mest effektive træningsprogram


xeyelessx
 Share

  

14 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

hej efter nogle måneder med mit gamle træningsprogram (mest styrke træning og så ca. 45-90 min cardio. 5 X pr. uge, mest i form af løb) Har jeg tænkt mig at optimere cardio delen af min træning, i sær fordi at jeg til august skal igang med værnepligten ved kamptropperne.

Så efter at havde kigget rundt på nettet og her inde har jeg fået det snævret ned til 2 trønings metoder.

Den ene er MOI's Det mest effektive løbeprogram! og den anden er tabata intervaller.

Hvilken af disse er mest effektiv?

Lige nu er jeg i stand til at løbe 15-20 km, uden de helt store problemer, men jeg gør det med en gennemsnits hastighed på ca. 10,3 km/t (skal siges at det er meget bakket, samt blanding af asfalt og skov).

Dog vil jeg gerne op og ramme 12-13 km/t som gennemsnitshastighed. Endvidere løber jeg kun denne distance 1 X pr. uge pga. manglende tid og frygt for overbelastning af knæ (ja får nemt skader fordi at jeg er en skovl til dem med opvarmning og at lytte til kroppen, man er jo en stædig jyde :S ).

Nå men vil gerne høre hvad jeres erfaringer er med disse programmer og hvilket et i vil forslå... For godt nok fungere de begge rigtig godt i teorien, men hvad virker bedst i praksis?

Link to comment
Share on other sites

Et godt træningsprogram sammensættes af mange former for intervaller, distancer osv. Man kan ikke snævre det ind til 2 metoder. Jeg kan dog varmt anbefale Tabata. Hvilken distance vil du fokusere på og hvor mange gange om ugen vil du løbe? Så kan jeg hjælpe dig med at sammensætte et program, eller ihvertfald komme med nogle eksempler på intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Et godt træningsprogram sammensættes af mange former for intervaller, distancer osv. Man kan ikke snævre det ind til 2 metoder. Jeg kan dog varmt anbefale Tabata. Hvilken distance vil du fokusere på og hvor mange gange om ugen vil du løbe? Så kan jeg hjælpe dig med at sammensætte et program, eller ihvertfald komme med nogle eksempler på intervaller.

Hej tusin tak for dit svar XD

du har ret, selvfølgelig kan man ikke snævre det ned til 1 "sandhed", og ja et træningsprogram vil altid afhænge af hvor,hvad og hvor langt man skal løbe.

mit mål med min træning lige nu er 3 delt.

1) få en hurtigere gennemsnitsfart ved løb (på 12-15 km distancer, ca. 2-3 X ugentligt).

2) forbedring af muskler og ledbånd i sær omkring knæ, ryg og vrist. (da jeg skal ind til mili. Og ønsker at være i så god form som muligt, så jeg kan fokusere mere på at vise min personlige lederevner frem).

3) forbedre min kondi generelt da jeg ved at der kommer nogle gode marches. (bør nok begynde med noget march træning snart så jeg kommer ud over problemerne med hævet fødder).

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Jeg synes du skal gå ind på den her side http://loebesiden.dk/loebeprogrammer.php og generere programmet til eremitageløbet, og så droppe dag 7. Pauserne på intervallet i uge 1 og 2 synes jeg er for kort, og jeg synes du skal forlænge det sådan at arbejd:pause forholdet er 3:1. Mp= marathon pace, hmp=halvmarathon pace, og 10k er sjovt nok 10km pace.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share