Sammenhæng mellem vo2 max og blodtryk


lars1977
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har prøvet at søge på nettet for en sådan "rimelig dækkende, men dog forståelig for lægfolk"-forklaring af, hvorledes en forbedring af vo2 max kan føre til et lavere blodtryk, og hvornår det ikke gør. Men jeg synes mest jeg rammer den stor mur af sider, hvor der står et par keywords om gevinsterne ved intervaltræning o.l. men ikke rigtig andet. Måske bruger jeg de forkerte søgeord.

Hvis nogen her har et link, eller en reference til en bog jeg kan købe eller låne på biblioteket, ville det være meget værdsat. i skal ikke begynde at forklare det selv, så vigtigt er det ikke.

Hilsner

Lars

Edited by lars1977
Link to comment
Share on other sites

Der er ikke nogen direkte relation mellem blodtryk og VO2Max. Typisk vil mennesker med meget høj kondition have blodtryk i den lave ende, men sammenhængen er dog ikke simpel og ligefrem på nogen måde.

Mvh Andreas

Tak for svaret, Andreas. Der er nu så vidt jeg kan se en del studier, der viser en mindre (omkring 5mm Hg plus minus det løse, så vidt jeg husker) men dog signifikant reduktion i blodtrykket noget tid efter påbegyndelse af konditionstræning/forbedring af VO2max? Det var den sammenhæng jeg tænkte på. Men det er måske også diskutabelt om den sammenhæng eksisterer?

Edited by lars1977
Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret, Andreas. Der er nu så vidt jeg kan se en del studier, der viser en mindre (omkring 5mm Hg plus minus det løse, så vidt jeg husker) men dog signifikant reduktion i blodtrykket noget tid efter påbegyndelse af konditionstræning/forbedring af VO2max? Det var den sammenhæng jeg tænkte på. Men det er måske også diskutabelt om den sammenhæng eksisterer?

Jeg mener det er bevist flere gange, at generel kredsløbstræning har en positiv virkning på forhøjet blodtryk. Det sjove er bare at det er moderat intensitet der er bedst mod forhøjet blodtryk, og høj intensitet er bedst til VO2max træning.

Kilde netdoktor: http://www.netdoktor.dk/sport/motion_og_sundhed/motion_blodtryk.htm

Så uden at være ekspert, er jeg enig med Andreas i at der ikke umiddelbart er den store sammenhæng mellem den maximale iltoptagelse og blodtrykket.

Link to comment
Share on other sites

Som du er inde på ses der generelt et mindre fald i det systoliske blodtryk, som følge af en forbedring af VO2Maks. Dette er dog kun generelt og gælder ikke for alle! Hvorvidt det er forbedringen af VO2maks der er årsagen, eller evt blot den forøgede aktivitet eller andet der er årsagen, vides mig bekendt ikke, men som det blev sagt af venaN, er det ikke den mest effektive VO2maks træning, der sænker blodtrykket mest.

Hvorfor i øvrigt interessen for dette emne?

Link to comment
Share on other sites

Som du er inde på ses der generelt et mindre fald i det systoliske blodtryk, som følge af en forbedring af VO2Maks. Dette er dog kun generelt og gælder ikke for alle! Hvorvidt det er forbedringen af VO2maks der er årsagen, eller evt blot den forøgede aktivitet eller andet der er årsagen, vides mig bekendt ikke, men som det blev sagt af venaN, er det ikke den mest effektive VO2maks træning, der sænker blodtrykket mest.

Hvorfor i øvrigt interessen for dette emne?

Ja, du har ret; jeg skulle bare have skrevet konditiontræning og ikke VO2max. Det er effekten af konditionstræning på blodtrykket jeg er interesseret i, og ikke effekten af af VO2max på blodtrykket specifikt.

Og du har også ret i at faldet ikke ses for alle. Blandt andet ikke for mig selv, og deraf også min interesse for emnet. Jeg har haft for højt blodtryk i lidt over et år, eller rettere sagt, har jeg vidst at jeg har for højt blodtryk i et års tid, og jeg har haft en lidt naiv idé om at konditionstræning kunne hjælpe på mit blodtryk, men efter at have læst noget mere om det de sidste par dage er det gået op for mig, at den potentielle gavnlige effekt af motion for hjerte- og blodomløb både var en del mindre og også noget mere tvivlsom end jeg havde troet.

Tak for hjælpen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share