muskler i spring


Mathias
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg er håndboldspiller og kunne godt tænke mig at vide, hvad der skal trænes for at kunne komme op og springe og svæve ligeså længe, som når man ser profferne?

hvilke muskler bruges der især, og er der nogen der kender nogle geniale øvelser?

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Jeg er håndboldspiller og kunne godt tænke mig at vide, hvad der skal trænes for at kunne komme op og springe og svæve ligeså længe, som når man ser profferne?

hvilke muskler bruges der især, og er der nogen der kender nogle geniale øvelser?

Hej.. jamen det er meget simpelt.. man bruger benene til at springe med. træn Squat, frivend/clean, jumpsquats og legraise. 1-2 gange i ugen. Dertil lægger du to ugentlige pas med springtræning og medicinbold kast af forskellig art..

Mit bedste råd til dig er at opsøge en atletik træner. Han vil kunne hjælpe dig meget mere end hvad folk kan herinde. for her kan man kun skrive tingene og fortælle men ikke vise dig det osv.

højdesprings træning er perfekt grundtræning til det.

hvor gammel er du? og hvordan er din grundtræning?

Edited by MOlsen
Link to comment
Share on other sites

Som håndboldspiller er det læg lår og balde muskler som skal være stærke og eksplosive. En god og nem måde at træne springstyrke på er plyometrisk træning. Det foregår fx. ved at man står på et trappetrin/stepbænk/halbænk, springer ned og sætter af så hurtigt som det overhovedet er muligt. Idéen er at udnytte den forspændingen du får ved landingen til at komme så højt op som muligt. Det vigtigtste er at du forsøger at røre gulvet så kort til som muligt. Højden på det, du springer ned fra kan variere, men start med noget som ikke er alt for højt f.x. 15 cm, for at vende dig til det.

Plyometrisk træning er en hård belastning for knæ, lægge og fødder. Derfor bør du ikke træne på denne måde mere end en gang eller to om ugen. Og vær meget opmærksom på hvordan du reagerer på træningen, så du ikke udvikler en overbelastningsskade.

Det er VIGTIGT at du er grundigt opvarmet inden du begynder på plyometrisk træning. Dette kan ikke understreges nok.

lidt inspiration kan du finde her ...

god fornøjelse

hilsen Mikkel

Edited by Vind
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share