Løb på bare fødder


Sylle
 Share

Recommended Posts

Ham Barefoot Ted er ikke den bedste reklame for tempo når vi taler løb på bare fødder - i hvert fald ikke på den lange distance. Han løb maraton i København i søndags - naturligvis på bare fødder - men kom luntende langt efter 4.30 timers ballonen.

Link to comment
Share on other sites

Ham Barefoot Ted er ikke den bedste reklame for tempo når vi taler løb på bare fødder - i hvert fald ikke på den lange distance. Han løb maraton i København i søndags - naturligvis på bare fødder - men kom luntende langt efter 4.30 timers ballonen.

Ted løber ikke for konkurrencens skyld, men fordi han elsker at løbe. Hans facebookprofil siger at han selv var godt tilfreds og i øvrigt ikke på noget tidspunkt havde løbet mere en 15 miles (ca 24 km) om ugen i år. Manden er i øvrigt 46 år gammel og hans PR er vist på ca 3 timer og 15min (på bare fødder).

En gang i halvfemserne skulle en af kenyanerne i øvrigt ha løbet copenhagen på bare fødder, på en væsentlig hurtigere tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har taget to meget små løbeture i mine FiveFingers Speed, selv om jeg egentlig – ikke overraskende – dyrker cykeltræning. Tidligere har jeg løbet meget, men har sat det i bero på grund af en ankel, der driller. Det er af ren nysgerrighed, at jeg har fået et par FiveFingers, og jeg kan tilføje til ovenstående, at man også kan risikere at få megaømme lægge, fordi "affjedringen" ligger i underbenet.

Lægmusklen er – så vidt jeg husker – hæftet tre steder. Det er derfor kun en del af lægmusklen, man strækker, når man "vælter muren" med strakte ben. Hvis man laver samme strækøvelse med bøjede knæ, så får man fat i den indre del af lægmusklen. Og det er præcis den, der bliver virkelig DOMS-ramt, når man helt uden løbetræning kaster sig ud i en tur iført et par FiveFingers.

...snippe...

Ah.. Ja det forklarer (logisk nok) de ret ømme lægge jeg har fik efter første tur (selvom jeg ikke er helt utrænet)

De kom da også igen anden gang - omend noget mildere.

Kan man forebygge?

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Ah.. Ja det forklarer (logisk nok) de ret ømme lægge jeg har fik efter første tur (selvom jeg ikke er helt utrænet)

De kom da også igen anden gang - omend noget mildere.

Kan man forebygge?

Hvis du laver strækøvelsen, hvor du "vælter muren", men gør det med bøjede knæ, så får du fat i præcis den muskel, det drejer sig om. Og når man lige mærker efter, så er det ret tydeligt, at det er den, der tager af fra affjederingen nede i selve foden.

Jeg tror den eneste forebyggelse er at bygge træningen meget langsomt op, så musklerne får en chance for at vænne sig til det nye løbemønster. Suppleret af ovennævnte strækøvelse, selv om jeg ikke ved, hvor stor en forskel strækøvelser egentlig gør.

Luksusforebyggelsen er at snuppe et par omgange massage af benene, men det koster lidt mere end strækøvelser :cool:

Edited by Cykologen
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Guest lene123

Thanks for such a nice reply, in fact this is what I was about to write in there anyways, thanks for it.

net træning

And why this argument can not be used? Our biology is largely unchanged since, so far as I know?

Primitive man has namely hunted for food, and it must be assumed that they ran / walked a whole lot more than even the hardcore runs in Denmark today. Places where the races, you're right in not on asphalt, but what about the stone surface and frozen winters? Furthermore, I know several, like so many others who have been damaged by running into the forest, the forest as a prehistoric man most likely spent most of their hunting time in WITHOUT shoes.

[/ Quote]

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige skiftet til et par KSOer fra Vibram. Jeg fik tidligere smerter i vristen ved at løbe i sko - så slemt, at jeg tog en uges pause uden det hjalp særligt meget. Men det har jeg ihvertfald ikke haft siden jeg begyndte på at løbe i KSOerne. Lige for tiden løber jeg rundt om søerne i København, som kan minde lidt om en sti, men det er stadig meget jævnt ift. f.eks. et skovområde. Men jeg er sikker på, at det har hjulpet at droppet skoene frem for mine fivefingers. Jeg ville ikke turde barfodsløb nogen steder pga. folk simpelthen er nogle svin og smider hvad som helst ud på vejene.

Læggene var meget ømme og nærmest spændte den første gang, men jeg har bare forlænget strækningsperioden mellem hvert stræk til omkring 30-60 sekunder - og nu er der stort ikke stort set ikke nogen hindrende form for ømhed efter løb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share