Træning til Jægerkorpset!


ALFA
 Share

Recommended Posts

Lige lynhurtigt om mig selv:

22 år

184 cm

79 kg

6-8%fedt

Grundudd som automekaniker, gymnasial udd + HHX Fagpakke

ISAF 7, GV1

Grunden til jeg har oprettet denne log er for at forsætte min træning i det rigtige gear, og så få råd og vejledning til at målrette min træning mod PTR og ASP i 2011.

Nedstående er ikke nødvendig læsning, ren interesse læsning ;)

Min historie afviger nok fra mange der søger jægerkorpset.

Ingen fra min familie, eller venner har været i militæret, og det har aldrig interesserede mig. så det var ret tilfældigt at jeg tog telefonen i mit sabbat år, og ringede til forsvaret.

11 dage senere stod jeg iklædt en grøn uniform, og fattede ikke en krone af hvad der foregik omkring mig, jeg vidste ikke hvad en sergent var, og heller ikke hvad forskellen på grøn og sort barret var.

De første 14 dage var jeg meget utilfreds, jeg svarede de overordnede igen, og synes det hele var noget lort.

Så begyndte vi på løb, forhindringsbane, orientering, skydning, og selvom jeg ikke følte mig specielt god til det, så viste det sig at hvis jeg ikke var den allerbedste, så blandt de bedste 2,3 bedste til alt hvad vi lavede.

Jeg begyndte at elske militæret, og alt hvad det indebar. Jeg ændrede mig så kraftigt, at jeg på et tidspunkt blev hevet til side, fordi de følte jeg pissede på dem.

Første gange jeg hørte om Jægerkorpset er da Christian Ring besøgte kasernen - jeg var helt solgt, og var ikke i tvivl om at jeg en dag skulle være Jæger. Jeg tog HRU'en i Slagelse, og tog til Afghanistan med ISAF 7 som GV1. Jægerne gæstede os selvfølgelig dernede, og jeg gik flere kamppatruljer med dem. Havde på et tidspunkt 2 jæger under min kommando, det er der ikke mange KS'er der kan prale med ;)

Jeg kommer helskindet hjem, og efter 2 års hårdt slid havde jeg brug for at slappe af, og det er først for 1 månedes tid siden, at mine batterier er blevet ladet helt opladt igen, og jeg har fundet motivationen frem.

Edited by ALFA
Link to comment
Share on other sites

Mandag:

3 km interval løb(løbebånd), 2 km roning

Styrketræning(Bryst, triceps, skuldre)

7,5 km løb, med 10 kgs rygsæk(ham jeg bor med pressede den op på 15/16 km/t den sidste km, var helt færdig)

Tirsdag:

Svømmehal: 1 x 1000 m, 2 x 300 m på under 7 min, 4 x 25 m dyk.(de sidste 2 år har jeg nok været i svømmehallen 5 gange for at svømme, så er meget tilfreds med at jeg allerede nu kan klare kravende :superman: )

Styrketræning:(nævner bare lige nogle småting, så jeg kan gå tilbage og sammenligne)

Pull-ups 8,7,6 @ 12 kg

Lunges 2 x 30 @ 32 kg

Planken 90 sek x 2 @ 15 kg

3 km tempo løb(Løbebånd)

Har haft problemer med skinnebensbetændesle, men det var faktisk gået i orden. Men efter tempo løb uden opvarmning, sidder jeg nu og har ondt i dem, for dumt :nonono:

Hvis der er nogle der lider af skinnebensbetændesle, så smid en besked, så har jeg en metode der har hjulpet mig meget.

Edited by ALFA
Link to comment
Share on other sites

Jeg har til tider problemer med det, hvad er dine guldkorn? :wink:

Held og lykke med træningen!

fysiterapeuter siger altid "Hold en pause på 2-3 uger, og så træn langsom op.", det har i mit tilfælde ikke virket. Det der handler om er at holde dine skinneben varme. Det bedste du kan gøre er at tage nogle benvarmer på(eller 3 lag tykke sokker som er klippet til), et par løbetights, og så et par nylon bukser til at tage det meste af vinden.

Derudover er det også vigtigt du starte på blødt underlag(grus, stier).

For en måned siden havd jeg små kugler langs skinnebenene, i dag kan jeg løbe et halv marathon uden at mærke noget til det. Jeg løbe dog stadig med overstående.

