg

Arbejder som sergent i Hæren, har været igang derinde i 2 år. Derfor er er formålet med træningen selvfølgelig også meget "minded" ift. at mit arbejde. Jeg skal starte på Hærens Officerskole til Okt., så målet er selvfølgelig også at være super fit til det.

Dyrker Krav Maga 2-3 gange om ugen, det er dog mest "teknisk træning" og knap så fysisk hårdt.

Har styrketrænet on/off i ca. 2 år, har dog for alvor taget fat her de sidste 8 mdr., hvor jeg har oplevet god fremgang fremgang.

Tidligere har jeg løbet rigtig meget, men her fra 2 måneder siden var jeg så heldig at redde mig en rigtig solid skade i benet, så cardioen er så lidt på vågeblus indtil vidre. Dog bliver det et af de helt store fokusområdet lige så snart benet er klart igen.

Edited by Mhebbe
Link to comment
Share on other sites

Velkommen til :smile:.

Hvor gør du TJ?

Jeg er i slagelse lige pt., nærmere bestemt II/2 ;)

Lige kommet hjem efter aftenens 1½ times Krav Maga træning. Stille og roligt træningspas med klar fokus på det tekniske aspekt. Dog fik man lige pulsen op et par gange - forhåbentlig kunne jeg så få brændt nogle af lørdagens alt for mange øl på Hong Kong (Ja jeg ved det godt) af.

Mit ben føles stadig en anelse "træt" i læggen efter sådan en gang mild træning, håber sgu snart det begynder at blive bedre.

Edited by Mhebbe
Link to comment
Share on other sites

Dagen idag stod på styrketræning efter den tekniske træning igår.

Chin ups

3 x 8 @ BW + 12 kg

Plejer at køre den som 5 x 5 med samme vægt, men prøvede det andet idag for afvekslingens skyld. Måtte dog lige have lidt støtte på de sidste reps i sidste sæt.

Squat

10 @ 65 kg

8 @ 70 kg

6 @ 75 kg

Helt klart en øvelse der skal arbejdes mere på. Har ikke haft mulighed for træne ben i lang tid grundet min skade, men satser på et stærkt comeback nu :4thumbup: .

Bænkpres

5 x 5 @ 80 kg

Her var jeg overrasket presset, tror lidt det skyldes de ret tunge chins vi startede ud med, da min makker også var dårligt kørende i bænk i dagens anledning.

Bend over rows

8 @ 60 kg

6 @ 65 kg

6 @ 70 kg

Mave

Planken 2 min @ BW + 12,5 kg

Sidebends 10 på hver side @ 24 kg

25 situps @ 10 kg i strakte arme

One arm kettlebell swings

3 x 12 på hver arm @ 16 kg

Til sidst "minicirkler, disko" á

12 clap pushups

8 Pull ups

Gennemført 3 gange. De sidste cirkler her gav god sved på panden, samt bed rimelig fornuftig i skuldre og arme. Så nu håber jeg at skuldrene ikke er helt døde imorgen, så jeg kan holde paraderne oppe - ellers lærer jeg det nok på den hårde måde :crazy:

Edited by Mhebbe
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning 1½ times Krav Maga :4boxing:

Startede træning med ca. en halv time "soft" sparring/opvarmning, der desuden også indeholdte en del primitive muskeløvelser. Faktisk en relativt hård opvarmning med en god del squats, airsquats, forskellige maveøvelser, strækkere osv. Kunne godt mærke at jeg havde træning fra igår siddende lidt i kroppen, hvilket bl.a indbar at jeg indkasserede en del slag i fjæset under den "bløde" sparring, fordi mine parader faldt lidt mod slutningen. :gal:

Derefter fulgte der noget teknisk træning med lidt salg, parader, kontraangreb og undvigelsesøvelser hvor man for alvor satte pris på sin tandbeskytter. :heartpump:

Til sidst en anelse stresstræning. Så alt i alt et rigtig godt træningspas, ser allerede frem til næste gang.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning 40 min svømning

Egentlig stod den på styrketræning idag, men da min sædvanlige makker ikke kunne, besluttede jeg mig til at tage ned at svømme istedet. Har ikke svømmet i 3 måneder grundet min skade, så var ret spændt på hvordan det ville gå.

Svømmehallen var en positiv overraskelse. Ingen børnefødselsdage, pensionister med bongopatter der svømmede borgmestersvømning eller fede hvaler der plaskede rundt og fyldte det hele, så fik faktisk en hel bane for mig selv :4thumbup:

Jeg besluttede mig for at svømme 500 meters intervaller bestående af 250 m brystsvømning og 250 m crawl. Derefter 2-3 min pause mellem intervallerne. Ville egentlig have svømmet 4 stk., men efter det tredje begyndte mit ben at drille, så besluttede at stoppe ved 3. Holdte en ganske fornuftig fart på omkring 10 min per interval, så det var egentlig udemærket.

