Hvor hurtigt 'virker' konditionstræning?


tjr
 Share

Recommended Posts

På forhånd undskylder jeg for ikke at vide hvad jeg ikke ved noget om. Jeg kommer nok til at sætte konditionstræning på styrketræningsformler og det ved jeg ikke om fungerer...

I styrketræning er det nemt nok. Man løfter 50kg om mandagen og om onsdagen er man blevet stærkere (pga. mandagens belastning samt efterfølgende restitution) og kan løfte 55kg. Det fortsætter man så med indtil man kan curle 200kg.

Fungerer konditionstræning på nogenlunde samme måde? Hvor hurtigt bliver man bedre efter en belastning? Hvis jeg fx. løber 3 kilometer på 20min i dag, hvor lang tid går der så før jeg kan løbe 3km på 18min? Lad os for nemhedens skyld antage at jeg løber med samme puls begge dage - eller er det en oversimplificering?.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke styrketræningen og konditionstræningen kan samlignes mht. tidsprocess. Alt i alt kommer det vel an på hvilken form man er i, hvilken selvdiciplin, og hvor atletisk man er ? Ergo tror det er forskelligt fra person til person.

Men i teorien bygger man jo sin kondition mere og mere op.

Min egen erfaring: Jeg har brugt ufattelig langt tid, på at kunne løbe en 5 km på fx. 20 min, vil tro omkring 2-3 måneder. Og holder jeg ikke min løbetræning ved lige, har jeg svært ved at vedligeholde min nuværende form, selvom jeg fx. går til spinning hver anden dag.

Link to comment
Share on other sites

Med meget intensiv træning vil man kunne forbedre sin kondition markant på 2-3 uger. I praksis vil det dog gælde for de fleste at hvis man er almindelig fysisk aktiv, men ikke specielt konditionstrænet, så vil man kunne forbedre sin kondition med 15-20% på ca. 3 måneder. Denne procent gælder for konditallet og kan ikke direkte omsættes til løbetider. Forstået på den måde at selv om din kondition er blevet 20 % bedre, så betyder det ikke at du nødvendigvis kan løbe 5 km på 20 min, hvis du før løbe på 25 min.

Men det giver en ide om størrelsesforholdet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share