Albue knækker


sommerklar
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg er på det seneste begyndt at træne igen (efter en længere pause).

Da jeg brækkede min arm (rettere bestemt albueleddet) for et halvt år siden har jeg været lidt betænksom med at komme i gang igen. Nu er jeg så i gang, og almindelig håndvægtstræning/curlstang fungerer helt fint.

Men når jeg laver bænkpres knækker mit albueled.

Jeg har i forvejen et arbejde hvor jeg arbejder meget med computer - så tænker, at det måske kan være en kombination af, at jeg brækkede armen og så påbegyndende "tennisalbue". Det sjove er jo bare, at det kun er når jeg bænker, at det irriterer mig.

Nogen der har tips til, hvad jeg kan gøre ved det? Kan man smøre noget på, som hjælper det? Eller er det ren og skær genoptræning der skal til?

Link to comment
Share on other sites

Det er ret almindeligt at led knækker/popper/klikker - angiveligt fra luft/gasbobler som bliver frigivet inde i leddet.

Hvis det ikke gør ondt er der ikke meget at frygte. Men derfor er det jo aldrig dumt at snakke med din læge, som vel også har haft med din brækkede albue at gøre :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv for 2 år siden brækket armen ved albueledet. Og sorry to say, but your arm will never be the same! :unhappy: .. Ihvertfald ikke for mit vedkommende!

I dag døger jeg selv med at albuen nærmest "knækker" hver morgen jeg vågner og hvis jeg har ligget oven på pågældene arm eller holdt ledet under min søvn i et stykke tid. Dog er det intet der gør ondt! Men møg træls at vågne op til + kan huske at nogen gange skulle man ligesom bruge arm kræfterne til at strække armen og derefter et lille knæk.

Løsning:

Well tror ikke der er nogen! Kan huske at jeg måtte starte stille og roligt forfra i alle styrketræningsøvelser specielt 'bænkpres' hvor albuen tit kunne sige et lille knæk og med så lidt belastning at jeg ikke rev noget i stykker!

Så har selv brugt ren styrketræning som genoptræning og i dag er den næsten som ny. Dog skal jeg altid huske på ikke at lave noget som belaster lige det led for meget. Specielt i braziliansk jiujitsu hvor folk ligger med vægten oven på en. - Ergo Presse øvelser. Kan snildt bænkpresse i dag uden nogen former for knæk :cool:

Mit svar:

- Bænkpres (med så lidt modstand at du ikke får 'knæk' i albuen)

- Barbell Curls med (Curl stang, stående)

- Hammer curls (håndvægt)

- Koncentreret curl (se øvelse her)

- Tricep Pushdown

En øvelse der har hjulpet mig meget, var ved at tage en vægt skive i hånden og ligge mig på ryggen mod gulvet og løfte vægtskiven op og ned.

- Start ud med meget lidt vægt! Og stille roligt byg mere og mere på!

Arbejder selv foran computeren, har dog ingen problemer. Men om morgen kan jeg tit opleve knæk som om at albuen lige har sat sig lidt fast.

- Close-Grip Bænkpres er yt for mit vedkommende! Det går i albuen lige med det samme ! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene begge to.

Durden, som du siger kan det være luft. Men grundet den skade jeg har haft er jeg sk**e bange for at knækket skyldes det, og derved ikke skal overbelastes for meget :/ Som du siger, er det nok en god idé at få lægen til at kigge på det.

AndersDK: Tak for det. Ja det er selvfølgelig ærgerligt, hvis armen ikke bliver det samme igen, men så må man leve med det. Som du siger gør det nemlig ikke rigtigt ondt - det knækker bare. Selvfølgelig er det en meget ubehagelig følelse. Ligesom dig kan det være slemt om morgenen når albuen ikke er "varm".

Vil prøve de øvelser du har skrevet.

Kunne man eventuelt ikke prøve med noget smørelse? Eksempelvis tigerbalsam (?) eller noget andet, der kan "varme" leddet op (har hørt, at der også er folk der gør det ved f.eks. knæeskader)?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share