Sukrose, fruktose og glucose


fladberg
 Share

Recommended Posts

Jeg har i længere tid puttet almindelig hvidt raffineret sukker (sukrose) i min PWO proteinshake, men nu læser jeg i Ultimate Diet 2.0 (Fundet i AndersL's log) at man i carbloading fasen skal holde indtaget fra sukrose og fruktose på et minimum, da det hovedsageligt bearbejdes af leveren, hvorimod glukosen er meget bedre til at komme ud i muskelcellerne. Er det korrekt og skal jeg se at få udskiftet sukrosen med glucose (eksempelvis druesukker)?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Generelt bør man holde sit fruktoseindtag til det man får gennem frugt og den slags. Et højt (højt som i amerikaner-højt) indtag af fruktose er kædet sammen med en række livstilssygdomme fordi leveren ikke kan tage det. Ikke at raske mænd burde have noget problem, men at spise bordsukker efter træning er der bare ikke en videre god pointe i, medmindre man altså har formået at udtømme sit leverglykogen fuldstændigt undervejs - så har man sgu også fortjent en medalje.

Magnum: honning er ikke ren fruktose, men derimod en kraftig opløsning (≈80%) af nogenlunde ligelige mængder fruktose og glukose.

Edited by MikaelLS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share