Program for fodboldspillere


jacobmoerch
 Share

Recommended Posts

Hey' drenge :smile:

Ville lige høre om I vil kunne anbefale dette program?

Seek4Fitness program for fodboldspillere

Og kan nogen hjælpe mig med hvordan man laver de øvelser, man skal være VIP for at se?

Jeg fylder 18 år om 3 måneder, er 1.68 høj og vejer 64kg.

Spiller fodbold mandag, onsdag, torsdag med kamp i weekenden, og har derfor mulighed for at styrketræne tirsdag, fredag og søndag.

/Jacob.

Link to comment
Share on other sites

hej jacob

overordnet nej så vil jeg ikke anbefale dit program. hvis du tænker logisk over det giver det jo heller ikke mening at du som fodboldspiller træner et program med 1 1/2 (mavebøjning 1/2 underkropsøvelse) øvelse til underkrop og 6 øvelser til overkrop. der er nogle fine basisøvelser med men sørg for at få en proffesionel til at vise dig korrekt udførsel af dem, især hvis du er helt nybegynder. som fodboldspiller mener jeg skulderpres, bænkpres og kropshævninger er tilstrækkelige øvelser til overkroppen. så er du godt dækket ind..

synes ikke du skal bekymre dig om hvordan du udfører vip-øvelserne på nyværende tidspunkt. det vil muligvis gerne have nogle større 'guns' men som fodboldspiller har du ingen fordel i at lave stående bicepscurls.

squats er en rigtig god øvelse men igen få en træner til at vise dig korrekt udførsel. og hav styr på udførslen før du begynder at træne tungere. dødløft og frivend (powercleans) er også gode øvelser for fodboldspillere hvis udført korrekt.

når du spiller fodbold 4 gange om ugen bør du også overveje at periodisere din træning så f. eks muskelømhed ikke er en gene under dine kampe. du kan til at starte med at øve teknik i f. eks squat og dødløft tirsdag og fredag og så køre lidt tungere om søndagen dagen efter kampen. hvis du ikke er klar til at køre f. eks squat tungt kan du variere med noget benpres om søndagen som du kan lave med tungere vægte.

overkropsøvelserne synes jeg godt du kan køre lidt hårdere på med.

må jeg spørge hvem der har lavet programmet til dig? synes måske du skal have fat i en proffesionel af en art og gerne en der har lidt forstand på fodbold og ved hvad der er godt for fodboldspillere.

Link to comment
Share on other sites

hej jacob

overordnet nej så vil jeg ikke anbefale dit program. hvis du tænker logisk over det giver det jo heller ikke mening at du som fodboldspiller træner et program med 1 1/2 (mavebøjning 1/2 underkropsøvelse) øvelse til underkrop og 6 øvelser til overkrop. der er nogle fine basisøvelser med men sørg for at få en proffesionel til at vise dig korrekt udførsel af dem, især hvis du er helt nybegynder. som fodboldspiller mener jeg skulderpres, bænkpres og kropshævninger er tilstrækkelige øvelser til overkroppen. så er du godt dækket ind..

synes ikke du skal bekymre dig om hvordan du udfører vip-øvelserne på nyværende tidspunkt. det vil muligvis gerne have nogle større 'guns' men som fodboldspiller har du ingen fordel i at lave stående bicepscurls.

squats er en rigtig god øvelse men igen få en træner til at vise dig korrekt udførsel. og hav styr på udførslen før du begynder at træne tungere. dødløft og frivend (powercleans) er også gode øvelser for fodboldspillere hvis udført korrekt.

når du spiller fodbold 4 gange om ugen bør du også overveje at periodisere din træning så f. eks muskelømhed ikke er en gene under dine kampe. du kan til at starte med at øve teknik i f. eks squat og dødløft tirsdag og fredag og så køre lidt tungere om søndagen dagen efter kampen. hvis du ikke er klar til at køre f. eks squat tungt kan du variere med noget benpres om søndagen som du kan lave med tungere vægte.

overkropsøvelserne synes jeg godt du kan køre lidt hårdere på med.

må jeg spørge hvem der har lavet programmet til dig? synes måske du skal have fat i en proffesionel af en art og gerne en der har lidt forstand på fodbold og ved hvad der er godt for fodboldspillere.

