Le Mans 2010


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Så skal vi til det igen.

Jeg plejer at lave en officiel Le Mans tråd hvert år. I år er den - utilsigtet - noget kort og forsinket.

Det skyldes to forhold i) at jeg har haft travlt med alt muligt det sidste lange stykke tid og ii) at jeg ærligt havde fået ind i hovedet det først var næste weekend løbet var.

Men her er tråden i hvert fald. Så ser vi om der bliver tid til analyser mm.

Link to comment
Share on other sites

Sædvanlige battle mellem Audi og Peugeot er i vente.

Regelændringer 2010:

Efter planen var 2010 et stille år med regelændringer, mens 2011 skulle blive langt mere omfattende. Grundet såvel et grundlæggende ønske i ACO om at holde udgifterne nede i Le Mans som at finanskrisen også kan mærkes for teams tilmeldt Le Mans, så ser det ud til at 2011 nok også bliver et stille år.

2010 er i hvert fald et stille år. Udover nogen række helt små ændringer, så er den nok mest vigtige ændring at i LMP1 har diesel-slæderne blevet givet lidt handicap (air restrictor formindsket med 2,1 % og vægt skal være 930 kg) mens benzin-slæderne gives lidt fordel (air restrictor øges med 5 % og vægt 900 kg).

Det er dog så små ændringer at dieselslæderne igen vil være altdominerende.

Udover ovenstående er der skåret ned på testdagene i Le Mans (igen for at holde omkostningerne nede og konkurrencen oppe). Dette har reelt betydet at alle teams har måtte bruge kvalifikationsdagene til egentlig tests og ikke bare at sætte bilerne op til at køre hurtigt.

Anden vigtige ændring er at der kun må arbejde 2 personer på bilen i pit. Det betyder at dækskifte vil tage længere tid, hvorfor at spare på dækkene (3 stints er et krav i år, hvis man vil ligge fremme i sin klasse) vil være i super fokus. Det er således meget realistisk at forvente, at man vil se en skarp balance mellem at køre hurtigt (naturligvis) og så holde liv i dækkene så de kan klare 3 stints. Det er jo ikke så spændende at køre de andre helt bagud på 2 stints og så i 3. stint have brugt dækkene så meget, at man taber 4 sek pr. runde.

LMP1:

Næsten hele LMP1 feltet ligner sidste års felt. Og dynamikken er den samme. Audi og Peugeot kører om den samlede sejr og Lola Aston Martin bliver bedste benzinslæde.

Kampen mellem Audi og Peugeot bliver knivskarp. Trods lidt handicap siden sidste år, så viste begge biler at de har skåret +2 sekunder af bedste tid fra sidste år.

Q1: Første kvalifikation blev der, hvor mange satte deres bedste tid. Tingene var lidt bekymrende for Audi. Peugeot nærmede sig med 3.19,711 sig banerekorden og Audi halsede +4 sekunder efter. Audi virkede dog rolig idet deres plan var systematisk at teste forskellige setups og løbende over onsdag-torsdag forbedre sig.

Q2: Anden kvalifikation blev præget af, at da tiden nærmede sig for, hvornår alle teams gik efter bedste tider, så faldt der let regn. Så først det sidste kvarter kom tiderne dernedaf. Peugoet nåede næsten ned på tiderne fra Q1, mens Audi forbedre sig +2 sek. Forspringet fra Peugeot til Audi er således nu kun lige omkring 2 sek.

Som tendensen har været de sidste 5 år så har man kunnet udlede mindre og mindre af kvalifikationstiderne. Audi kører altid deres helt eget kvalifikations-race, hvor man undertiden overhovedet ikke kan aflæse af tider, at det er kvalifikation. Og omvendt så ved man aldrig hvor meget Peugeot bevidst holder igen.

Min bedste vurdering er, at Peugeot faktisk holdt lidt igen (uha de er hurtige), mens Audi 100 % kørte efter race setup (hvorfor de nødvendigvis var lidt langsommere). Begge biler er således voldsomt hurtige.

Hvem vinder? Dækslitage vil i år være i centrum. Og vurderet ud fra historien, så er Audi mere skånsom ved deres dæk. Det er således meget muligt, at Peugeot over mange omgange vil være hurtigere i ren flat out race speed, mens Audi omvendt over mange omgange vil være hurtigere fordi deres dæk er blevet bedre bevaret. Eller omvendt, at Peugeot med vilje kører lidt langsommere for at holde på dækkene over alle 3 stints.