Du kan også bruge løbebånd, det er jo indendørs, og derfor forbliver skinkerne også varme, men du kan ikke give den lige så meget gas, grundet det hårde underlag.

Håber du kan bruge det.

Jonas :wink: ?

Haha, du skarp, hvad så lazz :laugh:

Edited by ALFA
Link to comment
Share on other sites

fysiterapeuter siger altid "Hold en pause på 2-3 uger, og så træn langsom op.", det har i mit tilfælde ikke virket. Det der handler om er at holde dine skinneben varme. Det bedste du kan gøre er at tage nogle benvarmer på(eller 3 lag tykke sokker som er klippet til), et par løbetights, og så et par nylon bukser til at tage det meste af vinden.

Derudover er det også vigtigt du starte på blødt underlag(grus, stier).

For en måned siden havd jeg små kugler langs skinnebenene, i dag kan jeg løbe et halv marathon uden at mærke noget til det. Jeg løbe dog stadig med overstående.

Du kan også bruge løbebånd, det er jo indendørs, og derfor forbliver skinkerne også varme, men du kan ikke give den lige så meget gas, grundet det hårde underlag.

Håber du kan bruge det.

Haha, du skarp, hvad så lazz :laugh:

Har også haft en del i sin tid, præcis samme approach som du nævner var også guld værd for mig. Go' træning!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_26102014

Haha, du skarp, hvad så lazz :laugh:

Cool du har fundet vej herind. Det bliver spændende, at følge din træning til næste år :smile:.

Jeg slår på tråden næste gang jeg er i KBH, så hooker vi op til kriger træning!

Link to comment
Share on other sites

Cool du har fundet vej herind. Det bliver spændende, at følge din træning til næste år :smile:.

Jeg slår på tråden næste gang jeg er i KBH, så hooker vi op til kriger træning!

Har prøvet af logge før mht stykretræning, men plejer hurtig at miste lysten til det(altså at logge). Skal nok prøve at hænge i denne gang :wink:

Onsdag:

Styrketræning.

Squat(ass to the grass: 15 x 40 kg, 8 x 70kg, 8 x 80kg

Bænk: 15x50kg, 8x70kg, 2x8 @ 80(-1, turde ikke tage den sidste uden spotter)

tricps, skulder.

Hjemme:

3xBronzecirkel(pull-ups på 2cm bred dørkarm, av)

3x8 BW hand-stand push-ups?

Aften:

5km støvle løb m. 22 kg rygsæk(33min).

Skulle nok ha varmet op et par km, for nu sidder jeg med ondt i det ene skinneben :(

Så kan jeg glæder mig over den står på svømning i morgen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har haft problemer med skinnebensbetændesle, men det var faktisk gået i orden. Men efter tempo løb uden opvarmning, sidder jeg nu og har ondt i dem, for dumt :nonono:

Hvis der er nogle der lider af skinnebensbetændesle, så smid en besked, så har jeg en metode der har hjulpet mig meget.

Hey Dude..

Jeg holder i øjeblikket pause fra min karate træning da jeg har fået skinnebenbetændelse.

Jeg har selv i sinde at søge ind til jægerkorpset EFTER jeg er færdig med gymnasiet, så der er et stykke endnu. Glæder mig rigtig meget at høre at du søger ind til JGK.

Sig det her til dig selv når du er ved at give op :D

- You think this hurts? Wait until how bad your going to feel if you quit..

Men du skriver at du har en metode til det med benet - tell me, for det er mega irriterende med benet.

Link to comment
Share on other sites

Hey Dude..

Jeg holder i øjeblikket pause fra min karate træning da jeg har fået skinnebenbetændelse.

Jeg har selv i sinde at søge ind til jægerkorpset EFTER jeg er færdig med gymnasiet, så der er et stykke endnu. Glæder mig rigtig meget at høre at du søger ind til JGK.

Sig det her til dig selv når du er ved at give op :D

- You think this hurts? Wait until how bad your going to feel if you quit..

Men du skriver at du har en metode til det med benet - tell me, for det er mega irriterende med benet.

