FORSØGET


Polarræven
 Share

Recommended Posts

Hej brugere

Så forsøger jeg mig med et indlæg/forespørgsel, og jeg håber på god inspiration og hjælp fra jer.

Jeg er en ung fyr, der som udgangspunkt er i god form. Jeg elsker motion og sætter pris på at leve sundt. Dog skal det pointeres, at jeg har en ret sød tand, hvilken jeg ikke har tænkt mig at opgive helt, men i stedet forsøge at finde alternativer til.

Uheldigvis er jeg i den situation, at jeg for nylig fik en skade, hvorfor jeg ikke har kunnet træne ret meget. Det går dog fremad, og jeg kan så småt begynde at løbe og træne igen.

Opgaven: Jeg vil, så effektivt som muligt, forsøge at indhente det tabte pga. min skade, og jeg vil samtidig også prøve at tilrettelægge en kostplan, hvor jeg ikke har den store erfaring. Jeg vil således se, hvor meget jeg kan forbedre mig i styrken målt på bænkpres (maxgentagelser med 50 kg, og ydermere se, hvor meget jeg kan forbedre min tid på 2500 meters løb - lige nu ca. 9.30) Kostplanen forestiller jeg mig lignende noget af dette:

Morgenmad: Havregryn med rosiner, kop kaffe og en kop juice/kakao.

Mellemmåltid: Banan eller lignende.

Middagsmad: Rugbrød med æg/makrel eller banan.

Mellemmåltid: Frugt eller kop yogurt og shake efter træning.

Aftensmad: Grovpasta, kylling eller oksekød, kartofler med melon etc. (mangler inspiration)

Aftenssnack: Gulerodsbolle med ost eller lignende.

Ydermere ang. træningen: Jeg vil også gerne træne så optimalt som muligt, og søger her en sund kombination mellem styrketræning og løb. Indtil videre har min træning set således ud:

Mandag (ulige uge): Alle øvelser i 4 sæt med reps på 15/12/10/8. Bryst/Triceps; Flad bænk, skrå bænk, flyers, 2 eller 3 valgfrie triceps afsluttende med dips.

Tirsdag (ulige uge): Alle øvelser i 4 sæt med reps på 15/12/10/8. Ryg/biceps; Chins, lat-pull, row, 2 eller 3 valgfrie biceps.

Alt efter tid træner jeg yderligere en gang i ulige uger og starter så forfra med bryst /triceps.

Lige uger: Samme øvelser blot med reps på 10/8/6/4 i hver øvelse.

Udover det forsøger jeg så at løbetræne, men har svært ved at finde motivation, idet det typisk bliver en kedelig tur på ca. 5 km. Jeg har aldrig været den største fan af løb, men synes det giver en god grundform. Jeg vil gerne løbe lidt interval, men aner ikke, hvordan jeg skal skrue det sammen alene. J

Jeg håber på inspiration og kommentarer på ovenstående :thumb:

Link to comment
Share on other sites

Hej brugere

Så forsøger jeg mig med et indlæg/forespørgsel, og jeg håber på god inspiration og hjælp fra jer.

Jeg er en ung fyr, der som udgangspunkt er i god form. Jeg elsker motion og sætter pris på at leve sundt. Dog skal det pointeres, at jeg har en ret sød tand, hvilken jeg ikke har tænkt mig at opgive helt, men i stedet forsøge at finde alternativer til.

Uheldigvis er jeg i den situation, at jeg for nylig fik en skade, hvorfor jeg ikke har kunnet træne ret meget. Det går dog fremad, og jeg kan så småt begynde at løbe og træne igen.

Opgaven: Jeg vil, så effektivt som muligt, forsøge at indhente det tabte pga. min skade, og jeg vil samtidig også prøve at tilrettelægge en kostplan, hvor jeg ikke har den store erfaring. Jeg vil således se, hvor meget jeg kan forbedre mig i styrken målt på bænkpres (maxgentagelser med 50 kg, og ydermere se, hvor meget jeg kan forbedre min tid på 2500 meters løb - lige nu ca. 9.30) Kostplanen forestiller jeg mig lignende noget af dette:

Morgenmad: Havregryn med rosiner, kop kaffe og en kop juice/kakao.

Mellemmåltid: Banan eller lignende.

Middagsmad: Rugbrød med æg/makrel eller banan.

Mellemmåltid: Frugt eller kop yogurt og shake efter træning.

