Hvor længe før nyt træningsprogram?


Guest HKerstein
 Share

Recommended Posts

Guest HKerstein

hvor længe skal der gå, før man bør skifte sit træningsprogram?

Som det ser ud nu kører jeg et split-program 3 gange om ugen i 2 måneder, og så skifter jeg program, så jeg træner nogle andre øvelser.

Jeg tænker, om det er fint, at jeg har tre forskellige split-programmer, som jeg træner 2 mdr af gangen og skifter til det næste og så efter et halvt år starter jeg forfra på det første program. Er det fint nok at gøre det sådan i forhold til, at kroppen ikke skal blive "doven" og øvelserne bliver ineffektive?

Link to comment
Share on other sites

Kroppen bliver ikke doven. En muskel holder ikke op med at respondere blot fordi du har trænet den i en længere periode. Der er to ting som gør sig gældende for at øge styrke/muskelmasse, Systematisk overbelastning og restitution. hvis de to ting bliver opfyldt kan du lave den samme øvelse år efter år og stadig få fremgang. Det er klart at nu mere avanceret en løfter du bliver, des mere avanceret skal din programmering være for en fortsat progression.

Men hvis du har fremgang og er tilfreds med at skifte program hver anden måned, så synes jeg bestem du skal blive ved med det. For nogle motionister kan lidt fornyelse, i form af nye øvelser, også være motiverende da det ellers hurtigt kan ende i monotoni.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share