Vægttab - jeg prøver!


Anna2488
 Share

Recommended Posts

Jeg er en pige på 14 år og går i 8. klasse.

Føler selv at jeg er brug for at tabe mig og at den delle på maven og hofterne, skal væk med det samme. Jeg er 175 høj, vejer omkring de 60 kg og er rimelig udviklet af min alder.

Jeg cykler 15 km om dagen ca. seks gange om ugen, og løber mellem fem og seks km to-tre gange om ugen. Desuden rider jeg stortset hver dag. Min kost er meget normal, har droppet slikket og spiser omkring tre ikke så store måltider om dagen og frugt.

Det burde da resultere til et vægttab, men det gør det bare ikke.

Mit selvværd er utrolig lavt, og hver gang jeg ser fjernsyn eller kigger mig selv i spejlet tænker jeg: "Hvor ville jeg dog gerne være en anden!" Det er måske en meget normal "teenage-pige-ting" at have et identitetsproblem, men jeg har det virkelig dårligt med mig selv.

Er der nogle der har nogle råd eller noget hjælp?

Link to comment
Share on other sites

Den hårde fakta: Du er ikke på nogen måde "tyk". Du er 14 år! Du bør ikke bekymrer dig om din krop allerede!! Bare tænk på at spise sundt! 60 kg er ikke meget!

..

Umiddelbart virker det ikke som om du bør tabe dig i forhold til din vægt og højde, der giver en bmi på 19 så du er rent faktisk under den kategori som hedder "normal"!

Har du prøvet at benytte dig af flg. madital.dk eller programmet KropKost ? .. Disse programmer kan udregne hvor mange kalorier du tager i løbet af en dag!

Dit problem lyder mere til at være 'teenager problemet'. Da vi lever i en medie alder! Ergo vi ser os helst selv som de modeller der er i fjernsynet eller i magasiner! Ofte er disse billeder o.lign. redigeret så de ser ekstra godt ud! :blink:

Ud fra dine fritids hobbyer lyder de skam rigtig sunde og fornuftige!!

Edited by AndersDK
Link to comment
Share on other sites

Jeg er en pige på 14 år og går i 8. klasse.

Føler selv at jeg er brug for at tabe mig og at den delle på maven og hofterne, skal væk med det samme. Jeg er 175 høj, vejer omkring de 60 kg og er rimelig udviklet af min alder.

Jeg cykler 15 km om dagen ca. seks gange om ugen, og løber mellem fem og seks km to-tre gange om ugen. Desuden rider jeg stortset hver dag. Min kost er meget normal, har droppet slikket og spiser omkring tre ikke så store måltider om dagen og frugt.

Det burde da resultere til et vægttab, men det gør det bare ikke.

Mit selvværd er utrolig lavt, og hver gang jeg ser fjernsyn eller kigger mig selv i spejlet tænker jeg: "Hvor ville jeg dog gerne være en anden!" Det er måske en meget normal "teenage-pige-ting" at have et identitetsproblem, men jeg har det virkelig dårligt med mig selv.

Er der nogle der har nogle råd eller noget hjælp?

Din krop bliver påvirket af dine hormoner. Der sker jo en stor ændring med kroppen i teenagealderen hos piger: Større bryster, bredere hofter, mere bagdel, højere fedtprocent så du kan blive en sund kvinde der en dag kan få børn. Ja det er træls, I know. Men jeg forstår dig virkelig godt, for jeg har selv været (a) pige og (b) 14 år og © hørt på "jamen din vægt er da fin", når (d) jeg udmærket godt kunne se at jeg efter bare én sommerferie havde taget 10 kilo på!!

- OG nu til en anden ting: Din motivation!

Jeg bed mærke i overskriften: "Jeg prøver!" og her er det så at beslutsomhed kommer ind i billedet. Når du siger "jeg prøver" så siger du ubevidst til dig selv "måske lykkes det, måske gør det ikke". Omvendt, hvis du tog en beslutning og stædigt holdt fast i "Jeg GØR det!", så vil du nå dit mål med en urokkelighed der ikke engang kunne få plateauer* til at rykke ved din beslutning (*de der perioder hvor kroppen bare ikke rykker sig et gram).

Forestil dig at du siger "jeg prøver at få lavet den her stil til på fredag". Der er ikke motivation i det. Du ved faktisk ikke engang om du FÅR den lavet eller ej. Der er ikke viljestyrke og beslutsomhed. Det er der til gengæld i "Jeg GØR det! - uanset hvilke forhindringer jeg rammer ind i!"

Så beslut dig for at blive ved, selvom der kommer perioder hvor du ikke kan se fremskridt! :superman:

Og glem alt om at bruge vægten nu hvor din krop er ved at ændre form. Din krop er på vej til at blive en kvindekrop, så der kan du ikke bruge mål som "45 kilo" længere. Brug spejlet og tøjet til at måle fremskridt!

Edited by Lana Bos
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share