springerknæ og motionsformer


henrik@woer.dk
 Share

Recommended Posts

Hvilke motionsformer må man egentlig dyrke med et springerknæ. Må man f.eks.bruge romaskinen og crosstræneren i fitnesscenteret - og i så fald hvor længe. Jeg plejer f.eks. at crosstræne 50 minutter efterfulgt af 30 min roning eller omvendt. Kan jeg fortsætte med det? Hvad med gåture?

På forhånd tak!

Henrik

Edited by [email protected]
Link to comment
Share on other sites

Hey

Første punkt i forbindelse med springerknæ er at holde sig fra den eller de former for bevægelse, der er årsagen.

Springerknæ bliver som regel fremkaldt af løb (f.eks. lange distancer, bakket terræn) og/eller spring. Men der er også mistanke til dårlige sko og personens løbestil, altså f.eks. over-/underpronation.

Har du en fornemmelse af hvad der helt præcist har fremkaldt dit springerknæ?

Personligt synes jeg at du skal smutte forbi en fysioterapeut og lige få en professionels vurdering. Under alle omstændigheder vil det være smart at holde pause fra alle former for løb og spring. Om du helt vil holde pause fra cardio eller vil fortsætte med romaskine må komme an på fysioterapeutens vurdering og om du er smertefri både under og efter træning i romaskine.

**

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg skal til læge i morgen. Mon ikke jeg får en henvisning til en fysioterapeut? Frygter lige nu at jeg skal få ødelagt den form jeg har opbygget og især at jeg ikke når sæsonens mål: At gennemføre Copenhagen marathon. Men nu må jeg jo lige se hvad lægen siger. Måske er det noget helt andet, men symptomerne peger kraftigt mod springerknæ.

Link to comment
Share on other sites

Pyha. Jeg var hos lægen i dag. det viste sig at jeg har en smule irritation (betændelse) i en slimsæk ved knæeet. 2 ipren 3 gange dagligt i den næste uge + løbepaus i 3-4 dage mere + tjek af løbesko = rask mand der kan fortsætte sin maratontræning! Jeg må cykle i centeret + gå ture (så længe jeg ikke overbelaster knæeet) Nu er jeg i langt bedre humør end jeg var i går.

Link to comment
Share on other sites

Hej. Nu må du ikke lave en typisk fejl at fortsætte din træning, så snart symptomerne er væk. Der er en årsag til at slimsækken bliver irriteret, og derfor bør du få undersøgt din holdning, bevægelse mv. for at gøre dine ben stærke. Søg hjælp hos en fysio med interesse/speciale inden for idræt.

Mvh. Fys Behnam

Link to comment
Share on other sites

Hej don B.

Jeg ved det godt - og bestiller en løbestilsanalyse på mandag. Jeg er endnu ikke fit for fight - har en smule ondt endnu - så der går vel mindst 4-5 dage før jeg tør løbe igen. Hvor lang tid man skal regne med at det tager at komme over betændelse i en slimsæk kan jeg i øvrigt ikke rigtig finde ud af.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share