Støvler til værnepligt/sergentskole?


MrMRK
 Share

Recommended Posts

Jeg starter på flyvelederuddannelsen om få uger, og skal i dén forbindelse først være soldat i 10 måneder.

Da jeg netop har overstået operation for en sportskade i benene, er jeg lidt bekymret for de standardstøvler, som vi får udleveret.

Jeg overvejer derfor selv at købe en let og god støvle.

Jeg har følgende spørgsmål:


  • 1. Nogen der har erfaring med nutidens standardstøvler i Flyvevåbnet?
    2. Hvordan er den i sammenligning med Ecco Track Ultimate, Ecco Expedition og Lowa Combat Boot?
    3. Hvilken af de tre ovenstående støvler foretrækker folk? Lige nu overvejer jeg primært Ecco Expedition, da jeg tænker at den er en forbedring af den gamle Frømandsstøvle. Lowa Combat Boot virker fed, men jeg forestiller mig at den er tungere end de to andre?
    4. Nogen der ved hvad Jæger- og Frømandskorpset bruger i dag? Jeg ved, at frøerne brugte Lowa og naturligvis Ecco før i tiden.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Så vidt jeg er informeret, så kan du vælge at købe/bruge egen støvler til

værnepligt og sergent uddannelsen så længe de er godkendt. Men du må ikke hænge mig op på det, da jeg

ikke har været inde endnu. Det er bare hvad jeg har hørt.

Angående støvler, så har jeg hørt fra nogle aktive soldater at Ecco støvlen ikke

er særligt udbredt inde i forsvaret. Det er Lowa Combat GTX boot som du nævner, samt

nogle modeller af Meindl (Performance, Island Pro og Army Pro). Jeg ved at der er mange

der sværger ved Lowa eller Meindl. Men det handler mest af personlige præferencer. Jeg har

også snakket med en der pt er udsendt der foretrækker Meindl Island pro og har dem med på udsendelsen.

Håber det hjalp lidt. Ellers bare spørg :)

Edited by CarstenBonde
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok vente lidt med at købe dem, før du er kommet ind, og har fået testet dem du får udleveret, de kan være ganske fine.

Meindl performance, og Lowa combat boot, er forholdsvis tunge støvler. Så vidt jeg husker er Ecco's Track, ikke helt så tung, og det er som at putte foden ned i en blød kondi sko, virkelig behageligt. Men de er dog bløde om skaftet, modsat de første nævnte. Så det kommer lidt an på hvor meget i skal tonse rundt i terrænet.

KarlS, de støvler du linker til er en af de støvler som Forsvaret udlevere.

Link to comment
Share on other sites

http://www.lebock.dk/products/productinfo.aspx?ExtProductID=166011

Hvis jeg ikke tager meget fejl, er denne model en af de mest brugte. Men du må ikke hænge mig op på det ;D

Hejsa, jeg er dog ikke inde i systemet endnu, men kigger stadig efter et par gode støvler.

Jeg har så ikke kigget på Lowa’en eller Ecco Track, men har fået øje på BLACKHAWK Warrior Wear Black Ops støvle og 5.11 Tactical XPRT støvle. Efter hvad jeg har hørt så skulle de vidst være temmelig gode, måske nogle af jer andre som kender til dem.

Mvh. Rasmus Juul

Link to comment
Share on other sites

Nogen der ligger inde med oplysninger om hvad frøerne og jægerne bruger af støvler i dag?

Jeg vil tro at det er meget blandet, op til den enkelte, men prøv og kig i den dokumentar som tv2 vidste for nogle uger siden, der kan du nok godt lure af hvad de har på fødderne.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det med fødder jo en meget individuel sag.

Jeg stod selv for et par år siden og skulle have mig et par vandrestøvler - dog "bare" til vandring med oppakning. Jeg læste en masse og fik bla. også anbefalet Lowa Combat Boot GTX og Meindl Island (Pro) GTX.

Da jeg ramte butikkerne og fysisk skulle prøve dem på, viste det sig, at de slet ikke passede til min fod! Hvis du har en høj svang som mig, er Meindl's støvler helt ubrugelige. Jeg endte med at købe et sæt Hanwag Yukon (GTX), som jeg nu har haft 5 år!

Summa summarum: Du kan læse en masse om støvler, men til slut SKAL du ud og prøve dem af, før du bestemmer dig. Pas på at støvlerne ikke bliver for bløde. Jeg prøvede selv nogle Ecco støvler, men det var ikke støvler jeg havde lyst til at gå med i dårligt terræn og med 20-30kg på ryggen! Læg dertil et dårligt knæ...

I dit tilfælde må en meget stiv støvle klart være at foretrække.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share