myotest til at måle RFD og kontakt tid


don155
 Share

Recommended Posts

Hej Mol

(først en lille lidt unødig introduktion)

Jeg har igennem de sidste par år nørdet lystigt her på MOL sitet, og haft stor fornøjelse af funktioner såsom index 100 beregneren(siff indekset) og repetion max formlen. Det giver en god mulighed for at veje og måle ens fremgang etc.i forhold til styrketræning.

Ved siden af dette har jeg haft et garmin løbeur og er blevet maks testet, så der igennem har jeg rig mulighed for at kontrollere cardio delen af min træning.

dvs både styrke og cardio kan i et eller andet omfang vejes og måles og man kan teste sig selv og forholde sig fremgang etc.

Nå til sagen

forleden faldt jeg over følgende website

http://www.myotest.eu/

Her påstår de at de har et stykke trænings legetøj der kan fortælle en noget om:

kontakt tid med overfladen ved afsæt,

acceleration af fx en vægtstang eller ved et afsæt.

dvs et stykke legetøj der kan måle og veje en i forhold til emner som: plyometrisk træning, hurtighed+eksplosivitet(Hurtighed forstået som under ½sek dvs mindre tid en man kan nå at rekruttere maks styrke, dvs den slags styrke der handler om godt rate of force development, det som er rart når man skal tage et træk i fodbold eller slå et jab i boksning).

Når jeg tænker på hvor meget sjov jeg har ud af vægtrum og garmin ur med puls måler må et sådant stykke legetøj også rumme rigtig meget skæg....

MEN

Det koster en formue

Derfor vil jeg høre om der er nogle MOL medlemmer der har erfaringer med legetøjet eller lignende produkter?

og evt kan svare på følgende spørgsmål:

Duer det?

Findes der et bedre billigere alternativer? jeg ved at man i nogle laboratorier har måtter eller plader folk laver afsæt på, og jeg er også blevet fortalt at man kan nå meget langt ved at filme folk... men det virker meget laboratorie agtigt og omstændigt at tage med i sin daglige træning(selvom det sikkert er mere nøjagtigt)

Hvor nøjagtigt er det? er det meget usikkert i sine målinger eller holder det nogen lunde vand, kan man sammenligne på tcværs af folk med det og måle frem og tilbagegang?

I det hele taget erfaringer med legetøj som kan måle RFD og kontakt ved plyometrisk afsæt modtates gerne

Bedste hilsner

Don155

Link to comment
Share on other sites

Der findes måtter som kan måle kontakt tid og hang time, men ikke kræfter. Disse sælges typisk i kits sammen med andet udstyr. Det mest almindelige (jeg kan ikke lige huske navnet) koster 20-30,000. Myotest'en ser ud til bare at være et accelerometer, hvor man så selv taster vægtene ind og så udregner den kræfterne. Hvis det er det man vil, så er sådan en løsning klart noget af det billigste. Ellers skal man over i rigtige kraft platforme og de koster big time.

Når det så er er sagt, så er det ikke noget almindelige mennsker kan bruge til at træne "bedre" med, det håber jeg du er 100% afklaret med?

Iøvrigt en superfed gadget... Jeg tror sgu jeg køber en

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share