Sluttede af med 4 x 25 m undervandssvømning. Følte egentlig at jeg havde overskud til at svømme længere, men følte ikke for at gå all in når jeg nu svømmede alene. Livredderne virkede ikke super skarpe, og har på fornemmelsen at en hjerneskade grundet iltmangel ikke ville klæ´ mig :4nope:

Edited by Mhebbe
Link to comment
Share on other sites

Dagen idag - 2 timers styrketræning

Træningen så nogenlunde sådan her ud, i nævnte rækkefølge:

Kropshævinger OH

5 x 5 @ BW + 15 kg.

Ret tungt, især på de sidste 2 sæt, så fik en aaaaanelse hjælp på den sidste rep der.

Squat

10 @ 65 kg

8 @ 70 kg

6 @ 75 kg

Mere overskud idag, men teknikken halter en anelse på de sidste par reps.

Bænk

3 x 5 @ 80 kg

2 x 5 @ 85 kg

Meget bedre kørende end den pinlige indsats sidst, rart lige at få revanche.

Bendover Rows

8 @ 65 kg

6 @ 70 kg

4 @ 75 kg

Gode løft, dog er der plads til forbedringer især på den tekniske side.

Mave

Planken 2 min @ BW + 15 kg PR :4thumbup: Bed godt de sidste 30 sek.

Dec. Situps

Strå situps

Cleanpress

8 @ 50 kg

6 @ 55 kg

Lang tid siden jeg har lavet den, kunne bestemt mærkes.

Til sidst igen lidt disko inspirerede mini cirkler á :cool:

Dips 8-7-6 @ BW + 16 kg

Hammer pullups 3 x 8

Edited by Mhebbe
Link to comment
Share on other sites

1½ times Krav maga

Efter endnu en weekend med tung druk var det tid til at komme tilbage i selen.

Vi kørte en stille og rolig opvarmning, der dog gradvis steg i intensitet bl.a med nogle kamplege, gulvkamp og noget blød sparring. Ellers kørte vi lidt forskellige primitive muskeløvelser, herunder strækkere, squat og situps.

Selve træningen startede ud med at øve skridtspark - hvilket jo altid er en favorit :crazy: Derefter stod på lidt forskellige frigørelsesgreb fra chokes, samt adskillige giftige contraangreb på disse - herunder bl.a det førnævnte løgspark :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Er startet op på arb igen, så har ikke fået ført så meget log, men dog stadig fået rørt mig lidt, med tryk på lidt. :mad:

I onsdags stod på endnu 1½ times Krav Maga. Denne gang var der mere fokus på det fysiske, så var godt ristet dagen efter. Ellers kørte vi vidre med nogle flere frigørelse og kontra mod chokes. Til sidst kørte vi en del stresstræning - igen med chokes, så det spillede :4thumbup:

Torsdag stod den på en omgang let styrketræning. Husker ikke helt præcis hvad jeg lavede, men kørte nogle kropshævninger, lidt bænk, step-ups, millitary og lidt andet...Ikke ligefrem mit livs præstation...

I dag kørte jeg så noget boksning med en kollega på arb hvor der virkelig blev gået til stålet, ret intensivt, men ikke mere end en halv times tid oppe i gym salen. Fik dog delt nogle fornuftige madder ud, så var rimelig godt tilfreds :cool: Det er i hvert fald ikke mig der er gået på weekend og lignet et trafikuheld :w00t:

Edited by Mhebbe
Link to comment
Share on other sites

Har været på arbejde hele weekend, så det er ikke meget træning det er blevet til.

Mandag var dog mere normal, så der er ved at komme lidt struktur på træningen.

Idag stod på lidt afslappende cardio på arb., cyklede 16 km på et intervalprogram - tid 30 min.

Ellers var der 1½ times Krav Maga her til aften hvor der blevet gået godt til den. Dagen stod i slagenes tegn, kørte en masse med lige slag, hammerslag, slag med flad hånd og hammerslag mod siden og angreb bagfra. Til sidst kørte vi 2 mod 1 med rigtig høj intensitet, gentaget 2 gange, så pulsen kommer godt på i de sidste 10 min tid... :4thumbup:

Håber jeg får mere tid her de kommende dage til at få sat træningen i nogle faste rammer igen.

