Hvordan laver man havregryn?


ibroken
 Share

Recommended Posts

Har lige købt Solgryn fra bilka, den store kasse. Her i morges skulle jeg lave det med mælk og lidt smag (fik at vide kanelsmag er godt). Så jeg tager en okay stor tallerken, fylder op med mælk og havregryn også lidt kanelsmag i toppen. Så ind i mikroovnen i 3-4 min. Så den færdig. Det ser ulækkert ud og smager ulækkert. Skulle til at brække mig.

Ved godt jeg gør et eller andet forkert. Det var forresten skummetmælk.

Hvordan laver jeg det? Og med hvilken smag?

Tak på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

1 deciliter havregryn

2,5 deciliter vand/mælk

Lidt salt

Koges i en gryde indtil det er blevet til grød. Tilsæt smag (bær, ingefær, kanel, sukker, honning, whatever).

Havregrød SER ulækkert ud og smager klamt, især hvis der er kanel i. Væn dig til det

Link to comment
Share on other sites

1 kop vand eller mælk

½ kop gryn

lidt salt

I mikroen ét minut af gangen på fuld spade og rør lidt rundt, indtil det er færdig. Tiden kan variere en del.

Når du har skudt dig ind på den samlede tid kan du nøjes med at dele det i to gange.

Jeg putter mælken på bagefter, men sådan er vi forskellige. :smile:

Når denne basisopskrift virker kan du jo eksperimentere lidt mere med smag, kanel osv.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Havregrød SER ulækkert ud og smager klamt, især hvis der er kanel i. Væn dig til det

Stærkt uenig - hvis man ellers laver det rigtigt smager det skide godt.

Prøv den her opskridt:

60 gram gryn

200 ml æggehvide

200-250 ml vand

SØD

3 min i mikrovonen på fuld knald - røre rundt

1 min yderligere. Kanel efter behov tilføjes og røres i.

1. min yderligere.

Herefter kan du smide frosne bær i og lade dem tø op i den varme grød. Smager lækkert.

Link to comment
Share on other sites

Findes de her frosne bær i pakker eller..?

Synes blandingen lyder godt med æggehvider osv.

Men hvordan blander du æggehvider ned i det? Maser man dem ihjel først eller hva?

Ja, dem kan du købe i poser.

Maser dem ihjel? Det er æggehvider? Du putter dem ned i en skål med dine gryn og det samme med vand og rører det rundt sammen med en passende mængde SØD. Det er ret ligetil.

Link to comment
Share on other sites

Kogte æg, er hvad der er tale om, ikk?

Nej, flydende æggehvide. Og det smager IMO af lort i havregrød. Men sådan er vi jo så forskellige. :D

Jeg foretrækker at lave den plain med noget mælk eller med noget kakao- eller proteinpulver og sødemiddel.

Link to comment
Share on other sites

Vent lidt... Så jeg kan godt blande mit proteinpulver ned i?

Det lyder sgu fedt nok. Chokolade smag i havregryn :)

ved ikke hvorfor jeg troede det var kogte æg. Måske fordi det er hvad jeg er mest vant til at spise...

Link to comment
Share on other sites

Tja... klarede godt nok the basics. Det blev lavet ordentligt, men jeg kan ikke klare smagen. Jeg prøvede med smag fra proteinpulver, men det er noget nasty shit.

I har vel ikke nogle alternative til havregryn? Jeg er vant til cheerios :p

Link to comment
Share on other sites

Tja... klarede godt nok the basics. Det blev lavet ordentligt, men jeg kan ikke klare smagen. Jeg prøvede med smag fra proteinpulver, men det er noget nasty shit.

I har vel ikke nogle alternative til havregryn? Jeg er vant til cheerios :p

Jeg kan bedre li' havregryn rå med kold mælk, rosiner og nødder.

Ellers kan du tage nogle råd fra ham her:

Link to comment
Share on other sites

Tja... klarede godt nok the basics. Det blev lavet ordentligt, men jeg kan ikke klare smagen. Jeg prøvede med smag fra proteinpulver, men det er noget nasty shit.

I har vel ikke nogle alternative til havregryn? Jeg er vant til cheerios :p

Du er sart. :smile:

Prøv både varianten i mikroovn og alm gryde. Det kan godt tænkes at grydeversionen smager bedre.

Link to comment
Share on other sites

Havregrød SER ulækkert ud og smager klamt, især hvis der er kanel i. Væn dig til det

Nu har jeg ikke spist havregrød siden min mor lavede det til mig som lille, men det smager sgu da hamrende godt, specielt med kanel(sukker)!

Hvordan laver man havregryn?

Put havregryn i en skål.

Put mælk på.

Put sukker/rosiner på.

Spis.

?

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen af jer, der faktisk svarer på hans spørgsmål(jvf. overskriften).

Man laver havregryn ved at valse hel havre.

Dagens visdomsord. :bigsmile:

Jeg vil også foreslå dig at få det til at fungere back to basic. Prøv at eksperimentere med gryde/mikroovn, tør/fugtig (jo mere vand, jo fugtigere), mere/mindre salt, mælk/proteinpulver/æggehvide/sødemiddel/kanel/vand som ekstra ingrediens. Og sidst men ikke mindst toppings: Frugt, nødder, rosiner - whatever you prefer. Havregrød skal fungere (og det gør det også!).

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sart...!(...) Har I noget alternativt til havregrød?

Ja prøv øllebrød, min 1½ år gamle datters morgenmad er:

Opblød et rugbrød i vand natten over.

Kog det ved svag varme i et par timer under hyppig omrørring

Fryses ned og mikrovarmes efter behov.

intet tilbehør - bare ned med det:-)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sart...!

Tager sgu hen og køber al slags frugt osv, også prøver jeg igen i morgen!

Men for en sikkerhedskyld... Har I noget alternativt til havregrød?

Spiser du det til morgenmad? Efter jeg droppede havregrynene til fordel for æg skete der magiske ting med mit energiniveau og min fedtprocent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share