Bredde


Christiiiian
 Share

Recommended Posts

Hvis "bredde" skal forstår som deltoids(skuldre) og/eller Latisimus dorsi (vingerne), så er side bends meget langt fra at være en optimal øvelse.

Side bends aktiverer primært muskelgruppen obliques, som er de skrå mavemuskler. Selv de i de sekundære medhjælpende muskelgrupper indgår ikke hverken lats el. deltoids.

Link to comment
Share on other sites

Personligt synes jeg at lateral raises og pull-ups er de bedste øvelser til bredde. Ved ikke om dødløft tæller, men den er også rigtig god.

Selv er jeg mere ude efter den såkaldte V-form, altså brede vinger/skuldre. Obliques ser bare blæret ud ved siden af ens 6/8-pack ;)

smag og behag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det kommer som sagt an på, hvad du mener med bredde. Selv ville jeg aldrig ses lave side bends ;) Men flerledsøvelser, hvor du skal stabilisere din "core" rammer også dine obliques. Især dødløft er godt til dette.

Men da jeg går ud fra at du er ude efter V formen ser det lidt anderledes ud. Den opnås ved at have store delts, lats, traps og brystmuskler. Delts (skuldermusklerne) og traps rammer du godt med Military Press. Bryst er selvfølgelig bænkpres. Lats er de fleste øvelser, hvor du skal trække, dvs. pullups, chinups og rows.

Selvom du måske er ude efter denne form, må du ikke glemme at træne resten af kroppen. Især benene glemmer rigtigt mange fordi det ikke lige er glamour-musklerne. Men de er vigtige for at din krop fremstår rigtigt proportioneret. Store quads kan desuden få dine hofter til at virke smallere, og derved hjælpe lidt på V formen.

Valget af øvelser er sådan set ikke så vigtigt, så længe du bruger et fornuftigt træningsprogram, og hvis du vil have isolationsøvelser med, skal du lave dem efter dine flerledsøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share