Opretholdelse af muskelmasse under vægttab?


Jejes
 Share

Recommended Posts

Som overskriften siger så søger jeg ganske enkelt svar på, om det er muligt ikke at miste muskelmasse under vægttab?

Hvis ja, hvordan - eller hvor meget skal man cirka træne for at opretholde ens muskelmasse?

Jeg har i et prs tid styrketrænet 3-4 gange om ugen, og nu har jeg så besluttet, at inden jeg fortsætter med min træning, så vil jeg smide et par kilo (ca. 5-6 kilo) og forbedre min kondition markant. Men jeg ser ikke gerne at dette får en negativ virkning på den muskelmasse jeg indtil nu har oparbejdet.

Når jeg nu begynder på mit vægttab, vil min krop ikke få den mængde proteiner og kulhydrater som den gør i dag, hvorfor jeg er i tvivl ang. hvordan jeg skal træner for ikke at miste muskelmasse under mit vægttab.

Mvh

Jesper

Link to comment
Share on other sites

Sørg for at få masser af protein (2g per kilo kropsvægt) og lav hyppig, hård og tung styrketræning. Det er den eneste farbare vaj til, at minimere tab af muskelmasse under vægttab.

Tak for dit svar :)

2g protein pr. kilo - det er vel pr. dag?

Altså 160g pr. dag, ved en vægt på 80 kilo.

Link to comment
Share on other sites

Med tung styrketræning mener du så mindre end 5 reps?

Jeg mener jo at for at vedligeholde mest mulig muskelmasse bør man ligge på det antal reps der stimulerer muskelvækst bedst, og det er nærmere ved 6-15 gentagelser, selvfølgelig individuelt.

Link to comment
Share on other sites

I "gamle" dage hed dogmet, at man skulle tage flere reps når man cuttede, typisk 12-20 reps.

Nu til dags er de typiske anbefalinger, at man ligger på ca. 5-12 reps. Idéen bag er, at når kroppen er i energiunderskud, så vil den tage energien derfra, hvor kroppen har mindst brug for den. Hvis man ikke løfter tunge vægte, så kan kroppen derfor risikere at tro, at det er "ok", at tilføre energi ved at nedbryde muskelmasse, som man ikke har brug for.

Hvis kroppen derimod gøres opmærksom på at man altså har behov for al den muskelmasse man har, netop ved at løfte tunge vægte, så vil den have mindre udpræget tendens til at trække energi ved muskelnedbrydning.

Nogle går endda såvidt, med baggrund i ovenstående argumentation, at anbefale færre reps / tungere vægte under cut end ellers.

Jeg tror selv at det vigtigste er ikke, at benytte færre reps end man gjorde i opbygningsfasen

Om det så er 5x5, 4x8 el 3x10 er måske mindre vigtigt, men ligesom det for mange virker godt at løfte tungt (eks. 5x5) i de store basisøvelser i opbygningsfasen, så virker det også til at bevare muskelmassen under cut. Man vil naturligvis typisk kombinere med lidt flere reps i iso-øvelserne.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for dine svar turb - det er perfekt!

Ang. selve vægttabet - så gælder det selvfølgelig om ikke at tabe/forbrænde alt for meget af gangen. Men har det indflydelse om man har et kalorie underskud via den daglige kost eller om man forbrænder kalorierne via cardio træning?

Regner med et underskud på 300-500 kalorier pr. dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu løbetræner jeg ca. 5 gange om ugen, a 30-40 min. varighed hver gang. Spiser også meget protein, mest i form af proteinshakes. Mit daglige energi indtag varierer fra 1100-1400 kcal dagligt. Ca. 1-2 gange om ugen øger jeg indtaget til ca. 2500-3000 kcal, for at booste forbrændingen.

Mit spørgsmål er så.. Bliver der tæret mest på muskelmassen ELLER fedtdepoterne under denne kur? Jeg holder jo egentlig musklerne ved lige, i form af løb. Og jeg indtager en masse protein..

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for dine svar turb - det er perfekt!

Ang. selve vægttabet - så gælder det selvfølgelig om ikke at tabe/forbrænde alt for meget af gangen. Men har det indflydelse om man har et kalorie underskud via den daglige kost eller om man forbrænder kalorierne via cardio træning?

Regner med et underskud på 300-500 kalorier pr. dag.

Principielt er det ikke vigtigt om vægttabet kommer fra færre kcal eller et højere aktivitetsniveau..

Dog skal det siges at faktorer som restitution og forbedret kondition naturligvis bør tælle med i overvejelserne.

Det er dog de færreste der har mulighed for at styrketræne 1½ time + 1 times cardio træning om dagen, hvorfor det ofte bliver en kombination af nedsat indtag i form af kcal og øget aktivitetsniveau.

Personligt vil jeg helst hæve aktivitetsniveauet frem for at spise mindre, men det er mere fordi jeg ikke bryder mig om at være sulten... :tongue:

Prøv dig frem, kroppen skal nok sige fra hvis det er...

