Speed kills.


Christiiiian
 Share

Recommended Posts

Speed kills!!

Men jeg er ikke så hurtig, at jeg endnu dræber andre på mit løb (jeg spiller amerikansk fodbold).

Jeg ville høre, hvordan man kan vha. styrketræning blive hurtigere uden at miste for meget vægt af muskler.

Jeg har overvejet noget interval, når jeg er ude at løbe.

Jeg har styr på kosten og jeg får kosttilskud i form at fiskeolie, mineral guld og proteinpulver.

Til jer der ved lidt om amerikansk fodbold, så skal jeg omdirigeres fra fullback til runningback.

Info:

18 år (snart 19).

74 kg.

173cm høj.

runningback.

Link to comment
Share on other sites

Et helt grundlæggende træningsprincip er at træne det man gerne vil være god til.

Så hvis du vil være hurtigere på de første 20 meter, så træn 20m sprints. Vil du være god på 200m så træn 200m sprint.

Det vil give dig meget mere end at bruge tiden med vægttræning (dermed ikke sagt at du skal udelade vægttræningen).

I forb. med sprint træning er det vigtigt med relativt lange pauser mellem dine sprints, da det netop ikke skal være aerob træning.

Link to comment
Share on other sites

jeg er ret enig med turb. der er ikke rigtig det store aerobe krav i amerikansk fodbold, så hav lange pause mellem dine sprint. og nej lad være med at indlægge intervaller på dine løbeture. faktisk er der ikke den store relevans i at tage lange mindre insentive løbeture, når du er amerikansk fodboldspiller (running back) når man måske i football max løber 100 meter ad gangen! faktisk kan lange løbeture i det lange løbe måske få nogle af dine muskelfibre til at blive langsommere, og altså gøre dig langsommere. men derfor kan det jo godt være rart at tage en længere løbetur engang i mellem. det kender jeg skam godt..

mht. styrketræning gælder det jo kort sagt om at du skal kunne udvikle stor kraft på kort tid hvilket vil kunne gøre dine løbe mere ekslosiv og hurtigere. en fremgangsmåde til dette kunne være at lære øvelser som powerclean, snatch men også eks. squats, og køre så eksplosivt som muligt i den koncentriske fase (når du løfter stangen) med sæts og 3-5 reps.

Derudover vil jeg foreslå dig at finde dig en der har forstand på og kan hjælpe dig med noget sprint-(teknik) træning, plyometrisk træning og agility træning hvilket kan gøre dig bedre til at cutte og retningsskifte hurtigere.

til disse ting er der måske en træner eller ældre spiller i din klub der kan hjælpe dig, ellers har en atletikklub jo altid nogen med forstand på dette..

Edited by AndreasLH
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Christian,

Hvad er dine tal i dine løft? Squat, bænk, død?

Det du skal bekymre dig om først og fremmest er at blive stærk. Stærk RB > Mindre stærk RB. Begynd på noget lineær progression á la Starting Strength, eller det udmærkde Bill Starr program. Smid en eller to sprinttræninger ind om ugen udover hvad du laver med holdet. Eksempler på sprinttræninger kunne være: 20 x 40 yard dash - 10 x 100 meter - 10 x 200 meter - 10 x Short Shuttle. Fokus på max effort på alle sprints.

Ellers kan du tjekke CrossFit Football ud (www.crossfitfootball.com). Et program jeg har brugt i denne off-season med stor success. Det er udviklet at en tidligere NFL-spiller og fokuserer på styrketræning, med tilføjelse af korte og intensive workouts samt sprinttræning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share