Link to comment
Share on other sites

Idag - ca. 1½ times styrketræning på arb

Kropshævninger OH

11, 9, 8.

Squat, ass to grass

10 @ 60 kg

8 @ 65 kg

6 @ 70 kg

Incline DB press

9 @ 31 kg

2 x 6 @ 33,5 kg

Seated strict rows

8 @ 65 kg

8 @ 70 kg

6 @ 75 kg

Millitary

Syntes min venstre skulder føltes lidt underlig, så kørte ikke så tungt.

3 x 8 @ 40 kg

Mave

Planken 1½ min @ BW + 15 kg på Lænden

Har tidligere kørt med vægten liggende ovenpå skulderbladene - ovenpå lænden er noget heeeeelt andet :annoyed:

Sidebends 10 @ 21 kg, 10 @ 23,5 kg

Kropshævninger UH

3 x 8 @ BW

Turde ikke rode mig ud i dips eller andet som jeg plejer da min skulder drillede.

Her troede jeg så at jeg var færdig, men en kollega spurgte om jeg ikke lige kunne stå for et mini træningspas med de nye værnepligtige, så det blev til:

4 cirkler á

10 strækkere

10 squat

5 kropshævninger OH

1 min planken

Link to comment
Share on other sites

Aftenens træning - 1½ times Krav Maga :4thumbup:

Efter en solid opvarmning der bestod i at grave min bil ud af en snedrive, samt at race "rally style" gennem det meste af Østerbro gik træningen igang.

Dagens opvarmning var stille og roligt, og knap så fysisk hvilket passede mig udemærket ovenpå træningen igår. Dog var der stadig ok tryk på, mest i forhold til slag på puder etc. Min venstre skulder er ret øm, så var ret spændt på hvordan den artede sig.

Tror at instruktørerne havde bestemt sig for at dagens kropsdel var albuen, så vi kørte en masse slag med albuer, både forfra, fra siderne og mod ryggen. Ellers kørte vi vidre med nogle hammerslag i nye vinkler - og taaaadaaaa endnu flere albuer.

Fin træning der passede mig udemærket ovenpå igår, skulder gjorde heller ikke det store væsen af sig, så det spillede.

Link to comment
Share on other sites

40 min svømning - 2 km

Min venstre skulder lavede lidt knas, så sprang gårsdagens vægttræning over for at give den en pause.

Havde fri fra arb. idag, så benyttede lejligheden til at tage i svømmehallen istedet. Svømmehallen er en hårfin balancen - kom for tidligt og pensionisterne har indtaget stedet - et rent tour de force i borgmestersvømning, hængepatter, lilla hår og handsker til fjernelse af døde hudceller(og der er mange når man er 90+). Kom for sent og bassinet er proppet med skigende unger. Jeg ramte dog tidspunktet lige i øjet idag, og kunne nøjes med at dele en bane med 1-2 andre :4thumbup:

Startede med at svømme 250 bryst, 250 crawl, 250 bryst og 250 crawl ud i et. Derefter en kort pause og 2 "intervaller" á 250 bryst og 250 crawl, med en lille pause - ca. 1 min, mellem hvert "interval". Føltes rigtig godt i skulderen, og syntes næsten at den føles bedre her bagefter - men det vil jo for alvor viser sig om et par timer...

Link to comment
Share on other sites

40 min svømning - 2 km

Min venstre skulder lavede lidt knas, så sprang gårsdagens vægttræning over for at give den en pause.

Havde fri fra arb. idag, så benyttede lejligheden til at tage i svømmehallen istedet. Svømmehallen er en hårfin balancen - kom for tidligt og pensionisterne har indtaget stedet - et rent tour de force i borgmestersvømning, hængepatter, lilla hår og handsker til fjernelse af døde hudceller(og der er mange når man er 90+). Kom for sent og bassinet er proppet med skigende unger. Jeg ramte dog tidspunktet lige i øjet idag, og kunne nøjes med at dele en bane med 1-2 andre :4thumbup:

Startede med at svømme 250 bryst, 250 crawl, 250 bryst og 250 crawl ud i et. Derefter en kort pause og 2 "intervaller" á 250 bryst og 250 crawl, med en lille pause - ca. 1 min, mellem hvert "interval". Føltes rigtig godt i skulderen, og syntes næsten at den føles bedre her bagefter - men det vil jo for alvor viser sig om et par timer...

