Beskytter frugt/grønt mod cancer?


Jan Projekt Smørhul
 Share

Recommended Posts

Hej.:wink:

Jeg faldt tilfældigvis over denne artikel fra www.videnskab.dk. Linket er:

http://www.videnskab.dk/content/dk/krop_sundhed/frugt_og_gront_beskytter_ikke_mod_kraft

Ifølge denne er frugt og grønts beskyttelse mod cancer/kræft kun meget lille.

Er der nogle herinde, som har en kommentar til artiklen? Er den forebyggende virkning af frugt og grønt m.h.t. cancer kun minimal?

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nul forstand på fødevarer vs kræft. Men jeg har i mange år undret mig over de historier om snart det ene bær, så den anden grøntsag, der er blevet udnævnt til at have en forebyggende effekt på kræft eller andre sygdomme.

Ofte har den eneste dokumentation på effekten, været nogle forsøg på mus og rotter. Efter min mening har det mere vidnet om en udstrakt behov for profilering og presseliderlighed blandt forskere end om fødevarernes reelle effekt. Og så har det naturligvis været et bevis på mediernes totale mangel på kildekritik.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Der er ikke så meget at sige til det!

Det er endnu engang lykkedes at overdrive effekten af en kostintervention. Baggrunden for de anbefalinger der er fra de offentlige myndigheder er baseret primært på undersøgelser mellem forskellige madkulturer, hvor det er svært at adskille de enkelte faktorer.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen. :wink:

Jeg skal senere i kontakt med Kræftens Bekæmpelse for at undersøge overstående nærmere.

M.h.t. hjerte/kar-sygdomme skulle det stadigvæk gælde, at frugt og grønt nedsætter risikoen for dette. Så der findes gode grunde til stadig at spise frugt og grønt.

Linket er: http://www.hjerteforeningen.dk/nyheder__udgivelser/nyhedsvisning/?newsid=691

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. :wink:

Jeg skal senere i kontakt med Kræftens Bekæmpelse for at undersøge overstående nærmere.

M.h.t. hjerte/kar-sygdomme skulle det stadigvæk gælde, at frugt og grønt nedsætter risikoen for dette. Så der findes gode grunde til stadig at spise frugt og grønt.

Linket er: http://www.hjerteforeningen.dk/nyheder__udgivelser/nyhedsvisning/?newsid=691

Venlig hilsen Jan, Projekt S og T

Kunne være interessant at få at vide hvilke undersøgelser der danner baggrund for den konklusion. Hvis der er tale om ikke-intervenerende, observerende undersøgelser hvor der i grupper inddelt efter frugt- og grøntindtag forekommer forskelle i forekomsten af hjertekarsygdomme, kan der være andre årsager til disse forskelle, end frugt- og grøntindtaget. Man kan eksempelvis forestille sig at personer med højt frugt- og grøntindtag gennemsnitligt dyrker mere motion, indtager mindre mættet fedt, eller alkohol, eller på andre væsentlige områder (i forbindelse med udviklingen af hjerte-karsygdomme) adskiller sig fra personer som har et lavt frugt- og grøntindtag. Herved drages helt forkerte konklusioner pga. confounders (skjulte faktorer som er de egentlige årsager til forskellene i hjerte-karsygdomsprævalensen). Det er svært at gøre sig klog på den artikel du linker til. Er der tale om randomiserede kontrollerede test er evidensen naturligvis større.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share