Fedtforbrænding 101


MultiCoach
 Share

Recommended Posts

Jeg har i forbindelse med mit idrætsstudie udarbejdet en rapport, hvor jeg har belyst fedtmetabolismen under arbejde. Mere præcist så har jeg set på hvilke faktorer der influerer på fedtoxidationens størrelse under arbejde samt hvad der er med til at regulere fedtoxidationen.

Min konklusion er:

1) Arbejdsintensiteten er nok den vigtigste parameter der bestemmer fedtoxidationens størrelse.

2) For ”almindelige” mennesker der træner 3-4 timer efter et måltid bliver fedtoxidationen meget begrænset allerede ved relativt lave arbejdsintensiteter (ca. 60% af VO2max).

3) Træningstilstanden ændrer ikke på den relative fordeling mellem oxidationen af fedt og kulhydrat ved en given relativ arbejdsintensitet. Trænede personer har dog en højere absolut fedtoxidation pga. højere total energiomsætning.

4) Fedtoxidationen stiger i relation til arbejdstiden.

5) Diæten kan til en hvis grad påvirke fedtoxidationen. En fedtrig diæt giver en større fedtoxidation!

6) Der findes flere potentielle reguleringsmekanismer, men hvad der helt nøjagtigt regulerer fedtoxidationen under arbejde er fortsat uvist.

Som det er blevet debatteret mange gange før på MOL, så kan det - i mine øjne - ikke betale sig at tænke på ”fedtforbrænding” under træning – heller ikke selvom man træner for at tabe sig. Når arbejdsintensiteten når et niveau der kan give træningseffekt i form af konditionsforbedring og hvor forbrændingen begynder at ”batte” i det samlede kalorieregnskab så er fedtoxidationen i de fleste tilfælde alligevel reduceret til et minimum (10-30% af det totale energiforbrug).

Træningen bør derfor tilrettelægges ud fra, at den skal give størst mulige træningsforbedring (kondition, styrke m.m.) frem for at give den størst mulige fedtoxidation. Dette – tror jeg – vil på sigt give det bedste resultat mht. vægttab.

Hvis der er nogen der er interesseret i fedtmetabolisme og som kunne tænke sig at studere emnet nærmere vil jeg gerne e-maile en kopi af rapporten (det er et word-dokument – 30 sider). Kort fortalt er rapporten en opsummering af de væsentligste resultater fra studier indenfor området samt min fortolkning/konklusion af disse. For at få noget ud af at læse rapporten vil jeg dog anbefale, at du teoretisk (fysiologisk/biokemisk) har kendskab til processerne omkring lipolyse og optag/omsætning i skeletmuskulaturen. Hvis du vil have en kopi så send en e-mail til følgende adresse: [email protected]

Link to comment
Share on other sites

Og så er mit speciale endelig ved at være på plads.......

Som det ser ud lige nu er formålet:

At undersøge og sammenligne veltrænede, utrænede og overvægtige kvinder (og mænd) mhp at klarlægge:

1) Ved hvilken arbejdsintensitet peak rate for fedt oxidationen forekommer under en progressiv cykeltest.

2) Om fraktionen af fedtoxidation i forhold til den totale substratoxidation er forskellig ved peak rate fedtoxidation.

3) Mulig sammenhæng mellem peak rate for fedt oxidationen og forskellige muskulære parametre (IMTG, HSL, LPL, CPT-1, fibertypefordeling, kapillærtæthed m.m.).

Det er faktisk noget som ikke er særligt velundersøgt, så måske jeg finder frem til nogle interessante korrelationer :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share