Ens insulinfølsomhed


Martin G
 Share

Recommended Posts

Ja, et meget simpelt spørgsmål, der måske kræver et mere komplekst svar:

Kan man teste sin insulinfølsomhed selv, og/eller findes der indikatorer for høj/lav insulinfølsomhed, som man teoretisk set vil kunne bruge til at "teste" sig selv med? :smile:

Det simple svar er: Tag til lægen. Men gider ikke vente 4 uger for at få testet noget, der ikke lader til at fungere dårligt for at få stillet min nysgerrighed og samtidig muligvis spilde min læges tid.

Edited by Martin G
Link to comment
Share on other sites

Du kan teste hvor godt du tolererer glukose og derved indirekte/delvist din insulin følsomhed. Men f.eks. at teste den perifere insulin følsomhed ved at injicere insulin intravenøst er nok ikke den bedste ide.

Du kan lave en såkaldt oral glukose tolerance test -også kaldet OGTT. Det foregår ved at du indtager en given mængde glukose blandet i vand (kan ikke huske præcise forhold der bruges i mennesker, men kan evt slå det op hvis du ikke selv kan finde det online - tror det er i omegnen af 75gram i 1 liter vand).

Det kræver desuden at du har et apparat til rådighed til at måle blodsukker, samt nogle strips til dit "glucometer". Begge dele kan købes for menneske penge :)

Testen foregår således at du efter 1 nats faste, måler dit blodsukker, herefter indtages glukoseblanding og du måler igen dit blodsukker løbende de næste 2-3 timer (ex. 30, 45, 60, 120, 180 min) ved fuldstændig inaktivitet. Herefter kan du lave en kurve over udviklingen og sammenligne tidspunkter med normalværdier og/eller bruge arealet under kurven (AUC) til selvsamme.

Der vil selvfølgelig være en række faktorer der indvirker på optagelsen -og bortfjernelsen af glukosen, heriblandt vil insulin følsomheden indgå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Findes der en 'værdi' der hedder/angiver insulinfølsomhed (eller noget ligende), eller bruges udtrykket mere kvalitativt?

Vil tro at insulinudskillelse/blodsukkersænkning kan bruges, det er dog stadig svært at lave sammenligninger mennesker imellem.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

insulinfølsomhed er en betegnelse der bruges alt for ukritisk, i min øjne. Det, der er interressant er jo forholdet mellem musklernes insulinfølsomhed og fedtvævets.

Det er iøvrigt fortsat værd at bemærke at der ikke er evidens for at folk med højere eller lavere insulinfølsomhed bedst tåler kulhydrater. Det skulle ikke undre mig om en sådan forskel findes, men det er ikke noget der er tilfredsstillende belyst, så vidt jeg lige ved

Link to comment
Share on other sites

insulinfølsomhed er en betegnelse der bruges alt for ukritisk, i min øjne. Det, der er interressant er jo forholdet mellem musklernes insulinfølsomhed og fedtvævets.

Det er iøvrigt fortsat værd at bemærke at der ikke er evidens for at folk med højere eller lavere insulinfølsomhed bedst tåler kulhydrater. Det skulle ikke undre mig om en sådan forskel findes, men det er ikke noget der er tilfredsstillende belyst, så vidt jeg lige ved

Fint med lidt perspektivering på emnet. Er det derfor komplet meningsløst vs. ens sundhed at forsøge at bestemme insulinfølsomheden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share