Blodtryk


olesch
 Share

Recommended Posts

Jeg er opereret for blodprop i en kranspulsåre, og er derfor særlig opmærksom på blodtrykket, som jeg måler med et af hjerteforeningen anerkendt hjemmemålingsapparat. Er der nogen der har en forklaring på hvorfor mit blodtryk 163/87 målt liggende er meget højere end målt siddende 87/60 ??????????? Jeg fik konstateret lignende afvigelser under indlæggelsen, og senere hos egen læge, men ingen kan rigtig forstå eller forklare hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er opereret for blodprop i en kranspulsåre, og er derfor særlig opmærksom på blodtrykket, som jeg måler med et af hjerteforeningen anerkendt hjemmemålingsapparat. Er der nogen der har en forklaring på hvorfor mit blodtryk 163/87 målt liggende er meget højere end målt siddende 87/60 ??????????? Jeg fik konstateret lignende afvigelser under indlæggelsen, og senere hos egen læge, men ingen kan rigtig forstå eller forklare hvorfor.

Det er lidt mærkeligt siden det burde være nogenlunde det samme. Men måske kan det have noget med fyldningstrykket og åreforkalkning at gøre at gøre. Når du ligger ned vil du have mere veneblod der returnerer til hjertet og dermed et større output og siden du har haft en forsnævret kranspulsåre er det rimeligt at antage at du kan have noget universel arteriosclerose (åreforkalkning) der gør at dine blodkar ikke er så eftergivelige og derfor ikke kan justere sig så godt i forhold til ændringer i output fra hjertet, hvilket kan måles som et øget blodtryk. Men det er kun et bud, der kan også være andre forklaringer, der findes f.eks. også forskellige slags neurale mekanismer i nogle blodkar der registrerer trykændringer og derved hjælper med til at regulere hjertets rytme og kontraktionskraft, en nedsat funktion af disse kan også føre til bl.a. forhøjet blodtryk.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

måler du ens i begge arme?

per diffinition er det en læge som målerblodtryk - ligesom en dækmand skifter dæk på bilen :)

det måles siddende og i hjertehøjde - derfor lægen har en manchet på overarmen, og kun anerkender de apparater som ligner deres :nonono:

eller i hvile (liggende)

Nogle mennesker er ikke gode til selv at regulere BT, så de kan blive svimle når de rejser sig - lavt BT

Hvad siger kardiologen?

Har du ændret din kost og motionsvaner?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share