Jamen jeg glæder mig til at skulle presse dig igennem PTRKUR når du kommer der til :P

Som jeg også skrev til Lundique:

fysiterapeuter siger altid "Hold en pause på 2-3 uger, og så træn langsom op.", det har i mit tilfælde ikke virket. Det der handler om er at holde dine skinneben varme. Det bedste du kan gøre er at tage nogle benvarmer på(eller 3 lag tykke sokker som er klippet til), et par løbetights, og så et par nylon bukser til at tage det meste af vinden.

Derudover er det også vigtigt du starte på blødt underlag(grus, stier).

For en måned siden havd jeg små kugler langs skinnebenene, i dag kan jeg løbe et halv marathon uden at mærke noget til det. Jeg løbe dog stadig med overstående.

Du kan også bruge løbebånd, det er jo indendørs, og derfor forbliver skinkerne også varme, men du kan ikke give den lige så meget gas, grundet det hårde underlag.

Når du dyrker karete vil du ogsåudsætte dine skinneben for belastning, og hårde tryk, derfor er det ekstra vigtigt du for varmet godt og grundigt op.

Håber du kan bruge det.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag:

Styrketræning(45 min)

Pullups 15,11,8,5 @ BW

Har som skrevet fået problemer med skinnebenene igen, så jeg tog 1,5 km på romaskinen for lige at blive varm, og så prøvede jeg at hoppe på løbebåndet.

Gik med 7km/t de første 5 min, og hoppede hele tiden af for at massere skinkerne, men hvergang jeg satte lidt fart på gjorde det nas.

Har bestilt tid hos lægen i morgentidlig, har hørt der skulle været kommet noget medicin i mod det nemlig. Nu må vi se hvad han siger.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag:

Styrketræning(45 min)

Pullups 15,11,8,5 @ BW

Har som skrevet fået problemer med skinnebenene igen, så jeg tog 1,5 km på romaskinen for lige at blive varm, og så prøvede jeg at hoppe på løbebåndet.

Gik med 7km/t de første 5 min, og hoppede hele tiden af for at massere skinkerne, men hvergang jeg satte lidt fart på gjorde det nas.

Har bestilt tid hos lægen i morgentidlig, har hørt der skulle været kommet noget medicin i mod det nemlig. Nu må vi se hvad han siger.

Lige en kritik til din træning, hvis det er ok :smile:

Jeg kan se du løber med en 22kg rygsæk. Det er altså noget der øger skadesrisikoen med en væsentlig grad.

Du kan sikkert godt få recept på noget "stærkt" antiinflammatorisk, som kan hjælpe på den betændelse du har lige nu. Men hvis du fortsætter dit løb med rygsæk, kommer det sandsynligvis bare igen. Det er noget jeg vil råde dig til, ikke at gøre før din benmuskulatur er meget robust, og derefter nok stadig i et meget begrænset omfang.

Ellers held og lykke med træningen.

Link to comment
Share on other sites

Lige en kritik til din træning, hvis det er ok :smile:

Jeg kan se du løber med en 22kg rygsæk. Det er altså noget der øger skadesrisikoen med en væsentlig grad.

Du kan sikkert godt få recept på noget "stærkt" antiinflammatorisk, som kan hjælpe på den betændelse du har lige nu. Men hvis du fortsætter dit løb med rygsæk, kommer det sandsynligvis bare igen. Det er noget jeg vil råde dig til, ikke at gøre før din benmuskulatur er meget robust, og derefter nok stadig i et meget begrænset omfang.

Ellers held og lykke med træningen.

Kan godt følge dig, men vil os mene at et par og 50 patruljer med 35 kg har gjort et eller andet ved min benmuskulatur. Jeg har haft skinnebensbetændelse on and off i 2 år nu, og efter løbeturen har jeg heller ikke mærket noget på min krop udover de skinneben.

Har også løbet længere ture, men flere kilo helt uden problemer. Men det er nu heller ikke noget jeg gør hver dag. en gang hver 3 uge ca.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt følge dig, men vil os mene at et par og 50 patruljer med 35 kg har gjort et eller andet ved min benmuskulatur. Jeg har haft skinnebensbetændelse on and off i 2 år nu, og efter løbeturen har jeg heller ikke mærket noget på min krop udover de skinneben.

Har også løbet længere ture, men flere kilo helt uden problemer. Men det er nu heller ikke noget jeg gør hver dag. en gang hver 3 uge ca.

