Kostplan. Jeg skal ta på!


gokke12
 Share

Recommended Posts

Hejsa, jeg har kigget lidt rundt omkring det hele og jeg forstår ikke helt rigtig de svar der har været der. Jeg håber dog i kan hjælpe mig her. Jeg er 18 år gammel, vejer 55kg og er 182 cm høj og skaaaaaaaaaaaaal virkelig tage på.

Jeg har "taget" denne kostplan her og så ville jeg lige hører jer om det ville være nok til mig og om jeg ville kunne tage på af den:

07:00

- 2 portioner Yougurt med musli.

9:00

- 3 skiver toastbrød med smør og trippel pålæg.

11:30

- 4 skiver rugbrød med smør og trippel pålæg.

16:00

- 3 skiver rugbrød med smør og trippel pålæg.

18:00

- 2 portioner Forskelligt.

21:30

- 3 skiver rugbrød med smør og trippel pålæg.

Jeg håber inderligt i kan hjælpe mig, for det er godt nok pinligt at være så tynd :-(.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa, jeg har kigget lidt rundt omkring det hele og jeg forstår ikke helt rigtig de svar der har været der. Jeg håber dog i kan hjælpe mig her. Jeg er 18 år gammel, vejer 55kg og er 182 cm høj og skaaaaaaaaaaaaal virkelig tage på.

Jeg har "taget" denne kostplan her og så ville jeg lige hører jer om det ville være nok til mig og om jeg ville kunne tage på af den:

Jeg håber inderligt i kan hjælpe mig, for det er godt nok pinligt at være så tynd :-(.

du skal have flere former for protein.,

det der er ikke godt nok

Link to comment
Share on other sites

Den er udmærket.

Hvis du er en 7 årig pige.

Det da flot du kan komme med sådan et hjælpsomt svar. Det kan vi da alle bruge til, jeg har ikke nogle kostplan. Jeg fandt den der og ville hører om det var noget jeg kunne bruge til noget, hvis ikke. Så svar mig ordenligt med et nej og evt. hjælpe mig. Det er vel derfor jeg har spurgt ikke, så spar lige de ondsvage kommentar der :-).

Link to comment
Share on other sites

hahah :laugh:

Hejsa!

enormt frusterende når man ikke bliver taget seriøst!

yoghurt til morgenmad er fint, men prøv at skifte til græsk yoghurt, evt. blandet op med lidt alm. yoghurt så det ikke er så tyk.

En god potion rosiner, godt jerntilskud + hakkede nødder. Prøv at nå op omkring en ½ liter

Nødder er genrelt godt at spise i rigelige mængder - smækfyldt med det gode fedt!

Som formiddagssnack, godt med nødder, bananer og avokado. Evt. cacaomælk

Frokost skal du tænke fed fisk, dvs. makrel, hellefisk osv. Æg med en god mængde mayonaise er også et must!

Eftermiddagssnacken kan være en bananmilkshake, her kan det være en fordel at blande olie i, men det er vigtigt at vælge en af de sunde olier, som olivenolie, tidselolie eller sesamolie.

Aftensmaden bestemmer du sådan set selv, men du skal selvfølgelig have en solid mængde - også selvom du måske ikke er særlig sulten. Undgå fuldkornsprodukter (ex. pasta...) og husk at grøntsagerne - ligesom vægttabt skal vægtøgning også være sundt!

Henad aftenen er forbrændningen på sit laveste, så det gælder om at fylde på til natten. Cacaomælk, nødder ect...

Fiskeoliekapsel og div. vitaminer er altid godt og sørger for at du får det du skal bruge.

Husk på at du gradvist skal øge den mængde du indtager, hvis det bliver for stor en øgning for pludseligt kan det blive for meget for både dig og din mave!

Derudover er der selvfølgelig andre aspekter som rygning og træning.....

Håber du kan bruge det tiil noget!

Link to comment
Share on other sites

Hejsa!

enormt frusterende når man ikke bliver taget seriøst!

yoghurt til morgenmad er fint, men prøv at skifte til græsk yoghurt, evt. blandet op med lidt alm. yoghurt så det ikke er så tyk.

