Vægttab og muskelmasse


Snapster
 Share

Recommended Posts

Jeg har efter et par år på den lade side påbegyndt en kost og motionsomlægning.

Jeg er en mand på 34, 189cm høj og har tidligere dyrket relativt meget motion.

I årene hvor jeg var i rigtig god form, vejede jeg 85-90 kg.

I forbindelse med min nuværende omlægning, nægter jeg ikke mig selv noget eller sulter mig selv, men prøver at spise mindre portioner, holder mig til lidt mørk chokolade eller lakrids hvis en sød tand melder sig etc.

Jeg løber 5-6 km 2-3 gange om ugen, leger en smule (meget lidt) med vægte, tager trapperne og cykler som transport.

I løbet af 3 uger er jeg gået fra 105 -> 98 kg. Det er på sin vis meget tilfredsstillende, men jeg er også lidt overrasket over det relativt store vægttab. I den første uge var det på 4 kg., og som jeg kan læse mig frem til, er dette ikke unormalt (kan skyldes tømning af depoter). De næste par uger har det være 1½ kg. om ugen.

Jeg har i og for sig ikke lyst til at begynde og tælle kalorier, da jeg synes den nuværende måde at gøre det på er relativt tålelig for både mig og mine omgivelser, og derfor også meget motiverende (i min verden er motivationen det essentielle i kost og motions omlægning).

Min bekymring går på om jeg mister muskelmasse i stedet for fedt og affaldsstoffer. Jeg har imidlertid svært ved at tro det, da jeg løber og cykler markant hurtigere samt løfter mere vægt nu end da jeg begyndte. Løb og cykling kan til dels forklares med vægttabet, mens det virker ulogisk at jeg skulle løfte mere vægt hvis jeg har tabt muskelmasse, og jeg har også svært ved at se at de bedre tider i løb og cykling udelukkende skulle skyldes vægttab.

Er det sikkert at det ikke kan lade sig gøre at tabe mere end ½ kg. om ugen (som var mit mål) uden at tabe muskelmasse? Er der nogen der har kilder, erfaring med dette, og som evt. kan forklare øget muskelevne trods påstået tab af muskelmasse?

Jeg har egentligt lyst til blot at fortsætte som de sidste tre uger, men har ikke lyst til at tabe en masse muskelmasse, idet det jeg i sagens natur ønsker et mere varigt vægttab.

Edited by Snapster
Link to comment
Share on other sites

Afhængig af mange omstændigheder, vil det være lettere eller sværere at smide fedt uden at smide muskler. I dit tilfælde, tror jeg godt du kan smide en del fedt, uden tab af muskelmasse. Op til 1 kg fedt om ugen er sikkert muligt, uden muskeltab.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Afhængig af mange omstændigheder, vil det være lettere eller sværere at smide fedt uden at smide muskler. I dit tilfælde, tror jeg godt du kan smide en del fedt, uden tab af muskelmasse. Op til 1 kg fedt om ugen er sikkert muligt, uden muskeltab.

Mvh Andreas

Mange tak for svaret!

Kan du eller andre løfte sløret for hvilke omstændigheder der spiller ind på hvorvidt man smider fedt eller muskelmasse?

Med et vægttab på 7 kg. på tre uger har jeg således nok tabt noget muskelmasse. Hvorfor går alle resultater så i positiv retning? (kan som før nævnt ikke skyldes vægttab i alle sammenhænge).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oplevet det samme som dig, men er blot lidt højere og tungere end du er. Jeg har løbet mindre, men har til gengæld styrketrænet ca. 2/3 gange om ugen. Min styrke er ligeledes vokset markant over 9 uger, samtidig med at jeg har oplevet et overraskende stort vægttab. Jeg kan ikke forklare, hvordan muskelstyrke kan vokse alt imens muskelmassen skulle blive mindre, og den tanke strider da også mod både oplevelse og fornuften. Jeg er dog stødt på en undersøgelse, der tilbyder nogen trøst vægttab kontra muskelstyrke og masse.

(Influence of exercise training on physiological and performance changes with weigth loss in men.

Medicine and Science in Sports and Exercise, 1999;31:1320-132)

1. Gruppe foretog sig intet, hverken diæt eller træning (kontrolgruppe)

2. Gruppe.Diæt

3. Gruppe.Diæt og kondition

4. Gruppe.Diæt, kondition og styrketræning

Gruppe 1 forblev naturligvis fede, men overraskende nok tabte gruppe 2, 3 og 4 ca. 9 kg. hver i en periode på 12 uger. Der var altså ingen umiddelbar forskel på om eller hvordan de trænede, MEN:

- diætgruppen oplevede en nedgang i fedtprocent på 3,6 og 31% af vægttabet var muskelmasse

- kondition oplevede en nedgang på 4,7 i fedtprocent og 21% af vægttabet muskelmasse

- kondition og styrketræning en nedgang på 8,4 i fedtprocent og 3% af vægttabet muskelmasse eller slet ikke synligt.