Okay, jeg troede det var et ugentlig event :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fredag

Styrketræning(70 min)

Opvarmning 10 min på romaskine

Bænk: 15 x 50kg, 10 x 70kg, 8 x 80kg, 6 x 90kg(hjælp til den sidste)

Incline dumbell press: 9 x 30, 8 x 32, 8 x 32

Fik ikke noget af vide hos lægen jeg ikke vidste. Han synes jeg skulle opsøge en sportsfys..

Har købt nogle ipren, så håber jeg betændelsen snart er væk igen..

Svømmehallen i morgen, God weekend!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_26102014

Fredag

Styrketræning(70 min)

Opvarmning 10 min på romaskine

Bænk: 15 x 50kg, 10 x 70kg, 8 x 80kg, 6 x 90kg(hjælp til den sidste)

Incline dumbell press: 9 x 30, 8 x 32, 8 x 32

Fik ikke noget af vide hos lægen jeg ikke vidste. Han synes jeg skulle opsøge en sportsfys..

Har købt nogle ipren, så håber jeg betændelsen snart er væk igen..

Svømmehallen i morgen, God weekend!!!

Bestod din 70 min styrketræning kun af bænk og DB press? :crazy:

Har du forsøgt dig med Biosport?

http://www.naturoghelse.dk/shop/bio-sport-4493p.html

http://www.gomotion.dk/html/brevkasse/hvaderbiosport.html

(To dårlige links - men det var lige hvad jeg hurtigt fandt på google)

Jeg har en kammerat der har haft rigtig gode resultater med det. Jeg har selv døjet en smule med skinnebensbetændelse. Jeg fortsatte med samme løbesko men begyndte, at spise fiskeolie og ingefærs piller. Om det var den kombi der kurerede mig ved jeg ikke, men væk var det.

Link to comment
Share on other sites

Bestod din 70 min styrketræning kun af bænk og DB press? :crazy:

Har du forsøgt dig med Biosport?

http://www.naturoghelse.dk/shop/bio-sport-4493p.html

http://www.gomotion.dk/html/brevkasse/hvaderbiosport.html

(To dårlige links - men det var lige hvad jeg hurtigt fandt på google)

Jeg har en kammerat der har haft rigtig gode resultater med det. Jeg har selv døjet en smule med skinnebensbetændelse. Jeg fortsatte med samme løbesko men begyndte, at spise fiskeolie og ingefærs piller. Om det var den kombi der kurerede mig ved jeg ikke, men væk var det.

Nej nej, trænede også triceps og skuldre, gad bare ikke lige skrive de andre øvelser på.

hmmm.. Jeg ved ikke om det er et rent tilfælde, men i afghan spiste jeg fiskeolie hver dag, og det samme gjorde jeg de første 4 måneder efter jeg kom hjem. Så løb jeg tør, og har ikke spist dem siden, og nu er betændelsen så kommet tilbage..

Jeg sprinter ned og køber en bunke fiskeolie.

mht det der bio-sport, er det en form for behandling? der står: Det anbefales, at denne dosering indtages i en periode af normalt 30 dages varighed.

Og tak for det..

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_26102014

Søndag

Styrketræning(70 min)

bla. 10 x max løft -> 100, 102,5, 105, 107,5, 105, 100, 95, 95, 90, 90.

Mandag

Hjemmetræning hos min bror (50 min)

Tirsdag & Onsdag

Fri

Max løft i hvad?

Fri tir og ons???? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Max løft i hvad?

Fri tir og ons???? :blink:

bænk..

Der er fordi jeg har haft 10 og 12 timers vagter som bartender, så har bare sovet, og været på job, lidt bøs..

Torsdag & Fredag

Styrketræning + 1 times spinning torsdag

Prøvede at løbe efter spinning, men skinnebenene er ikke i orden endnu :(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lørdag:

Svømmehal: Var i DGI-byen med en ven, vi lavede noget intervaltræning, tror det blev til små 600 meter i alt. Klatrede lidt på væg, og hoppede lidt fra vipper. baglæns salto fra 5'eren ;)

Hey dude

Pas på med spring fra vipper generelt uden at trykudligne i ørene i starten.

Jeg oplevede selv her for 2 måneder siden, da mine sprang

og jeg kunne ikke svømme i laaaaaang tid.

Hilse Seat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share