En god potion rosiner, godt jerntilskud + hakkede nødder. Prøv at nå op omkring en ½ liter

Nødder er genrelt godt at spise i rigelige mængder - smækfyldt med det gode fedt!

Som formiddagssnack, godt med nødder, bananer og avokado. Evt. cacaomælk

Frokost skal du tænke fed fisk, dvs. makrel, hellefisk osv. Æg med en god mængde mayonaise er også et must!

Eftermiddagssnacken kan være en bananmilkshake, her kan det være en fordel at blande olie i, men det er vigtigt at vælge en af de sunde olier, som olivenolie, tidselolie eller sesamolie.

Aftensmaden bestemmer du sådan set selv, men du skal selvfølgelig have en solid mængde - også selvom du måske ikke er særlig sulten. Undgå fuldkornsprodukter (ex. pasta...) og husk at grøntsagerne - ligesom vægttabt skal vægtøgning også være sundt!

Henad aftenen er forbrændningen på sit laveste, så det gælder om at fylde på til natten. Cacaomælk, nødder ect...

Fiskeoliekapsel og div. vitaminer er altid godt og sørger for at du får det du skal bruge.

Husk på at du gradvist skal øge den mængde du indtager, hvis det bliver for stor en øgning for pludseligt kan det blive for meget for både dig og din mave!

Derudover er der selvfølgelig andre aspekter som rygning og træning.....

Håber du kan bruge det tiil noget!

Hej frøkenfraggle, mange tak for dit svar. Jeg har nogenlunde prøvet at lave en kostplan udfra det du har skrevet og ville lige høre om det er ok, fra din side. Den ser således ud:

07:00

- Græsk yougurt. Blandet op med alm. yougurt. Rosiner + hakkede nødder(ca. ½ liter).

10:00

- Bananer og godt med nødder og en kakaomælk.

12:00

- Makrel og æg med massere af mayonaise.

15:00

- Bananmilkshake(wait gainer) blandet med olie(olivenolie).

18:00

- Kartofler med noget fisk.

21:00

- Kakaomælk og spise lidt nødder.

Vil du godkende den?

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en fornuftig plan, men husk kødet (med mindre du er vegetar... det er jo super vigtigt med jern)

Bare husk at en god vægtøgning tager lidt tid, så det gælder om at være tålmodig. Hvis du træner forbruger du ekstra kcal og skal derfor også øge indtaget!

Ellers kan det være en rigtig god investering at få hjælp af en diætisk som kan lave en kostplan skræddersyet til dit behov.

Held & lykke med det, skriv evt. en lille opdatering i ny og næ!

:-)

Link to comment
Share on other sites

Hej frøkenfraggle, mange tak for dit svar. Jeg har nogenlunde prøvet at lave en kostplan udfra det du har skrevet og ville lige høre om det er ok, fra din side. Den ser således ud:

Vil du godkende den?

Stor forbedring! Lidt mængdeangivelser ville være top - fx er "bananer" et vidt begreb, du kan jo spise alt fra to til 20 så xD

Men jeg synes altså det ser ud som om du mangler noget grønt.. Spis en masse grønsager til aftensmaden (dog ikke så mange at der ikke er plads til det andet) og sørg for at fisken er fed, ellers får du ikke nok kalorier. Husk sovs

Link to comment
Share on other sites

Vor herrer bevares!!!!

For det første, så har du ikke svaret på om du træner, eller ej? Evt. hvad - styrke, cardio..

For det andet, hvis man vil tage på, så kræver det altså noget selvdiciplin og vilje. Jeg har selv svært ved, at tage på, grundet en stor træningsmængde og så er jeg absolut et skvat til, at spise.

Find dit ligevægtsindtage ved, at måle hvor mange kalorier du skal indtage for at holde din nuværende vægt. Det øger du så med f.eks. 500 kalorier, så tager du på. På dage hvor du træner (hvis du træner) sørg for at indtage samme mængde kalorier som du brænder af også stadigvæk 500 kalorier ekstra. (Jeg ved godt det er svært, men med øvelse kommer mester)

Grundet mit sure opstød i starten, så er der mange velmenende råd i tråden. Mange af de råd lyder bare som om de kommer fra en eller anden sundheds-wannebe-guru, som har en klumme i ude&hjemme. Du kan for H, ikke spise det samme hver eneste dag.. Ergo om en uge, er du gået død i kostplanen, og er tilbage ved status quo!! Spis sundt og spis varieret.