Link to comment
Share on other sites

hvorfor taber man muskler når man sætter energi indtaget ned?

jeg taber pt mange kg (10kg på 3 uger) pga jeg har lavet min kost om. spiser sund morgenmad, frugt og grønt i løbet af dagen og noget kød med grøntsager til aften. masser vand, lidt skummetmælk og et par kopper kaffe.

sådan går min dag.

kan jeg risikere at det jeg taber kun er muskler?? er en del slankere end for 3 uger siden.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor taber man muskler når man sætter energi indtaget ned?

jeg taber pt mange kg (10kg på 3 uger) pga jeg har lavet min kost om. spiser sund morgenmad, frugt og grønt i løbet af dagen og noget kød med grøntsager til aften. masser vand, lidt skummetmælk og et par kopper kaffe.

sådan går min dag.

kan jeg risikere at det jeg taber kun er muskler?? er en del slankere end for 3 uger siden.

Kroppen skal bruge energi for at opretholde den masse man har (både fedt og muskler). Skærer man ned i den energi man tilfører kroppen, vil det ganske naturligt være sværere at opretholde den masse man har, da der nu er mindre energi til samme masse.

Er man i såkaldt energi underskud vil man tabe sig. Hvis man samtidig ikke styrketræner, vil kroppen tro at du ikke har brug for musklerne, og begynde at tære energi fra disse, for at opveje for det energiunderskud du er i.

Du vil i ovenstående tilfælde naturligvis ikke kun tabe muskelmasse, der vil også ryge fedt. I hvilket forhold det er ved jeg desværre ikke noget om. Men hvis du vil minimere dit muskeltab mest muligt SKAL du styrketræne regelmæssigt mens du er i energiunderskud.

En tommelfingerregel for hvor meget man 'må' tabe sig i løbet af en uge, er ½ kg. Dette skal dog tages i betragtning af hvor overvægtig man er. Er man meget overvægtig, gør det ikke så meget om det er 1-2 kg om ugen. Men ellers vil jeg anbefale at man ikke taber mere end ½ kg om ugen, og samtidig sørger for at styrketræne.

Link to comment
Share on other sites

Kroppen skal bruge energi for at opretholde den masse man har (både fedt og muskler). Skærer man ned i den energi man tilfører kroppen, vil det ganske naturligt være sværere at opretholde den masse man har, da der nu er mindre energi til samme masse.

Er man i såkaldt energi underskud vil man tabe sig. Hvis man samtidig ikke styrketræner, vil kroppen tro at du ikke har brug for musklerne, og begynde at tære energi fra disse, for at opveje for det energiunderskud du er i.

Du vil i ovenstående tilfælde naturligvis ikke kun tabe muskelmasse, der vil også ryge fedt. I hvilket forhold det er ved jeg desværre ikke noget om. Men hvis du vil minimere dit muskeltab mest muligt SKAL du styrketræne regelmæssigt mens du er i energiunderskud.

En tommelfingerregel for hvor meget man 'må' tabe sig i løbet af en uge, er ½ kg. Dette skal dog tages i betragtning af hvor overvægtig man er. Er man meget overvægtig, gør det ikke så meget om det er 1-2 kg om ugen. Men ellers vil jeg anbefale at man ikke taber mere end ½ kg om ugen, og samtidig sørger for at styrketræne.

Jeg startede med en 7dages suppekur for at kickstarte mig selv. Der tabte jeg ca 4,5 kg. siden da har jeg ca smidt 5 mere. desværre alle sammen på brystet, hagen og benene. Mangler at smide nogle kg på maven.

Jeg går ikke i fitness center. Løber en tur en gang i mellem plus jeg laver armbøjninger og maverulninger 4-5 gange i ugen.

Desuden kan jeg gå lide gå ture osv.

Link to comment
Share on other sites

Nu løbetræner jeg ca. 5 gange om ugen, a 30-40 min. varighed hver gang. Spiser også meget protein, mest i form af proteinshakes. Mit daglige energi indtag varierer fra 1100-1400 kcal dagligt. Ca. 1-2 gange om ugen øger jeg indtaget til ca. 2500-3000 kcal, for at booste forbrændingen.

Mit spørgsmål er så.. Bliver der tæret mest på muskelmassen ELLER fedtdepoterne under denne kur? Jeg holder jo egentlig musklerne ved lige, i form af løb. Og jeg indtager en masse protein..

Lidt afhængig af hvor meget muskler og fedt du har på kroppen, vil du miste mere af det ene eller andet. Har du en stor muskelmasse og lav fedtmasse er typisk svært, tenderende til det umulige at smide fedt fedt uden at der ryger en smule fedtfri masse. Desværre synes noget lign. et gælde når man vil øge muskelmassen. Løb uden styrketræning, vil næppe vedligeholde andet end den mængde muskler der skal til for at kunne løbe. Dit høje proteinindtag bør dog minimere et evt. muskeltab.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share