løb, kost og styrketræning


hardvig
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere.

Jeg har brug for jeres hjælp til lige at besvare nogle hurtige spørgsmål:

1. Når jeg løbetræner (typisk små 8 km i moderat tempo), skal jeg så spise noget specielt efter træning? (jeg tænker at man kunne opnå en effekt der minder om den effekt man får af at indtage protein lige efter styrketræning)

2. Vil jeg få noget ud af at tage mavebøjninger samtidig med at jeg træner mig op til broløbet, eller vil det være spildt arbejde fordi man ikke kan opbygge muskelmasse og løbe langt på samme tid (har jeg hørt...).

3. Min dag består hovedsageligt at stillesidende arbejde (skole og transport til/fra), hvis jeg gerne vil tabe mig, er det så nok at løbe de ovenstående 8 km. eller skal jeg højere op? (jeg ved godt det er et underligt spørgsmål som er virkelig svært at besvare, men sidste år da jeg trænede op til marathon og endte med at kunne løbe 25 km. tabte jeg mig ikke et gram under alt træningen... I år har jeg så tænkt mig at sætte mit madforbrug ned, men jeg ved ikke om det vil gøre mere skade end gavn?).

Håber i forstår mine spørgsmål, ellers må i sige til, så må jeg prøve at omformulere dem.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

1. Det vil være en god idé at indtage nogle kulhydrater, for at fylde dine glykogen depoter op igen. Et par bananer eller lign. er gangske fint. Det er op til dig selv.

2. Du kan fint tage armbøjninger, mavebøjninger mm. selv om du løber. Der skal nok noget mere til, før du ligefrem begynder at vokse. Men derfor er træningen absolut ikke spildt. Du kan sådan set godt opbygge muskelmasse mens du løber, men det vil du næppe gøre i og med du er ved at tabe dig. Fremgang i muskel masse vil derfor være minimal, hvis overhovedet eksisterende. Mere muskelmasse, betyder mere vægt, hvilket automatisk udløser et dårligere kondital. Men det kan nu godt lade sig gøre, hvis det er det du har lyst til. Så skal der nok bare en omlægning i kost og træning til. Det er igen op til dig selv, og finde du af hvad dine mål er.

3. En 8km tur i moderat tempo er ca. 700-800 kcal afhængig af din vægt, så der er skam noget at hente. Men selve vægttabet ligger i kosten, som du selv er inde på. Din krop skulle fint kunne restituere så længe du ikke spiser mere end 500kcal under dit ligevægtsindtag. Så det gør skam ingen skade at sætte dit madforbrug ned. Men du kunne måske også lave en omrokering istedet så at sige? Spise mere grøntsager istedet for de hvide brød (hvis du da spiser det). Så er mængden den samme, men med færre kcal. Kosten er et meget stort emne, der er svært at dække i et enkelt indlæg. Men jeg kan stærkt anbefale dig at læse "kulhydrat, fedt og protein FAQ" inde under "kost og kosttilskud". Det vil give dig en basal viden omkring de forskellige makronæringsstoffer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share