Hvordan kommer jeg igang?


Selle
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg vil igang med at styrketræne, men jeg er helt grøn inden for området, så jeg søger lidt hjælp til hvordan jeg griber det an.

Jeg er 21 år gammel, 183cm høj og vejer 70kg. Jeg har indtil for ca. 2 år siden, været overvægtig. Min vægt var på sit højeste oppe på 90kg. Jeg fik nok - og lagde min livsstil totalt om.

Jeg er lykkelig over at jeg ikke har de fjerneste problemer med at holde vægten. Jeg løbetræner ca. 3 gange i ugen, og min kost er sund og varieret.

MEN - jeg er mildest talt blevet temmelig spinkel og "ranglet" at se på, efter vægttabet. Jeg vil derfor igang med at styrketræne! Mit mål med det, er ikke at komme til at ligne en anden Mr. Olympia, men at blive lidt mere robust og markeret, samt at blive lidt mindre ranglet og spinkel at se på.

Jeg har adgang til et træningscenter, men jeg har ikke nogen idé om hvordan jeg skal gribe det her an. Derfor ville jeg være super glad for at få lidt hjælp af jer :smile: Hvordan kommer jeg igang? Skal jeg ændre noget på min kost?

På forhånd mange tak for hjælpen! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Pas på for når du er i gang vil det "sikkert" ændre din mening om styrketræning/bodybuilding.

Det bedste er at begynde et sted, men hvor lang tid det tager at komme videre fra det punkt er begrundet på hvor dit første sted var og hvad du vil, psykologisk set ;-D

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Hvis din kost er god og varieret, hvor du får godt med proteiner til hver måltid og du spiser 6 gange om dagen, så behøver du ikke lægge din kost om.

Din kost skulle gerne bestå af 6 måltider, så dine muskler har noget at tage af hele tiden, så det de kan opbygges optimalt. Derudover kan du altid tage ksottilskud, proteinpulver, fiskeolie, etc.

Når du siger, du er helt ny, vil jeg foreslå du kører et fullbody program, dvs. du træner hele kroppen på en gang.

Hvilke øvelser du skal have i dit program er svært at vurdere, men det vil nok være en god idé at inddrage bench press og squat (eller lunges). Antal reps kan være 3x12, 3x10 eller 3x8 til at opbygge nogle muskler i starten og senere hen kan du kører 5x5 fx.

Du kan tjekke på diverse hjemmesider og også her på MOL's hvilke øvelser, der træner hvad. Det er altid en god hjælp.

Held og lykke :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share