behandling af betændt slimsæk i knæet


missy
 Share

Recommended Posts

hejsa...

jeg har også efter ca. 4 mdrs døjen med betendt slimsæk i knæet, efter løb, fået sprøjtet binyrebark hormon ind i knæet, for 14 dage siden.

jeg har siden haft rimelig mange smerter i knæet, og gået rundt med krykker, for at aflaste det. jeg fik at vide af lægen, på hospitalet, af jeg ville være ovenpå igen efter 14 dage. men jeg synes stadig jeg har smerter, og er rigtig stiv i knæet.

vil høre om der er andre der har erfaring med det, og hvorlænge i havde smerter og "stift" knæ efterflg?.

- måske der også er nogen der kan anbefale et genoptræningsprg? - skal starte til nogle øvelser i varmtvands bassin, tilrettelagt af en fys. men tænkte om der er andet jeg selv kan gøre. og hvor længe efter indgreb er det bedst at vente, før man starter på genoptræning?

har forøvrigt læst om noget der hedder; NSAID og VAS-skalaen. nogen der kan fortælle lidt mere om hvad det er?

/missy....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Efter et mindre indgreb starter du træningen allerede samme aften eller næste dag! I det mindste med at vippe med tæerne (venepumpeøvelser) for at undgå blodprop i benet.

start med træning uden belastning hjemme flere gange om dagen - bare med at bøje/strække knæet -

lig fx på siden på sengen og lav cirkel- (cykel) bevægelser - sid på en stol og hav en klud under foden på glat gulv foden, som du kører frem og tilbage - jo mere du kan bevæge benet - des mere bøjer du i anklen (kommer op på hæl når du strækker og tær når du bøjer)

Støt dig til ryglænet på en stol og kom op og stå på tæer nogle sekunder ad gangen og hold en lille pause, inden næste gang ...

Efterhånden som dit knæ bliver bedre kan du forsøge at lægge det strækt ud fx om morgen inden du rejser dig fra sengen. Og efterhånden forsøge at "presse" knæet ned i madrassen. I løbet af dagen skal du også træne det!

Læg fx hælen på en skammel og lad benets vægt tynge knæet (der svæver frit) ned - eller hvis du kan komme ned på gulvet, lægger du en bog under foden og presser dit knæ ned forsigtigt og laaangsomt i 30 sek. ad gangen.

Den øvelser gentager du 5 gange meget forsigtigt!

En tur på motionscykel vil også være godt for dig!

Ta bare 5 - 10 min ad gangen til at starte med :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share