Nybegynder indenfor løbetræning


Carina Randers
 Share

Recommended Posts

Hej Alle

Har brug for lidt vejledning, jeg er begyndt at løbetræne for ca 4-5 uger siden, jeg startede med at løbe 2km og det tog ca 20 min.

Nu har jeg presset mig selv en del og løber 6,5 km og det tager ca 45 min (jeg løber ca 3-4 gange om ugen).

Men nu de sidste par uger har jeg ondt i den ene balle og ned i låret, hvad gør jeg forkert og presser jeg mig selv for hårdt? jeg presser virkelig mig selv igennem de sidste 2 km for at gennemføre de 6,5km. Jeg synes jeg strækker godt ud bagefter.

Skal jeg holde en pause for at det ikke gør ondt mere? Det er faktisk kun når jeg sidder stille og ligger ned jeg mærker det...

Det skal lige siges at jeg vejer 83 kg:( Er jeg for fed til at løbe:-) vil jo gerne tabe 20 kg

Håber nogen kan hjælpe

Mvh Carina

Link to comment
Share on other sites

Hej

Først og fremmest vil jeg lige sige tillykke med at du er kommet i gang! Super god idé og NEJ du er ikke for fed til at løbe, det er der næsten ingen der er, medmindre det er fysisk umuligt selvfølgelig. Det er dog klart at den ekstra vægt, lægger et stort pres på dine knæ, sener og led. Derfor er det utrolig vigtigt at du er opmærksom på de signaler din krop sender. At du skriver her, beviser selvfølgelig at du er opmærksom på dem:) Netop fordi du selv skal være opmærksom på signalerne er det utrolig svært for andre at vurdere om du bør holde pause eller bare klø på. Dette er ikke videnskabeligt, men ud fra egne erfaringer, så mener jeg du ofte vil kunne mærke om smerten stammer fra muskler eller den stammer fra led eller sener. Det kan selvfølgelig være svært, specielt hvis man ikke har meget erfaring i sin krops signaler, en tommelfingerregel er dog at muskelsmerter ofte føles generelle og typisk lidt som om musklen sover. Hvis det er led eller sener er smerten mere definerbar og lokaliserbar. Det vil typisk være et helt bestemt sted der gør ondt. Dette er MIN EGEN oplevelse og kan naturligvis ikke sige denne oplevelse gælder for alle. Muskelsmerter eller DOMS kommer som følge af at du har anstrengt musklen på en uvant måde. Dette er i hovedreglen fuldstændig ufarligt, dog skal man ikke træne hvis man har svære muskelsmerter. Dine muskler vil typisk kunne vænne sig hurtigere til den nye type belastning, og derfor kan du godt have smerter i led og sener og så bør du IKKE træne. De skal simpelthen have lov til at blive stærkere i deres tempo. Håber dette kan hjælpe lidt til selvhjælp:)

En helt generel tommerfingerregel er at du ikke bør løbe hvis du har reele smerter. Lidt ømhed sker der intet ved. Det er kun tegn på det virker:)

/fcqv1st

Link to comment
Share on other sites

Som nævnt en god ide at tage bestik af kroppens signaler. Dog vil jeg mene en forøgelse af løbedistance fra 6-8km om ugen til 19,5-26km om ugen for langt de fleste vil være en for stor forøgelse. Specielt, hvis du før har været forholdsvis inaktiv. En tommelfingerregel er at du HØJEST må øge med 10% i ugen, og specielt i starten skal kroppen tilvænnes til løb.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tak for jeres indlæg, det er til stor hjælp at høre fra andre med erfaring, har nemlig aldrig løbetrænet før.

Ang beskrivelsen om det er i muskler eller led og sener tror jeg det er i sener jeg har ondt, det gør ikke vildt ondt med dog en irriterende smærte i balle som går ned i baglåret, så jeg bør nok tage den lidt med ro:)øv øv... jeg er ellers total klar:)

Kan jeg ødelægge noget hvis jeg starter op igen for tidligt og er det fordi jeg løber forkert? eller er det bare fordi jeg har øget distancen for hurtigt?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tak for jeres indlæg, det er til stor hjælp at høre fra andre med erfaring, har nemlig aldrig løbetrænet før.

