Indflydelse på styrke


Bueskytten
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen

For nogen tid siden læste jeg et Topic om hvad der har indflydelse på ens styrke, der blev nævnt 3 ting, men den 3. havde kun indirekte indflydelse. De 3 ting var

1. Muskel størrelse

2. Nervesystemts evne til aktivere muskelen

3. Teknik(har kun indflydelse når man måler styrken)

I sidste uge sagde min træner til mig at jeg skal sørge for kun at træne nervesystemets evne til at aktivere musklen, selv om det ikke er muligt fuldt at skille træning af muskel størrelsen og nervesystemets evne til at aktivere musklen ad, så sagde han at den bedste måde at træne nervesystemets evne til at aktivere musklen er at udføre øvelserne i meget langsomt og kontrolleret tempo.

Men jeg vil lige høre jer om i har flere gode råd til hvordan man træner nervesystemets evne til at aktivere musklen frem for muskel størrelsen?

Link to comment
Share on other sites

Hej alle sammen

For nogen tid siden læste jeg et Topic om hvad der har indflydelse på ens styrke, der blev nævnt 3 ting, men den 3. havde kun indirekte indflydelse. De 3 ting var

1. Muskel størrelse

2. Nervesystemts evne til aktivere muskelen

3. Teknik(har kun indflydelse når man måler styrken)

I sidste uge sagde min træner til mig at jeg skal sørge for kun at træne nervesystemets evne til at aktivere musklen, selv om det ikke er muligt fuldt at skille træning af muskel størrelsen og nervesystemets evne til at aktivere musklen ad, så sagde han at den bedste måde at træne nervesystemets evne til at aktivere musklen er at udføre øvelserne i meget langsomt og kontrolleret tempo.

Men jeg vil lige høre jer om i har flere gode råd til hvordan man træner nervesystemets evne til at aktivere musklen frem for muskel størrelsen?

Det er godt nok lige omvendt. Hurtige reps booster nervesystement (stadig kontrolleret selvfølgelig). Langsomme kontrollerede reps, nedbryder muskelceller og giver hypertrofi (groft sagt, der er mange andre faktore der også spiller ind).

Hvis du skal træne nervesystemet, gælder det om nærmest at eksplodere i den koncentriske fase (løftet), så nervesystemet bliver trænet til at aktivere de pågældne muskler hurtigere.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg vil lige høre jer om i har flere gode råd til hvordan man træner nervesystemets evne til at aktivere musklen frem for muskel størrelsen?

Som venaN skriver, så skal du udføre eksplosive løft som ex:

frivend (Power clean)

Råtræk (Power snatch)

Edited by Llama
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok sige det sådan her: Løft vægten så eksplosivt du kan uden at miste kontrollen med vægten. Kvaliteten i gentagelserne er med til at sikre at du ikke får skade. Der er ikke nogen grund til at køre på med hovedløs eksplosiv træning.

Derudover skal du skrue godt op for belastningen, dvs. tunge vægte, forholdsvis få reps og tæt på din x RM. Afhængig af din træningstilstand ville jeg nok sige at du skulle køre 3-6 reps og forholdsvis tæt på din RM for det givne antal gentagelser.

Her er et hæfte om styrketræning fra DIF du kan prøve at printe ud og læse. Der står meget let læseligt hvordan styrketræning skal sammensættes

http://sitecore.dif.rove.dk/asp/publikationer_pdf.asp?pdfid=672

Link to comment
Share on other sites

Tak

Det lyder som om jeg bliver nødt til at snakke med min træner om hvad han mener.

Neural aktivering og teknik er svære at adskille. Både hurtige og langsomme bevægelser kan bidrage til muskelvækst. Hvilken situation ønsker du at blive stærkere i?

Mvh Andreas

Jeg er bueskytte så jeg har brug for smidige muskler, som stadig er stærke og langsomt kan øge spændingen og når jeg slipper skal musklerne eksplosivt øge spændingen fra ca. 80-85% til 100%.

Link to comment
Share on other sites

Tak

Det lyder som om jeg bliver nødt til at snakke med min træner om hvad han mener.

