5 km, hvordan når jeg mit mål?


conelly
 Share

Recommended Posts

Jeg er gået igang igen med 5 km efter nogle måneders pause og jeg søger noget eksperthjælp til at forbedre min tid på 24.20 min opnået imorges. Det skal oplyses, at min pb er på 23.17. Jeg har investeret i et Garmin pulsur F60 med fodpod, så jeg kan holde styr på tiderne samt min puls.

Jeg løber hovedsageligt på løbebånd i FitnessDK 3 gange om ugen, men jeg er meget åben for nye forslag og har et mål om, at jeg gerne skal ned omkring de 22 min inden sommerferien, men mit overordnede mål er at komme under 20 min.

Jeg ser frem til jeres feedback og forslag til et program.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er gået igang igen med 5 km efter nogle måneders pause og jeg søger noget eksperthjælp til at forbedre min tid på 24.20 min opnået imorges. Det skal oplyses, at min pb er på 23.17. Jeg har investeret i et Garmin pulsur F60 med fodpod, så jeg kan holde styr på tiderne samt min puls.

Jeg løber hovedsageligt på løbebånd i FitnessDK 3 gange om ugen, men jeg er meget åben for nye forslag og har et mål om, at jeg gerne skal ned omkring de 22 min inden sommerferien, men mit overordnede mål er at komme under 20 min.

Jeg ser frem til jeres feedback og forslag til et program.

Er det den eneste distance, der interesserer dig, så handler det jo bare om at løbe 5km hurtigst muligt, samt løbe intervaltræning. Så dit "program" kunne jo hedde dag1 - 5km, dag 2 - 2km + 3 (eller 4,5,6)x1000m intervaller + 1km afjog, dag 3 - 5km. Ville nok lægge lidt blødt ud her i starten, hvis du slet ikke har løbet de sidste par måneder.

Link to comment
Share on other sites

En tre dages uge ville jeg dele op noget i stil med:

Dag 1: Halv lang tur, evt med indlagte korte spurter(100m ca)

Dag 3: Interval træning 5-8x500 m. Husk opvarmning og nedkøling

Dag 5: Lang langsom tur.

Ved ikke hvor mange km du løber om ugen og hvad dit nuværende niveau er.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tror også jeg ville gå efter noget der minder om teddys program, evt med lidt tal på:

Dag 1: 4 - 6km i jævnt tempo - 5km tid + 10 - 15sek/km

Dag 3: intervaller - 1km opvarming + 6 - 8 x 500m med 20 - 30 sek pause pr 500m + 1km afjog

Dag 5: Lang tur - 8 - 12km i roligt tempo - 5km tid + 45 - 60sek/km

Tror det ville kunne gøre dig godt og så synes jeg du skal komme væk fra løbebåndet og ud på vejen - specielt ved intervallerne!

Hvis der er nogle uger du har mulighed for at træne 4 gange ville jeg kører det sidste pas som interval da du ikke har brug for den store udholdenhed på 5km.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Mange tak for den gode feedback og jeg er gået igang med et program, der er bygget op som følgende:

Dag 1: 10 km (roligt tempo) med indlagt 5x100 m i højt tempo

Dag 3: 2 km jog 5x600 m intervaller og 2 km afjog

Dag 5: 15 km rolig tur

Jeg er meget i tvivl om tempo, men både på 10 og 15 km løber jeg med omkring 6 min per km

Jeg kan lige give dig lidt stats på min nuværende alder, kondital, højde og vægt, så det evt kan give dig et lidt større indblik i, hvordan det skal gribe an?

Højde:177 cm

Vægt: 70 kg

Kondital: 63

BMI: 22,3

Max Puls: 184 men skal lige tjekke det for at være helt sikker

alder 35 år

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share