Kvinde,muskelopbygning/nedgang i fedtprocent ønskes


Lonnie
 Share

Recommended Posts

jeg er kvinde 32 jeg har trænet i denne omgang snart 4 år-jeg træner mindst 5 x i ugen jeg træner frivægte spinner og løber.

For 4 måneder siden tog jeg pludselig 3 kg på ,omkring jul.. :(.. jeg har veje 58 i flere år jeg er 1.68. så jeg intensiverede træningen , mere vægt på osv med det resultat at jeg har taget et kg mere på.. kan se på tabitavægten at min muskelmasse er steget men også min fedtprocent den er helt oppe på 29,3% og jeg vil have den ned.. jeg har for 3 år siden..haft fedtprocent på12,7 så .. men der var jeg os for mager og forfrossen. MEN jeg vil altså gerne have den ned og samtidig beholde min muskelmasse, jeg synes ikke jeg har ændret mine kostvaner jeg spiser sundt masser af groft og grønt ,sparer meget på fedtet osv så hvad kan jeg gøre?? nogen forslag.. folk har foreslået at jeg overtræner og kroppen derfor udskiller cortison så min fedtprocent stiger.. folk har sagt det pga alderen.. folk har sagt man ikke kan stole på en tabitavægt..kan som sådan heller ikke se det i spejlet-kan lide mine nye muskler- men tøjet strammer lidt.. hjælp?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved er cortison et stresshormon, og burde ikke umiddelbart give en højere fedtprocent. Overtræning ville også betyde, du føler dig mere træt, og ikke kan præstere så meget som normalt, hvilket det ikke lyder til er tilfældet.

Jeg vil heller ikke mene, du kan stole 100% på enhver form for fedtprocents-vægt. Men den burde dog give en ok indikator for, hvor du ligger. Mavemål er dog en bedre og nemmere måde at se om man taber sig. Mavefedt lyver sjældent :smile:

Dit hvilestofskifte falder desværre med alderen. Det sker dog forholdsvis langsom, og burde derfor ikke komme så pludselig, som du beskriver.

Problemet ligger højst sandsynligt i kosten. Jeg tror simpelthen du indtager mere end dit ligevægtsindtag. Hvis du f.eks. spiser det samme som for 5 år siden, og samtidig har fået et mere stillesidende arbejde, er det måske dér problemet ligger. Men kig ikke så meget på vægten. Få enten målt din fedtprocent mere præcist, eller mål din maveomkreds en gang i mellem (altid samme tidspunkt på dagen, og helst om morgenen).

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar. vil prøve det med maveomkredsen.

ved godt det er et sresshormon og derfor skulle kroppen holde på fedtet som en beskyttelsesrefleks og trætheden joengang imellem er den der og den var virkelig stor omkring jul...

MEN tror nu heller ikke det kan gøre det hele.

Rent bortset fra det så synes jeg ikke jeg spiser mere end jeg gjorde for 4-5 måneder siden eller et år siden og mit energiniveeau er bestemt ikke blevet mindre så synes ikke det er det.

Mavefedt har jeg som sådan ikke rigtig noget af...

spørgsmålet er egentlig bare hvordan jeg bedst muligt kommer ned i fedtprocent samtidig m at beholde og øge muskelmassen.

Jeg spiser ca.6 x daglig

morgen : Grove havregryn med skummetmælk/0,1% youghurt evt med frugt og mandler/kerner

middag: hjemmelavet rugbrød uden fedt og sukker salat tomat, avocado eller en sjælden gang ost.

Aften: masser af grønsager lidt kød og evt fuldkorns ris eller pasta

formiddag eftermiddag og aften: frugt eller gulerødder eller oliven tomat agurk i den retning.

Fredag aften spiser jeg en lille smule guf

væske er kun vand kaffe_te og skummetmælk

Så kan helt ærlig ikke forstå det..

Edited by Lonnie
Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar. vil prøve det med maveomkredsen.

ved godt det er et sresshormon og derfor skulle kroppen holde på fedtet som en beskyttelsesrefleks og trætheden joengang imellem er den der og den var virkelig stor omkring jul...

MEN tror nu heller ikke det kan gøre det hele.

Rent bortset fra det så synes jeg ikke jeg spiser mere end jeg gjorde for 4-5 måneder siden eller et år siden og mit energiniveeau er bestemt ikke blevet mindre så synes ikke det er det.

Mavefedt har jeg som sådan ikke rigtig noget af...

spørgsmålet er egentlig bare hvordan jeg bedst muligt kommer ned i fedtprocent samtidig m at beholde og øge muskelmassen.

Jeg spiser ca.6 x daglig

morgen : Grove havregryn med skummetmælk/0,1% youghurt evt med frugt og mandler/kerner

middag: hjemmelavet rugbrød uden fedt og sukker salat tomat, avocado eller en sjælden gang ost.

Aften: masser af grønsager lidt kød og evt fuldkorns ris eller pasta

formiddag eftermiddag og aften: frugt eller gulerødder eller oliven tomat agurk i den retning.

Fredag aften spiser jeg en lille smule guf

væske er kun vand kaffe_te og skummetmælk

Så kan helt ærlig ikke forstå det..

Det er nu ikke helt rigtigt. Der skal vist meget store mængder cortison til, som ikke vil ske naturligt, for at der kan ske en "flytning" af fedtdepoterne (en længere fysiologisk forklaring). Det er ifølge med sygdom, denne flytning kan finde sted, og er derfor højst sandsynligt ikke den rigtige forklaring. Stress øger faktisk hvilestofskiftet, men dog ikke markant.

