Forvirret


TineJe
 Share

Recommended Posts

Hej derude

Jeg er en pige på 18 år. De sidste 2½ år har jeg stille og roligt taget 25kg på. Og jeg er nu overvægtig og ked af min vægt. Jeg vejer lidt over 75kg og jeg er ret lav. :unhappy:

Nu har jeg endelig overskud og motivation til at få gjort noget ved det, men mit spørgsmål er; hvordan?

Jeg er meget forvirret, for der er efterhånden så mange bud på hvad der er bedst.

Jeg har målt, her på MOL, at mit Basalstofskifte er 1605kcal. Og min totale energiomsætning er 2327kcal.

I løbet af de sidste 2 uger har jeg ændret min kost. Nu ser en alm. Dag sådan ud:

Morgen: A38 med fiber-müsli

Mellem måltid: 1 stk frugt

Frokost: 2 skiver rugbrød eller 2 grovboller. 1 stk frugt og lidt gulerødder

Mellem måltid: 1 grovbolle med gulerødder

Aftensmad: det er forskelligt, men halvdelen udgør grøntsager/salat og spiser kun 1 portion.

Mellem måltid: 2 kanelknækbrød.

I alt er det ca: 1660 kalorier pr. dag

Lyder det til at være fornuftigt, eller er den helt gal?

Jeg har prøvet at indtage 1200 kalorier om dagen, og det syntes jeg egentlig gik fint. Det siges at sygehusene bruger 1200kalorier som mål, når patienterne skal på affedningskur. Jeg ved ikke om det er rigtigt. Men på den anden side har jeg hørt at hvis man indtager så lidt, kan det påvirke ens stofskifte i en negativ retning – permanent. Er det rigtigt? :blink:

Jeg er så forvirret, så jeg håber at der er nogle der vil hjælpe mig med at finde en løsning.

Mht. motionen tror jeg at jeg har styr på det. Jeg går en god, lang tur med min hund 1-2 gange om dagen, og løber 4 gange om ugen. Jeg styrketræner 3 gange om ugen, men det er mere for at prøve at få mit hvilestofskifte til at blive bedre.

Lyder det som om at jeg er på rette vej, eller er jeg kørt helt galt?

Edited by TineJe
Link to comment
Share on other sites

Du motionerer ikke nok og er, højest sandsynligt, stillesiddende det meste af dagen.

Hvad mener du med hun ikke motionerer nok? 4 gange løb og 3 gange vægttræning lyder da til at være (mere end) rigeligt...

Jeg synes planen lyder meget fornuftig.

Edited by Henrik C
Link to comment
Share on other sites

Hvad mener du med hun ikke motionerer nok? 4 gange løb og 3 gange vægttræning lyder da til at være (mere end) rigeligt...

Jeg synes planen lyder meget fornuftig.

Enig. Hertil kan man i øvrigt også lægge 1-2 gåture hver dag. Så jeg kan heller ikke forstå at hun ikke skulle få nok motion :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for svarene. :smile:

Jeg har levet fuldstændig efter planen i en uge, og har tabt 1,9 kg. hvilket er meget over min forventning. men man taber sig vel også mere i starten.

Jeg løber mellem 3-5km. I starten tager jeg det stille og roligt (som en slags opvarmning) og derefter sætter jeg tempoet op, og presser mig selv lidt det sidste stykke.

Styrketræning lavede jeg sammen med min bror som har "dyrket" det længe. Det bliver til omkring 1time ialt. det træner vi overarme (begge sider) , Mave, inderlår og "foran" på lårene. Flere stedet på ryggen. (som jeg syntes er rigtig hårdt!) :tongue:

Edited by TineJe
Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for svarene. :smile:

Jeg har levet fuldstændig efter planen i en uge, og har tabt 1,9 kg. hvilket er meget over min forventning. men man taber sig vel også mere i starten.

Jeg løber mellem 3-5km. I starten tager jeg det stille og roligt (som en slags opvarmning) og derefter sætter jeg tempoet op, og presser mig selv lidt det sidste stykke.

Styrketræning lavede jeg sammen med min bror som har "dyrket" det længe. Det bliver til omkring 1time ialt. det træner vi overarme (begge sider) , Mave, inderlår og "foran" på lårene. Flere stedet på ryggen. (som jeg syntes er rigtig hårdt!) :tongue:

Synes hele dit setup lyder meget fornuftigt og meget imponerende, at du kan holde det. Dit vægttab KAN bare være udtryk for svingende dagsvægt, men fortsætter vægttabet så er du jo helt sikkert på den rigtige vej. Vægten er altid den endelige dommer for om en livsstilsomlægning dur :D Taber man sig vedvarende er det jo tegn på, at man er i kalorieunderskud. Et godt fif til, at holde gejsten oppe, kan være at sætte sig et mål mht. træningen, f.eks. at deltage i kvindeløbets 10km om et halvt år eller hvad man nu har lyst til. Det lyder til, at du har viljen og den er vigtig at have :D

VH

Link to comment
Share on other sites

Grunden til, at jeg skriver, at du ikke motionerer nok, er fordi at populærmedierne efterhånden har fået indprintet i pøblen, at "motion" er noget man ordner på 20 minutter og helst med gå-tur-tempo.