Aftensmad: Grovpasta, kylling eller oksekød, kartofler med melon etc. (mangler inspiration)

Aftenssnack: Gulerodsbolle med ost eller lignende.

Ydermere ang. træningen: Jeg vil også gerne træne så optimalt som muligt, og søger her en sund kombination mellem styrketræning og løb. Indtil videre har min træning set således ud:

Mandag (ulige uge): Alle øvelser i 4 sæt med reps på 15/12/10/8. Bryst/Triceps; Flad bænk, skrå bænk, flyers, 2 eller 3 valgfrie triceps afsluttende med dips.

Tirsdag (ulige uge): Alle øvelser i 4 sæt med reps på 15/12/10/8. Ryg/biceps; Chins, lat-pull, row, 2 eller 3 valgfrie biceps.

Alt efter tid træner jeg yderligere en gang i ulige uger og starter så forfra med bryst /triceps.

Lige uger: Samme øvelser blot med reps på 10/8/6/4 i hver øvelse.

Udover det forsøger jeg så at løbetræne, men har svært ved at finde motivation, idet det typisk bliver en kedelig tur på ca. 5 km. Jeg har aldrig været den største fan af løb, men synes det giver en god grundform. Jeg vil gerne løbe lidt interval, men aner ikke, hvordan jeg skal skrue det sammen alene. J

Jeg håber på inspiration og kommentarer på ovenstående :thumb:

Jeg kan ikke sige så meget mht. styrketræningen, men hvad angår løb, ville jeg nok råde dig til at vente med interval løb, da du jo stadigt "er på vej tilbage", og interval løb er trods alt meget hårdt for kroppen.

Link to comment
Share on other sites

".. Jeg vil således se, hvor meget jeg kan forbedre mig i styrken målt på bænkpres (maxgentagelser med 50 kg, og ydermere se, hvor meget jeg kan forbedre min tid på 2500 meters løb - lige nu ca. 9.30"..

Er det ikke at måle musklens udholdenhed, når du gør det på den måde?

Skulle man ikke i stedet se styrken målt på RM ved et vist antal?

Er enig med SoerenS i, at løbeintervaltræning måske nok er for hårdt, men du skriver ikke lige hvilken skade, du har fået - hvis det er noget med fibre og sener, kunne du evt. intervaltræne på cyklen eller i svømmehallen i stedet, så du skåner kroppen, mens du alligevel får kondien op..

Kosten ser vist okay ud (dette ved jeg ingenting om :blush: ) - du kan finde inspiration her på siden: det øverste topic under "ernæring". Også aktivtraening.dk har en del opskrifter, hvor der kan aflæses forskel på "styrketrænings-mad" og "løbetursmad".

Håber at du måske kan bruge mit vrøvl til noget :smile:

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke at måle musklens udholdenhed, når du gør det på den måde?

Skulle man ikke i stedet se styrken målt på RM ved et vist antal?

Er enig med SoerenS i, at løbeintervaltræning måske nok er for hårdt, men du skriver ikke lige hvilken skade, du har fået - hvis det er noget med fibre og sener, kunne du evt. intervaltræne på cyklen eller i svømmehallen i stedet, så du skåner kroppen, mens du alligevel får kondien op..

Kosten ser vist okay ud (dette ved jeg ingenting om :blush: ) - du kan finde inspiration her på siden: det øverste topic under "ernæring". Også aktivtraening.dk har en del opskrifter, hvor der kan aflæses forskel på "styrketrænings-mad" og "løbetursmad".

Håber at du måske kan bruge mit vrøvl til noget :smile:

Jo, det er rigtigt.. Det er musklernes udholdenhed, hvilken jeg også vil forbedre :) Jeg er i forvejen vant til intervalløb, men dette er sammen med andre, hvilket jeg ikke har mulighed for at fortsætte med.

Og tak for henvisningerne :)

Link to comment
Share on other sites

Glem alt om at indhente noget - først når du er tip top klar kan du fortsætte træninge - lidt forsinket, men hvis du pacer dig selv for meget kan du komme til at overtræne og det går du ned på. Surt nok.

Du skriver ikke din alder eller hvilken skade du pådrog dig.

Hvorlænge har du ligget stille og hvad lavede du imens...

Muskler kan trænes hurtigere en sener og knogler! Og det hele skal spille sammen før du kan give den gas.

Når du bliver ældre er det ikke godt med en for sød tand mens du træner hårdt! Ty hellere til grovkost, som du har i din plan :superman:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share