Ruteopmåler


Iglo
 Share

Recommended Posts

Hej,

hvor præcis er den ruteopmåler, der findes her på siden ?. Jeg tænker, at jeg igår målte min løberute til 21 km. Jeg løber i et relativ kuperet terræn, men hvordan kan en ruteopmåler tage højde for det, for jeg går udfra, at ruteopmåleren måler efter en helt vandret strækning. Skal man lægge nogle meter(km) til/trække fra det som ruteopmåleren siger, hvis man fx løber i et bakket terræn eller kan man godt bruge rutemåleren som præcis ?

Link to comment
Share on other sites

Den tager næppe højde for højdeændringer og vil derfor undervurdere de fleste ruter en smule.

Mvh Andreas

+1

Google har højdedata, men jeg tvivler kraftigt på at de bliver brugt i forbindelse med rutemåling.

Så afmåler du 21km er det mindst 21km.

Men forskellen er nok mindre end de fleste lige tror.

Jeg ved selvfølgelig ikke hvad der er den gennemsnitlige stigning/fald på et "kuperet terræn", men lidt leg med pythagoras (a^2+b^2=c^2) vil afsløre hvor langt det egentlig er.

5% gns stigning (hvilket jeg tror er højt) giver 0,1% længere distance. 100m bliver til 100,1m.

Du skal op på 14% (hvilket er stejlt) før betydningen er 1%, og selv en 50% stigning giver stadig kun små 12% længere distance.

Kort sagt: Det er ubetydeligheder. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share