Tilpasset stofskifte


hellokristina
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen! :cool:

Jeg er ny herinde, og har ikke meget forstand på hverken vægttab eller stofskifte, så derfor har jeg et spørgsmål omkring stofskiftet:

Jeg har hørt, at hvis man ligger i et mindre energiunderskud over en længere periode, vil stofskiftet tilpasse sig dette energiindtag, så man ikke kan tabe sig længere efter et stykke tid. Hvis dette er sandt, hvad vil der så ske, hvis man begynder at spise det, der svarer til ens oprindelige ligevægtsindtag igen, og man ser bort fra fedt- og muskeltab? Vil man så tage på eller vil stofskiftet så igen tilpasse sig, og i så fald - hvor lang tid vil det tage?

Håber på, at I kan svare på mit spørgsmål, for det er noget, jeg virkelig undrer mig over. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen! :cool:

Jeg er ny herinde, og har ikke meget forstand på hverken vægttab eller stofskifte, så derfor har jeg et spørgsmål omkring stofskiftet:

Jeg har hørt, at hvis man ligger i et mindre energiunderskud over en længere periode, vil stofskiftet tilpasse sig dette energiindtag, så man ikke kan tabe sig længere efter et stykke tid. Hvis dette er sandt, hvad vil der så ske, hvis man begynder at spise det, der svarer til ens oprindelige ligevægtsindtag igen, og man ser bort fra fedt- og muskeltab? Vil man så tage på eller vil stofskiftet så igen tilpasse sig, og i så fald - hvor lang tid vil det tage?

Håber på, at I kan svare på mit spørgsmål, for det er noget, jeg virkelig undrer mig over. :blink:

Nu er det jo først og fremmest kropstørrelsen og aktivitetsniveauet der dikteret energiforbruget (og dermed stofskiftet)

Så når man skærer ned i energiindtaget vil man tabe sig og dermed vil vil energibehovet være mindre og med tiden vil der indtræde en ny ligevægt imellem indtag og forbrug, på samme måde som der ville gøre hvis man begyndte at indtage mere energi. Hvis man er i virkeligt stort energiunderskud, vil det begynde at påvirke andet end kropsstørrelsen, idet man vil begynde at blive mere træt, så aktivitetsniveauet daler og dermed energiforbruget.

Mange går rundt og tror og de har "lavt eller højt stofskifte", mens de i virkeligheden bare har en appitetregulering der ikke stemmer overens med deres kropsbillede. kropsstørrelseog aktivitetsniveau forklarer langt størstedelen af vores energiforbrug og selvom spekulationer i andre ting ikke generelt set er ligegyldige, så er de det 99% af tiden.

I det konkrete eksempel du skitserer ville man vende tilbage til den samme vægt, eller en der var højere, sandsynligvis. Men forklaringen ligger på en eventuel højere vægt lægger ikke hos "stofskifte", men typisk i at vægtændringer uden fysisk aktivitet og specielt hurtige vægtændringer har en tendens til at give mere fedt og minre muskel, hvilket igen er dårligt for appetitregulering og metabolisme som sådan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share