Okay, tak for svaret.

Det er ikke et program der er lavet specielt til mig, fandt det bare inde på den hjemmeside der, og gik udfra at det måtte være specielt lavet til fodboldspillere.

Vil jeg i stedet få mere ud at træne de store basisøvelser, som squad, bænkpres, dødløft?

Jeg har styrketrænet siden december nu, mest med at program lavet af en instruktør i maskiner, men jeg vil hellere træne med frie vægte.

ved ikke om den er for svær til dig men prøv at læs denne artikel:

http://www.sport-fitness-advisor.com/soccer-strength-training.html

den er dog på engelsk!

Spændende artikel, selv om jeg ikke helt forstår hvad 'plyometric' og 'curciut' træning er?

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for linksne dhestbech :4thumbup:

Så vidt som jeg har forstået vil jeg udvikle bedre eksplosivitet ved at køre gentagelserne hurtigt istedet for langsomt, og køre med få gentagelser istedet for mange.

Vil jeg med fordel kunne træne 5x5, altså 5 sæt med 5 gentagelser?

Og kan jeg nøjes med dette simple program her på motion-online, bare med andre rep?

Link to comment
Share on other sites

tak for det. så slipper jeg for en længere forklaring. plyometrisk træning især sammen med eksplosiv styrketræning kan være glimrende til at gøre dig hurtigere og mere spændstig. du laver sikkert allerede øvelser af plyometrisk karakter til træning f. eks i form af gadedrengeløb og forskellige hovedstødsøvelser, men problemet i fodboldkredse er efter min mening at man ser helt bort fra teknikken bag det og bare gør det!

som svar på dit spørgsmål: ja jeg synes bestemt du skal opbygge dit program omkring basis/flerledsøvelser (squat, Dødløft, bænkpres, skulderpres evt. frivend). isolationsøvelser mener jeg som udgangspunkt kun er for bodybuildere. dog kan man til nøds måske bruge nogle til eventuelle svage punkter.

som der vidst også nævnes i artiklen er ideen med styrketræning til fodboldspillere primært at øge ens eksplosive styrke.

som udgangspunkt kan du til dette formål lave sets af 3-6 gentagelser med 50-75% af 1RM, hvor fokus er på at lave den koncentriske bevægelse (den del hvor du løfter vægten)så eksplosivt som muligt. (gode supplementer kan så være plyometrisk og sprinttræning hvis formålet er hurtighed)

men igen få en evt. personlig træner eller anden kyndig person du kender til at vise dig korrekt udførsel af øvelserne og evt. hjælpe dig med at lægge et konkret program til dig med en form for periodisering der tager hensyn til at du er i sæsonen nu (eller vel er ved at skulle igang med den).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hey' drenge, hvordan vil I vurdere dette program?

Bænkpres

Squat

Dødløft

Military Press

Barbell Curls

Dips

Programmet kommer omkring bryst, ben, ryg, skulder, triceps og biceps.

Er det for meget at køre både dødløft og squat under samme træning?

MVH

Jacob

Hvis du er seriøs omkring din fodbold, så er det program måske lidt rigeligt.

Midt i sæsonen er det min egen erfaring at øvelser som dødløft og squat giver forholdsvist tunge ben i dagene umiddelbart efter. Det er en kunst at få det tilrettelagt ordentligt. Det er nok bedre at give den gas med tung styrketræning i vinterhalvåret.

Cirkeltræning, plyometrisk eller noget Crossfit, får du nok bedre udbytte af - i relation til dit fodbold - end et program som ovenstående. Det er mere til bodybuilding end til fodbold.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har nu valgt kun at træne overkroppen, da jeg simpelthen bliver for langsom i reaktionerne dagene efter jeg har trænet ben. Derudover har jeg lidt ekstra fokus på mit bryst, da det er lidt flat :innocent:

Mit program ser således ud (3x12):

Dumbbel Shoulder Press

Dumbbell Bench Press

Dumbbell Fly

Dumbbell Bent-over Row

Dumbbell Hammer Curl

Assisted Triceps Dip

Weighted Sit-up

Weighted Twisting Situp

Mener I det kommer godt nok omkring hele overkroppen (skulder, bryst, ryg, triceps, biceps, og mave), eller er det andre øvelser der er bedre?

/Jacob.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share