Aston Martin: Suveræn i benzinklassen. Kun 7 sek efter Peugeot. Dog stadig alt for mange stabile dieselslæder foran (7 stks faktisk) til at Aston Martin har en chance for samlet sejr.

LMP2:

Som sædvanlig er LMP2 en lidt overset guppe i år. Der er ikke så meget spænding i klassen.

HPD-ARX: Kryptisk navn. Men det er teamet som fører sin klasse i Le Mans serien (ikke at forveksle med Le Mans løbet).

Kvalifikationen viste da også at de to vogne fra dette team var de andre totalt overlegne. 13 sek efte Peugeot. Men hele +6 sek bedre end næste vogn i klassen.

Da begge vogne - for klassen - er rimeligt stabile så ligner det en total sikker HPD-ARX sejr uden problemer

GT1:

I flere år har feltet i GT1 klassen været noget tyndbenet og kun bestået at den indbyrdes kamp mellem Corvette og Aston Martin. Interessen er derfor faldet i klassen og ACO forventer helt at opgive klassen næste år. I år har Corvette trukket sig fra GT1 og har sat fabriksteamet til at vinde i GT2, mens Aston Martin fabriks teamet helt har trukket sig fra GT-klassen.

Grundlæggende er GT1 derfor lidt kedelig i år. Der er en privat Aston Martin tilbage i klassen (Young Drivers, hvor Christoffer Nygaard er kører) og derudover har Ford stillet med debut til deres GT.

Kvalifikationen viste, at kampen står mellem netop den ene Aston Martin med Nygaard og FOrd GT'erne, hvor der kun var 0,5 sek mellem de tre vogne.

GT2:

GT2 har i flere året været et interessant hundeslagsmål. Specielt mellem Porsche og Ferrari. I år ser det dog ud til at Ferrari (specielt det altid stærke Rizi team) har fået skovlen under Porsche og kører fra dem. Til gengæld er Corvettes fabriksteam (med Magnussen) kommet til klassen og de viste hurtigt, at de kørte lige op med Ferrari.

Der er kun 0,5 sek mellem de fire førende vogne i klassen (Ferrari, Corvette, Corvette og Ferrari) og efter dem en hel skarer af andre vogne (Ferrari, Corvette, Porsche, Jaguar, Aston Martin og Spytek) som er lidt efter men ikke meget.

Danskerne: Koncentrere mig om Tom og Jan. Begge har som sædvanlig en stor chance for at vinde deres klasse og som det efterhånden er traditionen, så skal begge ud i vilde hundeslagsmål med de nærmeste konkurrenter - såvel indenfor som uden teamet - for at løbe med sejren. Men chancerne er gode som sædvanlig.

Link to comment
Share on other sites

Ikke meget kunne udledes af dagen warm up.

Det var regnvejr og ingen turde satse så tæt på løbet.

Men McNish var hurtigst....1 sek hurtigere end Peugeoterne.

Vejrudsigten siger let regn de første 3-4 timer af løbet, hvorefter det klarer op. Ud på natten forudsiges der overskyet vejr, men næppe med regn.

Bedste bud er at kombination Audi + Tom + Capello/NcNish er hurtigste kombo i løbet i regnvejr. Så mon ikke vi vil se Toms Audi lægge meget aggresivt ud og opbygge et forspring?

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Magnussen ude kl. 8 her til morgen. Bilen gik i stykker og kunne ikke komme tilbage i pit.

Men dramatik i LMP1. Peugeoterne er alle dumpet dernedaf.

Omkring kl 19 røg den førende Peugeot nr. 3 ud af løbet, da chassiet knækker.

Omkring kl 19:30 Tom skal overhale en langsom BMW, der - for at give plads - midt i et hurtigt sving trækker til højre, men det er der Tom er, og han havner i gruset.

Koster Audi nr 7 lidt over 3 omgange.

Omkring kl 23 kører den førende Peugeot nr. 1 i garagen og skal laves. Det koster næsten 4 omgange.

Omkring kl 3 kører den næstforreste Peugeot nr. 4 i garagen og skal laves. Det koster næsten 4 omgange.

Omkring kl 7 står der flammer ud af den førende Peugeot nr. 2. Bilen er udgået.

Så nu fører Audi 9 2/3 omgang foran Audi nr. 8 og Peugeot nr. 1 har kæmpet sig tilbage "kun" to omgange efter den førende og Toms Audi nr. 7 ligger 3 omgange efter den førende.

Man behøver vel ikke nævne, at hvis BMW'en ikke havde kørt Tom af banen, så ville han pt. ligge forrest.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share