Der er mange gode tråde om emnet på siden her, og en fin søge funktion.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare for nemt at komme med sure opstød!!

Her er en person der søger hjælp, tag det dog seriøst!

Den klart bedste løsning vil vel altid være at få en grundig udredning og komplet kostplan af en uddannet fagperson!

Men nu spørges der efter råd herinde, så kan man jo kun byde ind med hvad man selv ved og har prøvet!

Kan ikke svare for andre, men de givne råd er jo kun råd!

Men det er bare for nemt at kritisere og ikke komme med noget konstruktivt!!

Sommetider kan det være en hjælp bare at få et eller andet håndgribeligt at gå i gang med!

Og så er vi vel allesammen forskellige.... det virker for mig - hvor mange andre ting/metoder ikke har hjulpet!

Så LeCerveau, hvis du har en bedre måde eller bedre råd, så kom dog med det - måske kunne andre end Gokke12 nyde godt af det! :o)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

hej!

Jeg er ny herinde, så jeg ved ikke om det er en forkert tråd at spørge i..

Nå men jeg har et spørgsmål omkring weight grainer. Jeg er ikke så stor, 174 og vejer 57 kg, så jeg ville gerne tage en 5-6 kg på. Jeg har trænet i fitness i ca. et halvt år, plus jeg træner fodbold 2 gange i ugen, og kamp i weekenden.

Jeg har overvejet at købe noget weight grainer, og her kommer mit spørgsmål så, er det noget der giver bumser/uren hud?

Link to comment
Share on other sites

hej!

Jeg er ny herinde, så jeg ved ikke om det er en forkert tråd at spørge i..

Nå men jeg har et spørgsmål omkring weight grainer. Jeg er ikke så stor, 174 og vejer 57 kg, så jeg ville gerne tage en 5-6 kg på. Jeg har trænet i fitness i ca. et halvt år, plus jeg træner fodbold 2 gange i ugen, og kamp i weekenden.

Jeg har overvejet at købe noget weight grainer, og her kommer mit spørgsmål så, er det noget der giver bumser/uren hud?

Jeg har hørt nogen skrive at det er ren sukker, men ved ikke om det var ment som en joke.

Link to comment
Share on other sites

jeg vil lige indskyde en helt igennem uvidenskabelig kommentar, der alene er baseret på egne erfaringer. Da jeg var yngre gik jeg også utrolig meget op i at tage masse på i forbindelse med en hel masse bodybuilding. Havde i den forbindelse hørt en masse gode råd om, at man bare skal dyrke minimal cardio og æde lige hvad man vil og man skulle bare "bulke" hele tiden og så lige cutte 10kg inden sommerferien (hvilket stort set ingen ikke sultestrejkende tibetanere formår). Dette er ikke en god ide og jeg vil stærkt råde trådstarter til, at vænne sig til at spise nogle lidt større portioner og spise lidt oftere frem for, at spise mayonaise og drikke kakaomælk hver dag (som anført ovenfor). Det er en virkelig dårlig ide at gå på kompromis med sundhedsgraden af ens kost, alene for at tage på. Det eneste universielle sundhedsråd alle burde rette sig efter uanset situation er i mine øjne hold dig fra "processed sugar" i den grad det er muligt. Det kan godt være at vægten stiger lidt hurtigere hvis man propper sig med snickers og drikker kakao i stedet for almindelige mælk, men sukkeret er altså ikke godt for kredsløbet og den vægt du tager på kan kroppen ikke udnytte i samme grad. Derfor, i stedet for: Meld dig ind i et motionscenter (Eller begynd at træne lidt push ups og noget squat hjemme)(hvis du ik træner), spis lidt mere end du plejer, men hold det sundt og lige så stille vil du begynde at kunne se forandringer. Husk på, at Rom blev ikke bygget på en dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share