en puls på 180 ved let løb ?


_Anders_
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er en ung mand på 21. Jeg har før løbetrænet meget, og har været i god form. Jeg har dog ikke rigtigt løbet siden i sommers. Jeg er for nyligt startet igen, har løbet ca. 1½ måned, og jeg er ikke længere i særlig god form. Jeg løber 3 km på 14:42 min.. Jeg har nu købt et puls-ur, som ellers ikke er noget jeg har løbet med før.. Har nu været ude og løbe med det nogle gange, og jeg synes min puls er lidt mærkelig.. Min hvilepuls ligger og svinger mellem 40-42 om morgenen( er det ikke ret lavt ? ), Og min max-puls skulle, efter beregning, være ca 199. Jeg har ikke decideret prøvet at måle den endnu, men det højeste jeg har målt den til er 193, det var under et rimeligt anstrengende interval løb...

Når jeg løber, så stiger min puls meget hurtigt. fx var jeg ude og løbe i dag. Jeg løb lige over 5 km, og jeg prøvede at holde min puls på 175, hvis jeg løb langsommere tror jeg, at jeg var faldet i søvn. det tog 40 min, og alligevel havde jeg en gennemsnit puls på 178.. Og det var IKKE hårdt. Det var hvad jeg betragter som let løb. selv den sidste kilometer, med en puls på 185, var jeg ikke forpustet.

Jeg har læst at man tit finder ud af man har løbet alt for hurtigt før, når man begynder at løbe pulstræning. Men synes alligevel det er lidt mærkeligt at min puls er 140-150 når jeg lunter..

Er det her normalt ?? hvad skal jeg gøre fremover ??

På forhånd tak :smile:

Anders

Link to comment
Share on other sites

Forskellige ting kan forstyrre målingen, dvs at den viste puls ikke er korrekt. Tjek evt din puls manuelt nogle gange når du løber og se om din puls stemmer overens med pulsuret. Hvis du er ude og løbe kan du evt mens du holder øje med sekundviseren på dit ur, tælle puls slag i 10 sec og derefter gange med seks.

En anden mulighed der heller ikke er utænkelig, er at pulsuret viser korrekt og at din træningspuls let bliver meget høj. Mennesker er forskellige og nogle mennesker opnår lettere en høj puls end andre, og det kan i øvrigt svinge meget mellem forskellige motionsformer.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tænkt at puls-uret ikke er korrekt, men har flere gange tjekket det manuelt, og det ser ikke ud til, at det er der problemet ligger, men det er selvfølgelig ikke umuligt.

Hvis min træningspuls bare stiger hurtigere end normalt. Hvad betyder det så for min træning?? skal jeg løbe efter hvordan jeg har det, eller skal jeg løbe efter pulszonerne ??

Tak for det hurtige svar :)

mvh, Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Det du oplever kan sagtens være korrekt. Din LØBE-form er dårlig og det "koster" i pulsregnskabet. Det du oplever er, at du nogenlunde ubesværet løber 5-10km med en puls der ligger 15-30 slag under din maxpuls. Hvis du derimod øger intensiteten vil du brænde sammen. Din økonomi er, pga manglende træning, dårlig. Du vil efterhånden som du kommer i bedre form opleve at den fart du holder nu vil koste noget mindre i pulsregnskabet. Du vil kunne løbe længere og det vil føles lettere.

Din løbeøkonomi vil blive bedre med tiden.

Styrketræning (specifikt for løb: http://loebetraeneren.dk/xpdf/styrketraeningsartikel-til-magasinet-loeb.pdf) kan være et godt SUPLIMENT til løbetræningen.

Du kan også bruge løb på bakker samt spænst-træning.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det lyder jo meget logisk... men er det virkeligt normalt at kunne løbe 5-10 km ubesværet, med så høj puls?? jeg blev jo knapt nok forpustet..

Du har ret i jeg brænder sammen, hvis jeg øger intensiteten.. men synes dog det her var meget nemt...

Så skal jeg lade hver med at løbe hurtigere, når det føles så ubesværet, men min puls er 180..

tak for svaret.. forresten så virker dit link ikke..

MVH,

Anders

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share