Smerte i lyske og lænd


BeneDeLux
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Har prøvet at kigge lidt i forumet, men håber det er okay at lave en ny tråd.

Mit problem startede for snart 1,5 år siden, da jeg trænede op til at starte i militæret. Jeg løb intervalløb 3 gange om ugen (på løbebånd) og styrketrænede 4 gange om ugen (med en del mavetræne) jeg begyndte at føle i en irratation lidt over venstre lysken (billede 1), når jeg løb, og jo længere jeg løb, jo mere føltes det som om, mit ben havde en betonklods rund om jeg (nu er jeg 3000 meter løber, så mine intervaller lå på 1 - 1,5 og 2 km) jeg led oså der kunne ligne noget løberknæ/skindebensbetændelse (billede 3) Min 3 km tid i starten af 2009 lå på 14.12. Jeg startede i militæret og ved march med oppakning over 10 km blev jeg ofte træt i lænden (billede 2). Ikke just smerte bare træt.

Til sidst kunne jeg slet ikke løbe (1 år siden), og det kan jeg stadig ikke (dvs 500 m og så begynder smerterne.) Det er generende at sidde og lave bevægelser hvor benet skal op i 90 gr eller roteres ud af. Har gået til kiropraktor hver 3. uge siden juli 09, hvor han bruge 10 min og "knække" min lænd og massere baldemuskulaturen.

Jeg har fået taget røgten billeder og mr scannet og umiddelbart er det normale ud over at mit ryggesøje forfra ikke går lige ned men svajer lidt ud nede ved L3-L5 (jeg har desværre ikke lige et billede).(Selvom røgentbillederne blev taget i juli er det ført nu, hvor jeg har skiftet kiropraktor det er blevet bemærket) Kiropraktpraktoren siger jeg nok har lavet et eller andet. Men jeg kan ikke komme i tanke om noget. Det må nok også lige næsvnes at jeg hypermobil i finger, skulder, ryg og knæ led. Bygningsmæssigt er jeg en splejs på 176 cm og 60 kg. Jeg har altid været god til udholdendeheds dicipliner, men det styrkemæssige på overkroppen altid har været et problem.

Har den svajende rygsøjle noget at gøre med min overtræning og hvad betyder det at den ter sig sådan?

Er der noget jeg selv kan gøre for at komme til at løbe igen?

post-20749-127264658055_thumb.jpg

post-20749-127264659228_thumb.jpg

post-20749-127264660323_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Et forsigtigt gæt er, at du er oversvajet i lænden. Det kan medføre skæv belastning af disks'ne og efterfølgende træthed i den nedre ryg, smerter i området og ned i benene, følelsesforstyrrelser, nedsat muskelaktivering og i værste tilfælde en prolaps og lamhed. Ud fra det du beskriver lyder det til endnu at være mildt.

Det lyder også som om du har været uheldig mht. de kiropraktorer du har været hos. Prøv at gå til nogen forskellige behandlere - gerne både fysioterapeuter og kiropraktorer. Min erfaring er, at hvis ikke kiropraktoreren påvirker dine muskler, men nøjes med at knække dig, er det kun en "her og nu" lindring du får.

Igen er et forsigtigt gæt at dine problemer stammer fra overspændte muskler. Hvis du har løbet og gået meget vil dine hoftebøjere let være meget belastede og de kan derfor være korte og spændte så de trækker din hofte frem (anterior pelvic tilt). Når du samtidigt er hypermobil i ryggen vil du let bliver oversvajet i den som følte af tiltningen af hoften.

Du kan forsøge dig med at strække lår, hoftebøjer og lænd ud. Samtidigt kan du træne mere mave. Sov også kun på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Har gået til kiropraktor hver 3. uge siden juli 09, hvor han bruge 10 min og "knække" min lænd og massere baldemuskulaturen.

Som christian siger, så skal du helt sikkert prøve noget andet behandling. Jeg vil mene, din kiropraktor også burde have anbefalet dig det, når du har fået kirobehanglinger i gennem 9 måneder uden resultater!! Nu er jeg heller ikke ekspert, men jeg forstår slet ikke hans behandling, hvis det er i lysken du har smerterne...

Og sørg for, når du træner mave, at du ikke laver nogle øvelser, hvor du bruger dine hoftebøjere (men det kommer vel helt af sig selv - jeg kan forestille mig, det ville fremkalde smerte)

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Ja. jeg ved det. Jeg prøver at høre hvad folk evt har prøve/ oplevet for at finde ud af, hvad der dur for mig. Jeg ved faktisk heller ikke, hvorfor det er sådan, men det hjælper lidt på trætheden i lænden, som dukker op oftrere og oftere. Normalt gør jeg bar det at jeg laver bevægelighedsøvelese, hvor jeg ligger på rygger med armene ud til siden og så svinger foden op til modsatte hånd, så "klikker" discierne sig nogenlunde på plads. Der ud over laver jeg ca 15 min core træning og udstrækning om morgen. Det holder det værste væk.

christianspoer: jep har sovet på ryggen to nætter nu, men vil lige gøre det en ugestid før jeg laver nogle konklussioner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share