træning op til halv- og marathon


harald8800
 Share

Recommended Posts

Hej venner

Går og kigger lidt på halvmarathonprogrammer for tiden, men sys alle de programmer jeg finder, kræver at man skal løbe ca. 5x hver uge. Jeg tænkte så på, om ikke der skulle være nogen, der lå inde med et godt program ala MOLs 5-10km, hvor man løber 3x om ugen og gerne med lidt forskellige distancer, og intervalløb osv? Eller kan man bare forlænge MOLs program og så fortsætte med at øge de lange ture med 1km hver 3. uge og gradvis øge antal intervaller på intervalløbet?

En anden ting jeg har spekuleret på er, er det virkelig nødvendigt at løbe så ofte, hvis man gerne vil have en anstændig tid på halv og helmarathondistancer? Jeg står lidt i det dilemma, at jeg pga. tidsnød nødigt vil løbe mere end 3x om ugen (hvilket jeg egentlig sys burde være nok 8D?), men samtidig ville jeg være meget ked af at komme hjem med tider på over 2 og 4 timer til henholdsvis første halv- og hel marathon. Jeg styrketræner 2x om ugen, og har også overvejet at lægge lidt cykling ind her som opvarmning, men selvom cardio (læs løb) er mit primære fokus, så ville jeg samtidig være træt af at gå alt for meget ned i styrke.

Input, råd, kommentarer, alt er velkomment. Jeg håber der bliver slået en lille diskussion op, som jeg kan lære lidt af og bidrage lidt til.

VH Kristian

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share