Så er det tid! Hjælp mig lige på plads :)


Zepto
 Share

Recommended Posts

Hey,

Jeg er ny bruger på Motion-Online, men jeg har været flittig bruger af siden noget tid, men nu er det så min tur til at "fortælle" min historie og komme igang.

Jeg har haft en yo-yo vægt i 6-7 år nu og jeg er reelt set forbandet træt af det!

Opsigtsvækkende (da jeg indså det seriøse problem): Strækmærker! Jeg gik i bad den ene dag.. Ingen strækmærker... Næste dag skulle jeg så i bad igen (naturligt nok).. Og BANG så er der 50 strækmærker overalt på maven! Og jeg tænker.. WTF!!

Men nu har jeg lært at leve med det - det kan ikke laves om, end of story - men nu kan jeg da bearbejde det jeg har at gøre godt med trods alt.

For omkring 1 års tid siden vejede jeg 89 kilo - det var efter et vægttab på 24 kg - og alt gik forrygende.. Men så skete der noget.. Min kæreste igennem 6 år vælger at slå op! Det slog mig ud, og jeg spiste og gjorde hvad der passede mig. Hvilket resulterede i at jeg nu 1 år senere vejer 104,2(morgenvægt). Og det jeg vil nå inden jul er 80 kilo! Jeg har næsten 6 måneder og der skal smides 24 kilo.. Det er 4 kilo i måneden.

Det var lige forord.. Nu kommer det betydningsfulde..

Livsstilsændring! Dette gang bliver det ikke "smide nogle kilo, og så tilbage til gammel livsstil" - NEJ! Denne gang skal der styr på det hele og måden jeg har tænkt mig at gøre dette på er:

1000 kcal i underskud per dag (fordi jeg er SÅ overvægtig)..

Hvilket minder mig om mine stats:

Alder: 21

Højde: 178

Vægt: 104,2

BMI: 32,8

Anyway:

1000 kcal i underskud på dag

1 times styrketræning per dag - TUNGE løft for at beholde noget masse!

Derudover prøver jeg noget nyt:

Jeg er selvstændig IT fyr.. Dvs. jeg arbejder med hjemmesider 8-10 timer om dagen (jeg ligner ikke en nørd :) .. Anyway.. Min idé er at jeg jo sidder på min flade røv hele dagen på arbejdet og tjener mine penge.. Men hva' nu hvis jeg tager mit løbebånd, laver en holder til min computer og mus.. Og simpelthen GÅR 3-4 km i timen mens jeg arbejder! Jeg HAR lavet holderen og testet det.. Det kan sagtens lade sig gøre! Og sådan som jeg ser det, så kan jeg med 3 km i timen i 50% af arbejdstiden gå mellem 12 og 15 km, og med 4 km i timen gå 16-20 km ! Jeg kan SAGTENS gå så lang tid.. Tror i det ville hjælpe mig på mit vægttab (regner med et ja).

Jeg regner med at kører 1000 kcal i underskud i omkring 6 uger + træning og det med arbejdspladsen - som jeg finder ekstremt fed!

Derefter vil jeg kører 300-400 kcal i underskud med træning og løbebånd!

Er der noget jeg IKKE har taget højde for?

Jeg kender alt til kostplaner da jeg efterhånden har lavet flere hundrede af dem! 2 gram protein per kilo kropsvægt: grønt, samt kylling, kalkun, fisk(tun og makrel) samt andet proteinrigt mad, groft brød, osv. osv. osv.

Nogle bemærkninger? Det vil værdsættes meget :)

Link to comment
Share on other sites

Hey,

Jeg er ny bruger på Motion-Online, men jeg har været flittig bruger af siden noget tid, men nu er det så min tur til at "fortælle" min historie og komme igang.

Jeg har haft en yo-yo vægt i 6-7 år nu og jeg er reelt set forbandet træt af det!

Opsigtsvækkende (da jeg indså det seriøse problem): Strækmærker! Jeg gik i bad den ene dag.. Ingen strækmærker... Næste dag skulle jeg så i bad igen (naturligt nok).. Og BANG så er der 50 strækmærker overalt på maven! Og jeg tænker.. WTF!!

Men nu har jeg lært at leve med det - det kan ikke laves om, end of story - men nu kan jeg da bearbejde det jeg har at gøre godt med trods alt.

For omkring 1 års tid siden vejede jeg 89 kilo - det var efter et vægttab på 24 kg - og alt gik forrygende.. Men så skete der noget.. Min kæreste igennem 6 år vælger at slå op! Det slog mig ud, og jeg spiste og gjorde hvad der passede mig. Hvilket resulterede i at jeg nu 1 år senere vejer 104,2(morgenvægt). Og det jeg vil nå inden jul er 80 kilo! Jeg har næsten 6 måneder og der skal smides 24 kilo.. Det er 4 kilo i måneden.

Det var lige forord.. Nu kommer det betydningsfulde..

