smerte ved nederste mavemuskel


Archieman
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen!

Jeg fik efter en fodboldkamp ondt i området af den nederste mavemuskel i venstre side. Dum som jeg valgte at være, trænede jeg 3 gange(fodbold 2x alm. løb 1x) den efterfølgende uge, hvor der var smerter i starten, men som aftog efterhånden. Men jeg står nu i den situation at det absolut ikke virkede at 'løbe' det væk...

Det kan nu mærkes hver gang jeg bruger mavemusklerne både når de bøjes og strækkes, og hvis jeg fx vil adducere mit venstre ben, hvor det bliver gjort med gulvet eller lign, så det faktisk er statisk, giver det en kraftig smerte både i området af maven, men også ned til de forskellige indadføre muskler.

Jeg har nu givet det en uges pause, hvor det da er blevet en smule bedre, men det undrer mig hvor lang tid det skal have pause for at forsvinde helt? Derfor jeg kommer på tanker som brok, men synes ikke der er nogen bule eller noget i lysken som videre kunne antyde det...

Hvad mener i? Skal jeg bare give den tid og i det tilfælde, hvor lang tid kan sådan noget vare? Nogen som har oplevet noget tilsvarende?

På forhånd tak for hjælpen :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Altid trist at hører om skader i sportsverden, men det er desværre en del af den.

Det kunne lyde som dine smerter er lyskerelateret. det mest klassiske især for fodboldspillere er en inflammation i senerne på indadførene i låret. Vil ikke anbefale kun at give den ro, da risikoen for at det komme igen når du begynder fodbold igen er meget høj. Heldigvis for dig er det forholdsvis nyt, så hvis du søger behandling nu, kan det være over i løbet af 3-4 uger. Behandlingen vil være en kombination af statisk træning for indadførende og træning af baldemusklerne. Men daglig træning over en periode på 3-6 uger vil kunne gøre det, hvis du søger behandling nu.

Hvis det ikke sidder hvor jeg tror det sidder. :) Så kunne vi kigge en smule højere op i lyskeområdet. Der kunne være to emner som vil være mest sandsynligt hos dig. Den ene er at hoftebøjerne er overbelastet og skal udspændes og evt. skal synergisten (den anden muskel som laver det samme stykke arbejde) trænes intentes i 2-4 uger. Den anden mulighed er begyndende lyskebrok, som kan udvikle sig til et seriøst problem, men det skal give smerter når du løfter tunge ting eller hoster. Den kan løses ved at træne de dybe og skrå mavemuskler over en periode på 2-6 uger.

Men søg helt sikkert hjælp hos en fysioterapeut og få gjort noget ved problemet. I forhold til fremtiden vil den største risiko for at du får en skade, værer at du haft en tidligere skade i samme region, så gør noget ved det...

MVH

SportsFys

www.sportsfysioterapeut.dk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share