Ang beskrivelsen om det er i muskler eller led og sener tror jeg det er i sener jeg har ondt, det gør ikke vildt ondt med dog en irriterende smærte i balle som går ned i baglåret, så jeg bør nok tage den lidt med ro:)øv øv... jeg er ellers total klar:)

Kan jeg ødelægge noget hvis jeg starter op igen for tidligt og er det fordi jeg løber forkert? eller er det bare fordi jeg har øget distancen for hurtigt?

Husk at få taget en løbe test, så du får de sko der passer til dig. Skoene har stor betydning for om du løber korrekt og dermed om du får smerter i sener og led. En test og et par ordentlige løbesko koster omkring 1000kr.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tak for jeres indlæg, det er til stor hjælp at høre fra andre med erfaring, har nemlig aldrig løbetrænet før.

Ang beskrivelsen om det er i muskler eller led og sener tror jeg det er i sener jeg har ondt, det gør ikke vildt ondt med dog en irriterende smærte i balle som går ned i baglåret, så jeg bør nok tage den lidt med ro:)øv øv... jeg er ellers total klar:)

Kan jeg ødelægge noget hvis jeg starter op igen for tidligt og er det fordi jeg løber forkert? eller er det bare fordi jeg har øget distancen for hurtigt?

Du kan næsten ikke løbe forkert vil jeg sige, så skal du godt nok gøre det mærkeligt:D Ej spøg til side, så er det vil jeg sige det kun er hvis man har ambitioner om at konkurrere at løbeteknik har noget at sige, så nej du løber ikke forkert. Som Harald8800 siger, så har du nok øget distancen lidt for hurtigt ja. I praksis vil dette for mig betyde at du tager den med ro til smerten er væk, og så starter du ligeså stille op igen. Lad være med første gang du træner efter det ikke gør ondt igen at gå så meget til den fordi du har savnet det, at du ødelægger noget igen. Stille og roligt i gang så muskler, sener og led kan vænne sig til det:)

Jeg træner selv til mit første marathon og har til min store fortrydelse måttet sande at jeg har fået noget betændelse ved akillesenen, så jeg er nød til bare at vente på det går væk:( Sådan er det nogengange desværre. Har formodentlig selv lavet samme fejl med at øge for hurtigt, selvom jeg har 8 års løbeerfaring, så kan man stadig lade sig rive med:P

Link to comment
Share on other sites

Tror heller ikke jeg løber forkert:-) har bare alle muligheder åben:)

Ja det er træls med skader så man bliver forhindret i det man gerne vil opnå:(

Jeg starter forsigtigt op om nogle dage igen og håber på at det ikke gentager sig.

Nu er det gode vejr jo begyndt, så får man lyst til at komme i form;-D

Tak for de gode råd

Link to comment
Share on other sites

Tror heller ikke jeg løber forkert:-) har bare alle muligheder åben:)

Ja det er træls med skader så man bliver forhindret i det man gerne vil opnå:(

Jeg starter forsigtigt op om nogle dage igen og håber på at det ikke gentager sig.

Nu er det gode vejr jo begyndt, så får man lyst til at komme i form;-D

Tak for de gode råd

Det bedste råd, som burde være det første man gør inden man begynder at flyve afsted over stepperne er som der stod højere oppe, at få foretaget en løbetest.

Hvis din sko ikke passer til dit løb, så kan du pådrage unødvendige gener/skader, som den rigtige løbe sko ikke ville forårsage. Det gælder om at fordele belastningen lige, så et punkt ikke bliver mere overbelastet end et andet.

I København ligger en løbe forretning hvor de ansatte er fysioterapeuter. Jeg var derinde i lørdags og blev betjent i 45 min. og blev målt, filmet, trykket på og nu har jeg nogle løbesko som er helt fantastiske til mig.

Håber du kan finde et lignende sted i Randers :)

Held og lykke.

Mvh IRDZ

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share