Smerte i lysken, er det slemt?


anders202
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er en fyr på 19 som er begyndt til taekwondo for 3 måneder siden. Før jeg begyndte, havde jeg ikke dyrket idræt i ca. 5 år.

Men jeg har de seneste gange fået kraftige smerter i lysken(der hvor mit venstre ben sidder fast). Smerten kommer når jeg spreder benene hver sin retning ud til siderne.

Jeg har ikke problemer med smerter når jeg gå eller løber, eller laver spark som er udelukkende fremadrettet.

Smerterne kommer oftest når vi skal lave et spark, hvor det ene ben skal løftes op, ud til siden, iforhold til det andet. Det er bevægelsen 10 sekunder inde i den her youtube film som giver smerter:

Til sidste træning da jeg forsøgte mig med dette spark, fik jeg igen den stikkende smerte når benene adskilles. Smerten er så kraftig at jeg bliver helt blød i knæene, og føler at de mine ben bukker sammen under mig. Dog er smerterne væk efter ca. 30 sekunder.

Det virker ikke som om at det er musklerne smerten kommer fra, men mere en sene som virker forstrukket.

Er dette starten på en lyskeskade? Hvad skal jeg gøre for at jeg igen kan bevæge mig frit?

Håber virkelig i kan hjælpe mig, for jeg vil så gerne kunne være 100% med til træningen.

Mvh

Anders

Link to comment
Share on other sites

Opsøg din læge er mit bedste råd. Umiddelbart lyder det som noget muskelrelateret, men din læge kan lave nogle enkelte undersøgelser, og finde ud af, om det drejer sig om en fibersprængning, senetilhæftning eller lign.. Hvis du lige er startet kan det jo egentlig bare være et udtryk for overanstrengelse, og hvor hvile i et par uger burde løse problemet.

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

Det kunne godt lyde som en mindre overbelastning af musklerne på indersiden af låret. Hold dig fra provekerende faktorer i 2-3 dage, og begynd derefter strække det ud flere gange dagligt og påbegynd træning på 50% de 2 første uger og øg derefter med 25% de følgende uger. Hvis der er tale om en forstrækning, kan du forvente en helingstid på melle 4-8 uger, alt efter hvor slemt det er og tit du provokere det. Men ud fra det du siger, lyder det til cirka 4 ugers helingstid. Hvis der ingen bedring er efter en uge vil jeg søge en fysioterapeut i nærheden af hvor du bor, få så skal der nogle få træningsøvelser/behandling for at lige at få det sidste på plads.

Håber du kunne bruge svaret

MVH

SportsFys

www.sportsfysioterapeut.dk

Link to comment
Share on other sites

Tunsinde tak for det gode svar :)

Jeg har prøvet at lade være med at lave den bevægelse i en uge, men uden at det er blevet bedre, så det er nok en forstrækning.

Jeg læste et andet sted, at det var alvorligt hvis man havde smerter når man presser benene mod hinanden, det er dog ikke et problem for mig. Ved ikke om det har noget at sige - indikere det ikke at det ikke er i musklerne at problemet er?

mvh

Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

Selvom det ikke gør ondt når du presser benene sammen, kan det stadig være musklerne eller senerne på indersiden af låret som er beskadigt, enten pga. for høj træningsvolume eller mangel på styrke i andre muskler som skulle hjælpe. Men hvis det ikke er blevet bedre efter en en uge, vil jeg råde dig til at kontakte en fysioterapeut i dit nær område og få den korrekte behandling over 3-5 uger.

MVH

SportsFys

www.sportsfysioterpeut.dk

Edited by SportsFys
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share