Livsstilsændring! Dette gang bliver det ikke "smide nogle kilo, og så tilbage til gammel livsstil" - NEJ! Denne gang skal der styr på det hele og måden jeg har tænkt mig at gøre dette på er:

1000 kcal i underskud per dag (fordi jeg er SÅ overvægtig)..

Hvilket minder mig om mine stats:

Alder: 21

Højde: 178

Vægt: 104,2

BMI: 32,8

Anyway:

1000 kcal i underskud på dag

1 times styrketræning per dag - TUNGE løft for at beholde noget masse!

Derudover prøver jeg noget nyt:

Jeg er selvstændig IT fyr.. Dvs. jeg arbejder med hjemmesider 8-10 timer om dagen (jeg ligner ikke en nørd :) .. Anyway.. Min idé er at jeg jo sidder på min flade røv hele dagen på arbejdet og tjener mine penge.. Men hva' nu hvis jeg tager mit løbebånd, laver en holder til min computer og mus.. Og simpelthen GÅR 3-4 km i timen mens jeg arbejder! Jeg HAR lavet holderen og testet det.. Det kan sagtens lade sig gøre! Og sådan som jeg ser det, så kan jeg med 3 km i timen i 50% af arbejdstiden gå mellem 12 og 15 km, og med 4 km i timen gå 16-20 km ! Jeg kan SAGTENS gå så lang tid.. Tror i det ville hjælpe mig på mit vægttab (regner med et ja).

Jeg regner med at kører 1000 kcal i underskud i omkring 6 uger + træning og det med arbejdspladsen - som jeg finder ekstremt fed!

Derefter vil jeg kører 300-400 kcal i underskud med træning og løbebånd!

Er der noget jeg IKKE har taget højde for?

Jeg kender alt til kostplaner da jeg efterhånden har lavet flere hundrede af dem! 2 gram protein per kilo kropsvægt: grønt, samt kylling, kalkun, fisk(tun og makrel) samt andet proteinrigt mad, groft brød, osv. osv. osv.

Nogle bemærkninger? Det vil værdsættes meget :)

Ja tag patent på holderen til løbebåndet hvis det ikke allerede findes, og masseproducer lortet:D Ej jeg må indrømme jeg synes det er en ganske glimrende idé og det vil 100% sikkert hjælpe dig godt på vej med vægttabet.

Nu er der jo forskellige tilgange til det med vægttab, og det lyder som om du har en del erfaring på området. Jeg vil til en hver tid sige, at alt det med kalorietælling er stærkt stærkt overvurderet. Efter min personlige mening handler det om fornemmelse for hvornår man er sulten. Når det kommer til stykket er det meget få der kan blive ved med at måle og veje deres kost hele i længden. Min teori er at det ofte er med til at skabe den yo-yo effekt du selv nævner, fordi man så tæller og måler og vejer i 3 måneder eller noget i den stil, det bliver man træt af, og så tager man det hele og lidt til på igen. Mit råd er derfor: Lær at mærke hvornår du er sulten, når du er ægte sulten, spiser du noget til du ikke er sulten mere, og ikke mere end det. Du er reelt aldrig sulten og aldrig stop mæt. Når man vænner sig til det er det også langt det mest behagelige:)

Held og lykke!!

fcqv1st

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Zepto :)

Du sagde selv det vigtige ord: Livsstilsændring... Der er mange der taber sig lynhurtigt, men ikke formår at holde deres vægt på længere sigt. Det er en vigtig ting at være klar over, at det er livsstilen der skal ændres.

Jeg synes det er fint at veje mad og tælle kalorier de første par uger eller måneder.. På den måde får man en fornemmelse af, hvor mange kalorier der er i en skive rugbrød, kyllingfilet, kartoffel osv. Når man har gjort dette i et stykke tid, har man en fornemmelse af hvor mange kalorier man cirka har fået på en dag, selvom man ikke længere vejer sin mad.

Jeg synes dog det er meget du vil ligge i kalorieunderskud. Jeg tror på længere sigt det vil være bedre at ligge på ca. 300-500 kcal i underskud og så dyrke en masse motion..

Synes ideen med løbebåndet er en fin ide.. :)

Håber du kunne bruge det til noget.. :) Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Hej Zepto

Det lyder til at du er klar til at gøre noget ved din vægt og sundhed. Jeg synes dog at du skal passe på med at sætte dig målet om at smide 24 kg inden nytår. Jeg tror det ville være mere humant og realistisk at sætte målet til 24 kg inden næste sommerferie. Der skal jo også være plads til slik i weekenden, byture, julefrokoster, ferier m.m. Der vil komme perioder, hvor din vægt stagnerer, og hvis du forsøger at indhente det ved at spise endnu mindre, mister du bare din muskelmasse.

Dit løbebåndsprojekt lyder interessant, men det er umiddelbart ikke nødvendigt. Fornuftig kost (som jeg kan se, du har styr på) og 30-60 min daglig træning bør kunne gøre det.

Held og lykke med projektet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share