Jeg er bueskytte så jeg har brug for smidige muskler, som stadig er stærke og langsomt kan øge spændingen og når jeg slipper skal musklerne eksplosivt øge spændingen fra ca. 80-85% til 100%.

Nu har jeg ikke en klap forstand på bueskydning, men det lyder nu til, det du bør træne er udholdenhed/statisk styrke, så du kan holde buen spændt i længere tid uden at stresse.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke en klap forstand på bueskydning, men det lyder nu til, det du bør træne er udholdenhed/statisk styrke, så du kan holde buen spændt i længere tid uden at stresse.

Det lyder meget rigtigt venaN. Har du nogle god råd til hvordan man gør det bedst muligt?

Link to comment
Share on other sites

Tror på venaN udlægning. Det er ikke maksimal muskelstyrke der er relevant i bueskydning. Skyder du med recurve eller langbue, stildes der pæne krav til bagsiden af skuldrene og trapetsius, specielt den statiske udholdenhed bliver belastet. Ved skydning med compound buer er belastningen væsentligt lavere statisk. De fleste vil nok få den styrke de har brug for, blot ved selve buetræningen. Har du særlige problemer med din egen styrke i forhold til buen du skyder med?

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det er godt nok lige omvendt. Hurtige reps booster nervesystement (stadig kontrolleret selvfølgelig). Langsomme kontrollerede reps, nedbryder muskelceller og giver hypertrofi (groft sagt, der er mange andre faktore der også spiller ind).

Hvis du skal træne nervesystemet, gælder det om nærmest at eksplodere i den koncentriske fase (løftet), så nervesystemet bliver trænet til at aktivere de pågældne muskler hurtigere.

Nu er jeg slet ikke ekspert. Men er du sikker de overhovedet kan sættes sådan op? Jeg synes at mange snakker om længere "time under tension", kontrollerede løft osv med henblik på at øge styrke kontra muskelmasse. Og Chad Waterbury og Christian Thib-et-eller-andet er jo fortalere for eksplosive løft mhb på hyperstrofi.

Tror på venaN udlægning. Det er ikke maksimal muskelstyrke der er relevant i bueskydning. Skyder du med recurve eller langbue, stildes der pæne krav til bagsiden af skuldrene og trapetsius, specielt den statiske udholdenhed bliver belastet. Ved skydning med compound buer er belastningen væsentligt lavere statisk. De fleste vil nok få den styrke de har brug for, blot ved selve buetræningen. Har du særlige problemer med din egen styrke i forhold til buen du skyder med?

Mvh Andreas

Måske var det en ide med Bent Over row med pause i toppen. Front raises og upright row ligeledes med pause.

Link to comment
Share on other sites

Måske var det en ide med Bent Over row med pause i toppen. Front raises og upright row ligeledes med pause.

Bend over rows måske, men de andre skulle kun være for at balancere skulderudviklingen. Bend over laterals med strakte og bøjede arme, er nok de mest relevante øvelser, men nu er jeg vist begyndt fluekneppe :blink:

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg slet ikke ekspert. Men er du sikker de overhovedet kan sættes sådan op? Jeg synes at mange snakker om længere "time under tension", kontrollerede løft osv med henblik på at øge styrke kontra muskelmasse. Og Chad Waterbury og Christian Thib-et-eller-andet er jo fortalere for eksplosive løft mhb på hyperstrofi.

Jeg tror helt sikkert man snakker kontrollerede løft, når man snakker styrke. Men jeg tror næppe man snakker længere TUT. Jeg har aldrig set studier der argumentere for længere TUT, hvis man ikke øsnker hypertrofi (dermed ikke sagt, det ikke eksistere). Længere TUT giver grundlæggende større sandsynlighed for de mikrooverrivninger, som giver anledning til hypertrofi.

Man kan sige at langsomme kontrollerede løft kan være godt for kroppens motoriske egenskaber, som jo også giver øget styrke. Men jeg vil stadig mene, man bør holde sig fra en for lang TUT. I så fald max 3 reps eller lign.

Iht. til eksplosive løft i forhold til hypertrofi, er det vist en endeløs diskussion. Nogle peger på det ene, og andre på det andet :smile:

Men hurtige reps, burde give bedre styrke: Pubmed - sæt og hastighed

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share