Kender godt begge tilfælde du skriver... For nylig var jeg ved at svømme 25 meter UV og var rigtig tæt på at nå målet, men så er der selvfølgelig en hel række af pensionister, som spærrer banen. Jeg prøver så at svømme under dem, (hehe) men når ikke at komme forbi, inden at det ikke så dybt igen, så opsat på mit mål, kommer jeg til at svømme lige ind i en gammel mand, hvor tyngdekraften, må man sige, havde sat sine spor:D Så måtte jeg selvfølgelig undskylde. Undskyld log-kapring:)

Edited by Bob dylan
Link to comment
Share on other sites

3 km løb :superman:

Idag er en god dag. Havde egentlig planlagt at jeg ville ned og styrketræning idag, men kom for sent op(læs :beerchug:) , så det måtte jeg droppe.

Den opmærksomme læser har sikkert bidt mærke i at jeg pt. døjer med en skade, hvilket gør at jeg ikke har kunne løbe siden 24. nov. Benet har dog føltes meget bedre på det sidste, og da jeg ikke kunne styrketræne, vovede jeg mig ud på en kort løbetur.

Tempoet var absolut ikke noget at prale af - var meget bevidst om at jeg ikke ville presse benet for meget, og løb desuden rundt i Fælledparken hvor alle stierne er sneet til. Men selvom om mit tempo fik en 14 årig pige fra et julemærkehjem til at ligne en gazelle var det stadig super fedt at få løbet igen. Efterfølgende føltes benet stadig rigtig godt, kan sagtens mærke at jeg har belastet det, men jeg er virkelig fortrøstningsfuld. :4jumpy:

Link to comment
Share on other sites

Middagstræning på kasernen

3 km ergometer roning på niveau 10 - tid 10.57 min - ny PR :4thumbup:

Derefter røg jeg op på cyklen og kørte 16 km på et eller andet bjergprogram - tid ½ time.

Aftentræning 1½ times Krav

Vi startede ud med lidt "kamplege", og kørte også lige 50 squat, 50 situps og 50 strækkere på tid, det kørte fint for mig, og var blandt de hurtigste - kun lige slået af ham fyren med crossfit t-shirten :nonono: .

Generelt stille og rolig træning idag med fokus på repitation af hammerslag, forsvar mod chokes og albuer. Ellers kørte vi lidt forskellige lave spark til knæ og skridt, og sluttede af med lidt stresstræning inkluderende lidt slag og chokes. Super fin træning, passede mig udemærket at der ikke var så meget fokus på fysikken, da jeg har lovet at træne vægte med en rigtig giftig kollega imorgen. :devil:

Edited by Mhebbe
Link to comment
Share on other sites

1 times styrketræning

Fik sent fri fra arbejde idag, så nåeede kun en enkelt times træningen, hvis jeg skulle nå hjem i tide.

Det blev en anelse ustruktureret idag, men sådan er det.... Jeg besluttede at undlade ben idag, da de er lidt småømme efter gårsdagens træning, samt dagens march med rygsæk.

Det så ca. således ud:

Kropshævninger - OH

10 @ BW

5 @ BW+10 kg

5 @ BW+12,5

8 @ BW

Bænk

8 @ 75 kg

6 @ 80 kg

5 @ 85 kg

7 @ 100 kg - Dog med en kollega der løftede med, var egentlig ikke en del af planen, men min makker lokkede, og så var der jo ingen vej uden om.

Bent over rows

10 @ 60 kg

8 @ 65 kg

6 @ 70 kg

Mave

Alt mulig blandet, herunder situps, sidebends osv osv.

DB skulderpres

10 @ 13,5 kg

Prøvede at køre den siddende overskrævs idag, så der var intet ryglæn at sidde op af. En heeeeelt anden oplevelse :blink: Men kan mærke at det tog godt fat, så regner med at den skal køres fremover.

Dips

8 @ BW

6 @ BW + 10 kg

Her begyndte jeg at kunne mærke skulderen igen, så besluttede at stoppe.

Hammer pullups

2 x 8 @ BW

Edited by Mhebbe
Link to comment
Share on other sites

1½ times Krav

En relativt let gang opvarmning efterfulgt af repitation af chokes, forsvar mod disse og kontraangreb.

Derefter gik vi til dagens "tema" som var headlocks. Her kørte vi både forsvar og kontra mod dem stående og liggende. Desuden gennemgik vi nogle "alternative" muligheder for frigørelse hvis situation ikke lige var standard. En rigtig fed gang træning, hvor jeg fik en makker der havde samme indstilling som mig, så der blev seriøst gået til stålet :4thumbup:

Selvom træningen ikke var så fysisk betonet, så kan jeg sagtens mærke min nakke, skuldre og bryst. Dels efter gårsdagens træning, og dels efter alle de "træk" man laver ved frigørelserne, sam at spænde imod når det var mig der agerede angriber...