3-5 km er absolut ingenting og løber du det på mere end 30 minutter, så er det i et så lavt tempo, at det næsten er ligegyldigt i det overordnede billed.

Når du løber 15 km på en fornuftig tid; når du træner meget tungt eller intensivt styrketræning og når du begynder at få følelsen af, at motion er en uundværlig del af hverdagen - på det tidspunkt motionerer du tilstrækkeligt. Det tager dig nok en måneds tid eller to at komme dertil, men først da har motionen en markant indflydelse på dit kalorieforbrug.

At løbe 3-5 km i et røvlangsomt tempo forbrænder nok 300 kalorier, e.lign. (Hvilket svarer til 50 gram chips)

Link to comment
Share on other sites

Grunden til, at jeg skriver, at du ikke motionerer nok, er fordi at populærmedierne efterhånden har fået indprintet i pøblen, at "motion" er noget man ordner på 20 minutter og helst med gå-tur-tempo.

3-5 km er absolut ingenting og løber du det på mere end 30 minutter, så er det i et så lavt tempo, at det næsten er ligegyldigt i det overordnede billed.

Når du løber 15 km på en fornuftig tid; når du træner meget tungt eller intensivt styrketræning og når du begynder at få følelsen af, at motion er en uundværlig del af hverdagen - på det tidspunkt motionerer du tilstrækkeligt. Det tager dig nok en måneds tid eller to at komme dertil, men først da har motionen en markant indflydelse på dit kalorieforbrug.

At løbe 3-5 km i et røvlangsomt tempo forbrænder nok 300 kalorier, e.lign. (Hvilket svarer til 50 gram chips)

Ser af og til i fitness centeret folk som cykler, mens de læser et ugeblad eller en avis. Det forstår jeg så bare simpelthen ikke. Omvendt skal du også passe på med ikke at presse dig selv så meget, at du mister lysten og motivationen.

For mig er det vigtigt, at jeg kan nyde min træning. Nogen dage kan jeg så træne hårdt mens andre dage træner jeg bare. jeg har opgivet at bruge udstyrets display som indikator for hvormeget jeg forbrænder.

Du skal gøre/træne på den måde som passer bedst på dig i den situatio som du er i lige nu.

mr j

Link to comment
Share on other sites

De sidste par år har jeg ikke dyrket motion, overhoved! . Det var ikke engang mig der gik med hunden! :crazy:

Men efter jeg er begyndt på denne nye livsstil er jeg blever glad for motionen. Jeg syntes at jeg bliver gladere, og jeg sover bedre om natten. Jeg ville dog sagtens kunne undvære det, uden at føle at der mangler noget.

Og det motion jeg laver om ugen, syntes jeg passer godt til mig lige nu. Jeg vil heller ikke lægge for hårdt ud og så ende med at give op.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Rigtig godt projekt du har gang i og fedt at du allerede kan se resultater :superman:

Jeg synes også det hele overordnet ser godt ud, men vil tilslutte mig Andreas' indlæg om, at du skal spise noget mere protein og fedt. Lige nu ser det ud til, at du får lige i overkanten af kulhydrat i forhold til de to andre stoffer. For at tabe sig er det nemlig også vigtigt at skabe max mæthed i forhold til den mængde mad du spiser så du ikke går og sulter dig selv :smile:

Kulhydrat og fedt sænker den hastighed som kulhydratet ryger i blodet på og er derfor med til at holde dit blodsukker - og dermed din mæthed og dit humør- stabilt.

Du får protein og sundt fedt hvis du spiser fx. ost, hummus, tapenade eller magert pålæg oven på dit knækbrød og får lidt mandler til din A 38 om morgenen. Avocado, oliven og fed fisk er også rigtig godt til at stabilisere blodsukkeret.

Har selv været til kostvejleder og tabte 1,5 kg på en uge ved at spise lidt mere fedt - og jeg kan i dag gå i 3 timer uden at være sulten, imod 1 time før i tiden.

Held og lykke med dit vægttab

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak. :smile:

Det lyder bare underligt at man skal have fedt for at tabe sig, men nu kan jeg godt se logikken i det.

Kan godt mærke at jeg nogle gange er lidt sulten, selvom det ikke er så lang tid siden jeg fik noglet at spise. Og har hørt at proteiner skulle mætte ret godt. Så jeg vil helt sikkert prøve at erstatte nogle kulhydrater med protein og fedt. - Selvom jeg elsker brød :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share