Vand eller skummemælk efter træning?


Sixpackfreak
 Share

Recommended Posts

Hej! :)

Jeg går og tænker på hvad der er bedst at drikke efter en hård træning. Mit valg består af et stort glas skummemælk, som jeg mener er det bedste. Eller et eller 2 store glas vand..

Hvad er det bedste valg? :)

Hvad tror du selv er bedst? At få proteiner efter hård træning eller få intet? Det er ikke for at være flabet, men det er sgu en no-brainer.

Link to comment
Share on other sites

Hvad tror du selv er bedst? At få proteiner efter hård træning eller få intet? Det er ikke for at være flabet, men det er sgu en no-brainer.

Ved godt det er et dumt spørgsmål, men har bare fået ad vide af nogle af mine nær venner, at det er vand der er bedst, så var lidt usikker.. Men det er self mælk der er bedst ikke..? :)

Link to comment
Share on other sites

Før og Under træning: Vand

Efter Træning (Bestemt ikke lige før): Mælk

Vand er vel kun at anbefale, hvis det er fedt tab, man ønsker. Men selv der er det næppe at foretrække.

Mvh Andreas

Får du ikke noget protein efter "hård" træning, får du også muskeltab oveni - Din krop forbrænder protein som første prioritet efter træning, så hvis du ikke indtager noget, får du ingenting ud af træningen, eller du mister muskelmasse

Synes der skulle lidt forklaring til :smile:

Link to comment
Share on other sites

Før og Under træning: Vand

Efter Træning (Bestemt ikke lige før): Mælk

Får du ikke noget protein efter "hård" træning, får du også muskeltab oveni - Din krop forbrænder protein som første prioritet efter træning, så hvis du ikke indtager noget, får du ingenting ud af træningen, eller du mister muskelmasse

Synes der skulle lidt forklaring til :smile:

Er du nu sikker i din sag?

Hvis jeg drikker et glas mælk lige inden jeg tager til træning og så ikke indtager protein, men i stedet vand efter træning, vil træningen så være spildt?

Og kroppens hovedprioritet af næringsstoffer efter styrketræning er proteiner?

jeg tror det var tre meget billige postulater.

Link to comment
Share on other sites

Er du nu sikker i din sag?

Hvis jeg drikker et glas mælk lige inden jeg tager til træning og så ikke indtager protein, men i stedet vand efter træning, vil træningen så være spildt?

Og kroppens hovedprioritet af næringsstoffer efter styrketræning er proteiner?

jeg tror det var tre meget billige postulater.

Det er vigtigt at få protein før man træner, rigtigt, men spørgsmålet gik på vand/mælk - Mener ud fra egen og bekendtes erfaring at mælk lige før man træner kan give opstød i maven, luft mm. under træning, så min "mening" er blot at vand er et bedre valg end mælk før træning, og mælk bedre efter træning

Protein er med til at tilbageholde udmattelsen under træning, så nogle mandler el. proteinkilder foreslår jeg gerne inden træning.

Du har dog ret i det med "første prioritet" - Der forbrændes mere end normalt, men prioritet kan man ikke rigtig snakke om :4slap:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo vigtigt at have noget energi lagret i kroppen så jeg vil mene, sure opstød eller ej, at man sagtens ville kunne drikke noget mælk inden man tager til træning, for at få fyldt glykogendepoterne lidt op (hvis man ikke får en kulhydratrig kost nok til at de er fyldt det meste af tiden), da det er mængden af glykogen lagret i kroppen der afgør hvor længe man kan træne hårdt(hvis væskebalance etc. er iorden). Det ville være mit argument for at drikke mælk før.

Efter træning er det igen vigtigt at få fyldt depoterne op. Hvis man ikke træner så hyppigt, vil det selvfølgelig ikke have så meget at sige, men for os der træner virkelig seriøst er det vigtigt hurtigt at få fyldt kroppen med glykogen, for at kunne restituere og yde godt så hurtigt som muligt efter træningen. Men selv for en mindre seriøs motionist, ville jeg dog sige mælk, men ikke fordi at mangel på protein den første time efter træning vil spolere hele mit netop opnåede resultat, for det gør det ikke. Det er bare lige efter træning at kroppen suger bedst til sig. Så det er ikke i frygt for manglende resultat, men mere som optimering af resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Før og Under træning: Vand

Efter Træning (Bestemt ikke lige før): Mælk

Får du ikke noget protein efter "hård" træning, får du også muskeltab oveni - Din krop forbrænder protein som første prioritet efter træning, så hvis du ikke indtager noget, får du ingenting ud af træningen, eller du mister muskelmasse

Synes der skulle lidt forklaring til :smile:

"Din krop forbrænder protein som første prioritet efter træning"..? Det argument vil jeg meget gerne have begrundet?

;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share