Overtræning er ikke en årsag til øget fedtprocent. At du har følt dig træt omkring jul, er muligvis også kostrelateret? :wink:

Det ser ikke ud til du spiser så meget dog, selv om jeg ikke ved hvordan "masser" skal forståes. Grøntsager indeholder også kalorier, selv om det er usandsynligt det er årsagen, da du så skal spise abnorme mængder. Husk også at få det sunde fedt (flerumættede fedtsyre), da det hjælper på din daglige energi og dit generelle helbred.

Men du siger du ikke har så meget mavefedt. Så måske er din vægtøgning relateret til "øget glykogendepoter", pga. den mere intensive træning. Det burde dog ikke være flere kilo ligefrem. Øget muskelmasse kan også være en årsag. Jeg vil foreslå dig at få målt din fedtprocent mere præcist, da der højst sandsynligt er sket en mindre fejl sidste gang (bare et skud i tågen).

Edit: Glemte at sige, at hvis du vil tabe dig yderligere, skal du ganske simpelt prøve at spise 500kcal under dit ligevægtsindtag. Find dit ligevægtsindtag (kan være svært), og juster kosten derefter.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg ikke umiddelbart mene at din vægt er i et område hvor den er problematisk i forhold til angivne højde. Tanitavægte er upræcise på individbasis, men giver reproducerbare målinger, medmindre du er blevet meget mere muskuløs eller har øget din spinningsmængde/indsats meget. Øget muskelmasse (i benene) betyder alt andet lige en højere fedtprocent på en tanitavægt, storer mængder cykeltræning har en lignende effekt, da det betyder en større mængde glykogen (og vand) i dine ben.

Din kost kan på ingen måde kaldes frådsende, men så vidt jeg kan se har du et højt indtag af kulhydrater i forhold til proteiner og fedt, og det, er vi en del der mener, gør det svært at reducere ens fedtprocent. Løsningen ville så være at skære ned på mængden af kulhydrater du spiser og i stedet fylde på med mere proteiner og fedt.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Andreas: har været på madlog.dk idag og også fået syn på at jeg spiser for meget kulhydrat i forhold til de andre ting.. vil forsøge at sætte mit proteinindtag op og kulhydraten ned skal bare lige have fundet ud af hvordan jeg har lyst til at gøre det.. men tak for dit svar, det var brugbart, det lyder sandsynligt m hensyn t spinning for det har jeg virkelig smag for lige nu.

Link to comment
Share on other sites

Håber det er ok med et spørgsmål, som er lidt OT i forhold til tråden. Jeg kan se der refereres til cortison som et stress hormon, som jeg altid har kendt som cortisol. Kan se der findes wiki-artikler for begge, men kan ikke lige gennemskue om der er forskel. Er det to forskellige hormoner, eller to betegnelser for samme hormon? Nogen der ved det? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Cortisol og cortison er steroidhormoner der fremmer gluconeogenesen...

Kortison er et lægemiddel med samme virkning som kortisol, ofte syntetisk fremstillet.

Det var sådan lige hvad jeg kunne finde :)

bare iorden du spammer min tråd har fået godse svar og fundet en vej.. håber jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Cortisol og cortison er steroidhormoner der fremmer gluconeogenesen...

Kortison er et lægemiddel med samme virkning som kortisol, ofte syntetisk fremstillet.

Det var sådan lige hvad jeg kunne finde :)

bare iorden du spammer min tråd har fået godse svar og fundet en vej.. håber jeg :)

Tror du ikke bare c/k tingen er sprogafhængigt? (altså cortisol=kortisol, produceret af kroppen mens cortison=kortison, produceret syntetisk)?

I øvrigt synes jeg det er helt rimeligt - som du gør i dit startindlæg - at spekulere i, om øget kortisol-niveau skulle have betydning for vægtøgning. Så vidt jeg har forstået, er der nogle teorier der går på, at lagring af fedt i kroppen ikke kun afhænger af kalorieregnskabet, men også af insulin-/blodsukkerniveau, og hvis kortisol påvirker dette, så er det jo en nærliggende tanke. Jeg er dog ikke klar over i hvilken grad overtræning skulle føre til øget kortisol, ej heller hvor stor forøgningen skal være, for at der skulle komme en effekt.

Link to comment
Share on other sites

kroppen skulle efter sigende producere fedt for at beskytte kroppen mod den stresspåvirkning korstisoløgelen udgør, det skulle være en naturlig forsvarsmekanisme kroppen laver.

korstisoløgelen skulle komme fra den stress man udsætter kroppen for ved overtræning..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvorfor vil du ned i fedtprocent hvis du er tilfreds med din krop som den er nu?

Er det bare fordi vægten skriver et højt tal?

ja det er pga vægten viser et højt tal- jeg har været fed 2x i mit liv- da jeg var teenager og tog det hele og mere på efter at have været slank i 4-5 år... og det må ALDRIG ske igen.. min krop bærer desværre også lidt præg af disse 2 fedme perioder.. var oppe på 96 kg da jeg var gravid og jeg skal aldrig være fed igen ;)

men har fundet læsningen-protein :)Det har løst de fleste af mine problemstillinger m min kost.. jeg bliver mæt nu og det er jo fantastisk.. skal have målt fetprocent imorgen tror den er gået lidt ned.. jeg håber ihvrtfald

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share