Link to comment
Share on other sites

1 times styrketræning

Var lidt træt igår, så udsatte træningen til idag. Kørte desuden en lidt let omgang idag, da jeg skal til 2 timers Krav imorgen, der eftersigende skulle indeholde 1 times crossfit, samt noget sparring. Så for at undgå at være helt ristet kørte jeg:

Stricte kropshævninger OH

10 + 10 + 8 @ BW

DB Lunges

10 (på hvert ben) @ 21 KG DB

2 x 8 @ 23 kg

Meget Inc. Bænkpres

12 @ 50 kg

8 @ 55 kg

6 @ 60 kg

Dødløft

Lang tid siden jeg har kørt den, så skulle lige finde niveauet.

10 @ 80 kg

10 @ 90 kg

8 @ 100 kg

8 @ 100 kg

Følte der var juice til mere, men med i morgen in mente holdte jeg her.

Stricte kropshævninger UH

2 x 8 @ BW

Det var det - så forhåbentlig 100% klar til imorgen!

Link to comment
Share on other sites

Lørdags Krav - 2 timer

Vi startede ud med en lille times kampsports inspireret fysisk træning. Bl.a noget løb rundt i lokalet, nogle slag kombination, noget slag og spark på pude, nogle strækkere, mavebøjninger etc. Et rimelig hårdt program, der især rev godt i lungerne - tog mig selv i at være meget taknemmelig for ikke at have kværnet de sædvanlige 8-1o fadøl igår :bigsmile:

Derefter gik det løs. Vi startede med temaet "tæsk" - en stod og tog imod og skulle få sine parader til at virker, den anden havde frit slag i skydeteltet. Vi kørte den både på lang afstand, og helt inde i clinch med tilhørende knæ og albuer. Startede ud mod en fyr som lå 3 grader højere end mig selv, hvilket resulterede i først næseblod på det ene næsebor, derefter på det andet. Må nok erkender at mine manglende tekniske færdigheder ikke kan opvejes af agression og gå-på-mod alene :4crutches:

Derefter kørte vi noget frigørelse fra clinch med tilhørende spark til face, og derefter 4 x 1 min rigtig sparring.

Super fed træning, men kan godt mærke at vi kun var 3 fra begynderholdet og resten var meget erfarne, så har fået en god sjat maddet. Syntes dog også at jeg - mod nogle - fik givet godt igen, så deltog ikke kun som slagtekvæg, hvilket jo må være et succeskriterium i sig selv :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Var lige nede til tælling med noget sygdom mandag/tirsdag. Onsdag følte jeg mig dog nogenlunde ovenpå igen, så vovede mid ud på et lille løbetur. Mit løb er stadig langt fra optimalt grundet min skade, men prøver stille og roligt at komme igang igen. Ruten var nogenlunde ryddet, men holdt igen pg.a. mit ben, dog rart at være igang igen. Kan sagtens mærke løbeturen idag i benet, men føler dog at det er ved at blive bedre - det var fandme også på tide!!!!

Onsdag - 3,1 km 15 min something

Tirsdag - 2 timers styrketræning

Kørte nogenlunde således i nævnte rækkefølge:

Bænk

8 @ 75 kg

6 @ 80 kg

4 @ 85 kg

Ben

Varmede godt op til mit squat, og gik igang med at køre på 70 kg, på 7 rep mærke jeg ligesom en varm smerte i lysken, så besluttede at gå over til lunges istedet.

BB Lunges:

2 x 10(på hvert ben) @ 40 kg.

Kropshævninger OH

3 x 6 @ BW + kg

Mave

Planken 2 min med 10 kg på lænden.

12 situps med ben hævet op på bænk i 90 grader og 10 kg bag nakken.

sidetwist x 20 @ 15 kg skive

Bent over rows

8 @ 70 kg

2 x 6 @ 75 kg

Seated BB military - uden rygstøtte

12 x 30 kg

8 x 40 kg

2 x 6 45 kg

Mini cirkler, disko

9 kropshævninger UH

Strækkere taget ud i et hvor min makker skiftede vægtskiverne der lå på ryggen

10 @ 20 kg, 5 @ 15 kg, 3 @ 10 kg

8 kropshævninger UH

Strækkere ligesom før

10 @ 15 kg, 5 @ 10 kg, 3 @ 5 kg

7 kropshævninger UH

10 @ 10 kg, 5 @ 5 kg, 2 @ BW

Av av av de strækkere bed godt - en af den slags ting der er sjovere når det er overstået :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share