Ydermere blev konditionen væsentlig bedre for gruppe 3 og 4, og styrken også øget for gruppe 4. Ud fra denne undersøgelse, må du siges gøre det rigtige. Ændre kostvaner i en positiv retning og helst kombinere konditionstræning med styrketræning. Det er afgjort at fortrække frem for en hård og ofte meningsløs diæt.

Jeg håber, at du kunne bruge svaret, men jeg ved godt det ikke forklarer øget muskelstyrke og mindre muskelmasse. Det forstår jeg desværre heller ikke selv, og når jeg ser mig selv i spejlet, virker det ganske enkelt ikke rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svaret!

Kan du eller andre løfte sløret for hvilke omstændigheder der spiller ind på hvorvidt man smider fedt eller muskelmasse?

Med et vægttab på 7 kg. på tre uger har jeg således nok tabt noget muskelmasse. Hvorfor går alle resultater så i positiv retning? (kan som før nævnt ikke skyldes vægttab i alle sammenhænge).

Jo mere muskler man har i forhold til naturlige størrelse, desto lettere vil det være at miste den. Jo mere ekstremt du sulter dig, desto mere muskler vil ryge. Jo mindre du træner (mest styrketræning, men også cardio) desto mere muskelmasse vil du miste.

Jeg tror godt at det kan lade sig gøre at øge i muskelmasse samtidig med at man mister fedt. Dette ønskescenario er dog kun muligt for mennesker der har ledt ved at smide fedt og samtidigt har let ved at opbygge muskler! Dette gælder for mange unge utrænede mænd, der er såkaldt "tyndfede".

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oplevet det samme som dig, men er blot lidt højere og tungere end du er. Jeg har løbet mindre, men har til gengæld styrketrænet ca. 2/3 gange om ugen. Min styrke er ligeledes vokset markant over 9 uger, samtidig med at jeg har oplevet et overraskende stort vægttab. Jeg kan ikke forklare, hvordan muskelstyrke kan vokse alt imens muskelmassen skulle blive mindre, og den tanke strider da også mod både oplevelse og fornuften. Jeg er dog stødt på en undersøgelse, der tilbyder nogen trøst vægttab kontra muskelstyrke og masse.

(Influence of exercise training on physiological and performance changes with weigth loss in men.

Medicine and Science in Sports and Exercise, 1999;31:1320-132)

1. Gruppe foretog sig intet, hverken diæt eller træning (kontrolgruppe)

2. Gruppe.Diæt

3. Gruppe.Diæt og kondition

4. Gruppe.Diæt, kondition og styrketræning

Gruppe 1 forblev naturligvis fede, men overraskende nok tabte gruppe 2, 3 og 4 ca. 9 kg. hver i en periode på 12 uger. Der var altså ingen umiddelbar forskel på om eller hvordan de trænede, MEN:

- diætgruppen oplevede en nedgang i fedtprocent på 3,6 og 31% af vægttabet var muskelmasse

- kondition oplevede en nedgang på 4,7 i fedtprocent og 21% af vægttabet muskelmasse

- kondition og styrketræning en nedgang på 8,4 i fedtprocent og 3% af vægttabet muskelmasse eller slet ikke synligt.

Ydermere blev konditionen væsentlig bedre for gruppe 3 og 4, og styrken også øget for gruppe 4. Ud fra denne undersøgelse, må du siges gøre det rigtige. Ændre kostvaner i en positiv retning og helst kombinere konditionstræning med styrketræning. Det er afgjort at fortrække frem for en hård og ofte meningsløs diæt.

Jeg håber, at du kunne bruge svaret, men jeg ved godt det ikke forklarer øget muskelstyrke og mindre muskelmasse. Det forstår jeg desværre heller ikke selv, og når jeg ser mig selv i spejlet, virker det ganske enkelt ikke rigtigt.

Tak for det! interessant undersøgelse. Jeg burde nok skrue lidt mere op for styrketræningen :-)

Glad for at det heller ikke kun er mig der har svært ved at forstå/acceptere muskelmasse paradokset.

Også tak til dig Andreas - tyndfed! bahhhh ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share