FB - 2 split? 5 x 5 eller 3 x 8-12?


TroelsP
 Share

Recommended Posts

Skal styrketræne nu her da boksning slutter, men skal så tilbage til boksning igen. Men tænker bare på hvad ville være bedst,

iforhold til boksning? Tunge 5 x 5 øvelser iform at fullbody, eller måske 3 x 10 i 2 split 4 dage om ugen?

Skal helst ikke veje mere, men gerne tabe mig , så jeg løber ved siden af?

Men kan sku ikke blive enig om hvad der ville være bedst? 3 x 10 2 split eller 5 x 5 FB?

Link to comment
Share on other sites

Skal styrketræne nu her da boksning slutter, men skal så tilbage til boksning igen. Men tænker bare på hvad ville være bedst,

iforhold til boksning? Tunge 5 x 5 øvelser iform at fullbody, eller måske 3 x 10 i 2 split 4 dage om ugen?

Skal helst ikke veje mere, men gerne tabe mig , så jeg løber ved siden af?

Men kan sku ikke blive enig om hvad der ville være bedst? 3 x 10 2 split eller 5 x 5 FB?

Jeg ville sige 3 x 8/10 hvis du ikke vil veje mere. 5x5 er vidst mere bulk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sige 3 x 8/10 hvis du ikke vil veje mere. 5x5 er vidst mere bulk.

Jeg vil sige omvendt... Det afhænger selvfølgelig også af den vægt, du kører med. Jeg ville nok nærmere foreslå 3x5 med en vægt nede nær 5-6RM for at øge styrke i forhold til masse. Men ved intet om boksning og om det vil være det mest hensigtsmæssige i et bokse-øjmed.

Link to comment
Share on other sites

På doktorens side i den her tråd. 5x5 er mere styrke betonet end 3x8-12, der til gengæld er mere hypertrofi betonet.

Vh Andreas

Det kan der være noget om.

Til gengæld vil jeg sige at du skal have meget fokus på koncentrisk/excentrisk fase, når det er boksning du tænker på. Jeg har altid lært at man deler en rep op i 4 sekunder, også hedder det 1 sekunds koncentrisk fase, 3 sekunder excentrisk fase. Altså eksplosivitet ved sammentrækning af musklerne.

Der står noget mere om det her: http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=32738

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil egentlig gerne have mest styrke i mit bryst eller bare overkroppen da jeg ikke ser det gavner med kæmpestore lår, som kan være tunge og rende rundt med :)

Men hvis man sætter et eksplosivt program igang, hvor 6 rep med vægt nok til at kunne udføre øvelsen eksplosivt, ville det da gavne min styrke noget mere,

end almindeligt program?

Link to comment
Share on other sites

Nu taler man i boksning ofte om kinetic chain, altså slaget starter i benene og går stort set hele vejen gennem kroppen og ender til sidst i næven. Så du bør nok genoverveje dit udsagn med henhold til din holdning angående bentræning.

PS: kæmpe store lår får man ikke bare lige sådan over natten.

Til spørgsmålet angående reprange ville jeg nok træne meget få reps og mange sæt, mulighvis noget 10sætx3reps i store øvelser som, powerclean, overheadpres, bænkpres, jumpsquats osv. I mindre øvelser nok lidt flere reps og færre sæt, desuden ville jeg tilføje plyometrisk træning i dit program dog med omtanke, da det er noget man ikke bør overdrive med.

Edited by Polunda
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share