Time to cut


Mai Fynbo
 Share

Recommended Posts

Har gennem de sidste måneder arbejdet hårdt på at få opbygget ekstra styrke og har i den forbindelse naturligt nok lagt mig lidt ud. Har i den sidste tid levet relativt sundt og har smidt en masse ekstra protein ind i min kost. Nu er tiden så kommet til at smide lidt af det overskydende fedt og nu har jeg i den forbindelse et par spørgsmål:

Det skal måske siges at det kun drejer sig om 3 kg - og kun for ikke at skulle bytte hele garderoben ud :laugh:

Hvordan sørger jeg bedst muligt for at holde styrken i mine muskler - og hvor meget må/skal jeg træne for at gøre dette uden at køre min krop i sænk? Jeg har ingen planer om at gå igang med en eller anden vanvittig suppekur - har faktisk bare talt kalorier og byttet slik, chips og lignende ud med gulerødder, og har allerede smidt det planlagt ½-1kg i denne uge. Bruger Mad-i-tal som målestok for dagens indtag og forbrænding. Jeg gætter på at protein + sundt fedt stadig er svaret, men er der andet jeg skal tænke på? Eller er det i al sin enkelthed bare at spare 500 kcal pr. dag og træne som jeg plejer?

Mht. træningen så er jeg (som de fleste? :wink: ) blevet lidt "afhængig"/meget glad for at se vægte gå op. Kan jeg fortsætte med at træne ligeså hårdt som jeg gør - forudsat at jeg indtager lidt mere på træningsdage og ellers lytter til kroppens signaler? Eller skal jeg tage en periode hvor jeg skruer op for cardioen og kun styrketræner for at vedligehode den styrke jeg har opnået?

Jeg træner for det meste på denne måde:

mandag: crossfit + 2-3km løb

tirsdag: lette styrkeøvelser uden vægt + crossfit

onsdag: hviledag

torsdag: styrke + evt. crossfit

fredag: hviledag

lørdag: styrke + evt. 2-3km løb (jeg skal kunne løbe 2.4km efter et styrkeprogram - derfor løber jeg :wink: )

søndag: løb

Har ugen været hård er weekendens løb aflyst

Håber i kan hjælpe :smile: Aftensmaden kalder

Link to comment
Share on other sites

Mht styrketræningen bør du træne under cut som du gjorde op til

Det lyder umiddelbart som om du har ret godt styr på det. Cardio er selvfølgelig en god måde at få skruet op for kcalforbruget men det bør imo ikke gå udover din styrketræning. Styrketræningen er imo vigtigere under cut end cardioen.

Mange har god erfaring med at skære i kulhydraterne men det synes jeg på ingen måde du behøver hvis du kan komme i kcalunderskud sådan som du selv foreslår, ved at udskifte nogle få usunde ting til fordel for sunde ting med lavt kcalindhold.

Bibehold din styrketræning og prioriter den mindst ligeså højt som cardio hvis ikke højere.

Tag det stille og roligt med dit cut, det lyder ikke som meget du vil høvle af og jo langsommere du kan gøre det jo mere muskelmasse kan du bibeholde. Selvfølgelig skal det ikke gå så langsomt at du mister motivationen undervejs

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Synes lige jeg ville genoplive den her post med et ekstra spørgsmål...

Mit cut går over al forventning. Følger planen for et halvt kg om ugen ret præcist og lider ikke så meget under sult og sukkercravings som forventet. Har dog lagt mærke til at min styrke nærmest går den gale vej - eller i hvert fald står stille. Føler mig ikke mere træt end ellers og synes også at jeg har masser af energi til at træne, men når vægten så kommer på, så er det som om det kniber. Har måttet skære lidt kg af på stort set alle øvelser eller kan tage færre gentagelser før jeg når til fail. Er det fordi jeg kører mig selv for hårdt eller er det bare min krop som lige skal omstille sig til de nye vilkår? Og er der noget jeg kan gøre for at undgå et yderligere fald, uden at skulle stoppe mit cut? Burde være færdig med at cutte ca. midt i maj hvis jeg bliver ved som nu og vil da gerne undgå et nyt bulk før efter sommerferien (forfængelighed :blush: ), men skal også bruge styrken!

Jeg prøver stadig på at få nok protein, men har svært ved at komme over 1-1,2 g pr. kg uden at komme for højt op i kcal (og er træt af at spise tun :dry:. ) Nogen gode ideer til hvordan jeg kan få lidt ekstra ind uden at min kost bliver rent proteinpulver (det mætter jo ikke en brik...)? Bruger så vidt muligt mel med højt prot. indhold til mit brød + har byttet yoghurten ud med fromage frais (8,2 g prot mod 3,5). Udover det synes jeg det er svært at bytte de normale råvarer ud - kartofler har jeg stadig ikke set i en høj protein udgave :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har du vel kylling og/eller kalkun at vælge fremfor tun.

Der findes også kvark 1%, den indeholder dog 1g fedt/100g i forhold til 0,3g i fromage frais, til gengæld indeholder kvark 12g protein og 4g kulhydrat pr. 100g. Det er for øvrigt perfekt til at blende med frugt og evt en anelse mælk samt flydende sødemiddel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share