sjov publikation om vægttabs anbefalinger!


AndreasH
 Share

Recommended Posts

Lad mig allerførst lige sige at på et helt fundamentalt plan er jeg enig med forfatteren i at der er i den sundhedsfaglige livsstils/sundhedsdebat er alt for meget fokus på vægttab selvstændigt i forhold til kvalitet af føde og fysisk aktivitet.

Men når det så er sagt, så synes jeg, at forfatteren tager nogle cheap shots... Rigtigt mange af hendes anker går på at der i forsøg med vægttab samtidig er introduceret andre ændringer i livsstil, som kunne forklare de observerede ændringer og det er rigtigt nok, men dyreforsøg dokumenterer forholdsvis entydigt at der ER en selvstændig effekt af vægttab på flere risikofaktorer. Det er meget svært at lave energideficit i mennesker uden at ændre i fødens sammensætning i særdeleshed, hvorfor den type forsøg hun efterspørger er meget sjældne.

For et lidt andet syn på det, kan jeg anbefale DH Wasserman, som har lavet en del forskning der spænder både over de metabolske konsekvenser af ændringer i både fysisk aktivitet og kropsvægt

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

jeg synes lige præcis dén konklusion er at stramme den lidt. Når folk taber sig ved at lave ændringer i kosten, vil det stort set altid også medføre en overordnet sundere kost. Forfatterens modargumenter går på at man ikke kan sige hvilken del af de observerede gunstige effekter på risikofaktorer der kan tilskrives vægttabet isoleret set og hvilke der kan tilskrives f.eks. flere grøntsager, mere fiber eller mindre sodavand.

For der ER gunstige effekter ved livsstilsændringer på kostsiden, der fører til vægttab. Om de så skyldes kvaliteten eller kvantiteten af kosten er en anden sag.

En anden og lang mere vigtig pointe er at det er meget, meget svært at gennemføre vægttab på over 10-15 kg i det lange løb. 3-års compliance på vægttab i den størrelsesorden eller større er generelt under 10%. Det er altså sværere at tabe sig 15 kg og holde det i tre år end det er at holde op med at ryge, eller bruge heroin!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share