Næringsstoffer


Søren Bitsch
 Share

Recommended Posts

Spørgsmålet lyder: Hvor mange næringsstoffer findes der?

I forbindelse med min uddannelse som ambulance ass., havde vi i en kort periode om kost og ernæring. Jeg er 99% sikker på at vi fik fortalt at der findes fire forskellige typer næringsstoffer, det være sig: Fedt, kulhydrat, protein og alkohol.

Siddeløbende er jeg i gang med en uddannelse som læge eksamineret massør, hvor vi også kort har været inde på kost og ernæring. Vores lærer fortæller at der findes 3 næringsstoffer (fedt, kulhydrat og protein), hvortil jeg protesterer og siger: "Argh, er alkohol ikke også et næringsstof?" Dette griner han nærmest af og kommer med en plat kommentar om at grunden til jeg tror dette, nok er fordi jeg drikker for meget. :nonono: Det skal lige siges at han ikke underviser i kost og ernæring.

Er der nogen der kan hjælpe? Det kunne være rart nok lige at være 100% sikker, inden jeg insisterer på at han må give mig ret. :cool:

Med venlig hilsen Søren

Link to comment
Share on other sites

FWIW delte vi op i energigivende stoffer: (4 styks)

Fedt, kulhydrat, protein og alkohol.

Og næringsstoffer: (3 styks)

Fedt, kulhydrat, protein

Dette var Sundhed på F niveau or so på teknisk skole, så hvad det er værd skal jeg ikke kunne sige. Men hvis der er en der er mindre doven/træt end mig kan han jo tjekke med NNR 2003, som vores tarvelige folder var et var opbygget efter, har ikke folderen længere, men har NNR 2003 et eller andet sted, men det må jo også stå deri.

Link to comment
Share on other sites

Hey

Du har ret!

Fra

Human ernæring, 4. udgave

Grundbog i ernæringslære

(citat) ...gennemgang af de energigivende næringsstoffer: Kulhydrater, fedt, protein og alkohol, som giver baggrund for forståelse af stoffernes omsætning i kroppen. (citat slut)

Det må blive surt for den lærer at blive "vejledt", når han har gjort sig sjov på din bekostning foran hele klassen

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share