Grøn the 2010


Jan Projekt Smørhul
 Share

Recommended Posts

Hej.:wink:

Jeg tager en multi-vitamin/mineral-pille med dens kendte antioxidanter. 2 tabletter dagligt. Det er

" Livol Multi Total 50 + ". Men jeg synes ikke, at pillen indeholder nok forskellige antioxidanter. Jeg søger med andre ord en bredere-dækkende vifte af antioxidanter. Derfor er jeg på jagt efter endnu en antioxidant.

Allerhelst ville jeg tage nogle piller/kapsler med aronia, der er fyldt med antioxidanter. Men jeg ved ikke, om sådan et kosttilskud findes. Jeg har ikke kunnet google mig frem til sådan et.

Så nu har jeg grøn the i kikkerten. Grøn the indeholder jo også antioxidanter.

Jeg mener, at vi havde en tråd om grøn the her på MOL for et stykke tid siden. Men jeg har ikke kunne finde den, selvom jeg har kigget overskrifterne på de sidste ca. 500 tråde igennem. Jeg er lige ved at tro, at tråden handlede om en undersøgelse, hvor tilskud med grøn the var usundt. Men jeg er ikke sikker.

Jeg har været inde på Kræftens Bekæmpelses hjemmeside. Denne organisation har skrevet om grøn the. Linket er:

http://www.cancer.dk/Alt+om+kraeft/hvis+du+har+kraeft/alternativ+behandling/behandlingsformer/groen+te/groen+te.htm

Kræftens Bekæmpelse (KB) har i samarbejde med Videns- og Forskningscenter for Alternativ Behandling (ViFAB) finansieret en cochrane-undersøgelse om grøn the. (Se linket).

Kræftens Bekæmpelse skriver, at befolkningsundersøgelser og kliniske studier med patienter har vist blandede og ofte modsatrettede resultater med grøn the. Så det lyder som om, at nogle undersøgelser viser negative resultater med grøn the. Det er ihvertfald sådan, at jeg tolker KBs udtalelse.

Hvad ved man om grøn the her i 2010? Er tilskud med grøn the en god ingrediens i ens antioxidant-forsvar? Eller kan tilskud i almindelige mængder være usundt?

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set rigtig mange positive undersøgelser på grøn te, men kender ikke til den nu nævner. Men en ny undersøgelse sletter jo ikke de andre.

Man kan selvfølgelig sagtens finde tilskud, men hvorfor ikke indtage grøn te som drik (ikke dem fra supermarkedet de smager bittert, men vælg fx Økologisk Gunpowder fra tea.dk, man kan også vælge Matcha som smager som en te der ligefrem flyder i antioxidanter (spinat-frisk-græs-agtig - her hælder man også friskt grøn pulver direkte i det varme vand (et bestemt antal grader anbefales) og opløser dvs. man får det hele), men lige den er meget dyr. Andre antioxidanter ville jeg vælge fra almindelige fødevarer - det flyder jo med dem, hvis man vælger rigtig: frugt, grønt, krydderier, koldpresset ufiltreret olivenolie, rødvin, bær, juice (her findes vist endda en med aronia, der er dog andre som er lige så interessant antioxidantmæssigt - det er lidt forskelligt fra liste til liste).

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej.:wink:

Jeg har læst på en eller flere hjemmesider, at grøn the hindrer noget af kostens fedt i at blive optaget. Umiddelbart lyder det jo dejligt. Men det er ikke godt i følgende tilfælde.

Jeg tager dagligt multi-vitamin/mineral-pillen "Livol Multi Total 50+". Og jeg tager kosttilskud med olier/fedtsyrer. Jeg plejer så at tage grøn the til, da det indeholder antioxidanter.

Så er det jo ærgerligt, hvis pillen med grøn the hindrer nogle af de fedtopløselige vitaminer og nogle af fedtsyrerne/olierne i at blive optaget.

Derfor vil jeg spørge I andre, om I ved noget om dette? Er det rigtigt, at grøn the forhindrer noget af fedtet i at blive optaget?

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share